_محدثه زینال زاده دولت ابادی
_نقد و بررسی "ماجرای نیمروز" و "رد خون" ساخته محمدحسین مهدویان
_استاد علی اکبر حسنوند
***
"ماجرای نیمروز" و "رد خون" سری فیلم های پر تنش و هیجان انگیزی هستند که در ژانر سیاسی و جاسوسی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
در "ماجرای نیمروز" ما بیشتر از رد خون جنبه های جاسوسی این سری فیلم های مستندوار را مشاهده میکنیم و این روند یک شکل ، گاهی کسل کننده میشود ولی این به معنای کم ارزش بودن محتوا نیست ؛ زیرا مستندیات تا حد زیادی با تاریخ واقعیت دارند و به اندازه خود عالی هستند.
اما در "رد خون" این جنبه جاسوسی کمتر و کمرنگ تر میشود و داستان بیشتر به میدان جنگ و روایتی تازه از زندگی شخصی کاراکترها می پردازد.
این پخش داستانی اجازه خستگی به ادم نمیدهد و به راستی نفس ادم را میبرد.
مخصوصا بازی بی نظیر هادی حجازی فر که به خوبی تشنج و حتی دردها را قابل لمس میکند.
و حالا که به بازی بازیگرها میرسیم جا دارد از جواد عزتی هم صحبت بشود.
بازیگر طنزپردازی که اینبار در این دو سری فیلم با نقشی جدی گل کاشت و چهره ی جدیدی از خودش را به همگی نشان داد و این نقطه عطفی در حرفه ی بازیگری او بود.
در "ماجرای نیمروز" نقش جواد عزتی جالب و جدید بود.
مردی جدی که در اطلاعات از تجربه و هوش زیادی برخوردار بود.
اما در "رد خون" این شخصیت تا حد زیادی ازاردهنده میشود.
سنگ زیادی جلوی پای بقیه می اندازد و جدیت او حالا جلوه های بدی از خودش نشان میدهد اما به عنوان یک مرد با همچین شغل حساسی در موقعیت تاریخی حساس تر میتوان گفت این موضوع به معنای نقص داشتن شخصیت این کاراکتر نیست ، و تمامی این ها به این معناست که جواد عزتی از پس نقش خود برامده و توانسته خودش را بیشتر از قبل در این صنعت ثابت کند.
بازیگرهای دیگری که در هر دو سری بودنند هم جای تعریف دارند ، البته که وجود خیلی از انها در سری دوم فیلم "ماجرای نیمروز" اضافی بود ولی باز حداقل از نظر من به قدری ازاردهنده نبود که به عنوان نقطه ضعف ازش یاد بشود.
این فیلم در انتخاب بازیگر ، طراحی صحنه ، تدوین و حتی فیلمنامه عملکرد خوبی داشت و میتوان گفت در ژانر خودش از بهترین هاست و تنها نقدی که میتوانم به ان اشاره کنم شخصیت پردازی و موسیقی متن است.
در پایان براى شخصى چون من كه درام هاى سياسى را دوست ندارد يك فيلم سياسى بايد آن قدر ويژگى هاى خاص داشته باشد تا بتوانم تا پايان تماشايش كنم اما "ماجراى نيمروز" و "رد خون" را نه تنها "به زور" بلكه با "ميل" تماشا كردم.