ویرگول
ورودثبت نام
محمد امین صادق حسنی
محمد امین صادق حسنی
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

سرقت جعبه فیوز 206


چند وقت پیش یه 206 تیپ 2 داشتم که گوشه ی خیابون پارک کرده بودم. صبح بیدار شدم که سوار ماشین شم ولی هر چی سعی کردم با دزدگیر در ماشین رو باز کنم نشد اول فکر کردم ماشینم برق دزدی داره و باتری ماشینم تموم شده، برا همین تصمیم گرفتم که به امداد خودرو تماس بگیرم تا ماشینم رو باتری به باتری کنه

ولی وقتی به کاپوت جلو ماشین رسیدم، متوجه شدم که انگار بازه، تا این صحنه رو دیدم دو هزاریم افتاد که چه اتفاقی افتاده و فهمیدم که از ماشینم دزدی شده. کاپوت رو که دادم بالا دیدم سیم های جعبه فیوز ماشین چیده شده و جعبه فیوز دزدیده شده. فورا نگاهم به کامپیوتر ماشین افتاد ولی متوجه شدم که کامپیوتر ماشین سر جاشه و دزد نتونسته اون رو ورداره( کامپیوتر ماشینم قفل داشت)

این شد که تصمیم گرفتم یه مطلب بنویسم تا بتونم به همه افرادی که با این تجربه تلخ مواجه شدند کمکی کرده باشم.

اولین کاری که لازم هست انجام بدید تماس با پلیس و گزارش دزدی هست، خیلی ها میگن این کار فایده ای نداره، ولی به هر حال تیری در تاریکی است . میتونین شانستون رو با این کار امتحان کنید که شاید اگر دزد پیدا شد، جعبه فیوز و یا کامپیوتر دزدیده شده شما به دستتون برسه.

بعد از تماس با پلیس، پلیس به شما یه برگه میده و ازتون میخواد که روز بعد به کلانتری محل خودتون مراجعه کنید.

من خودم 2 روز بعد به کلانتری رفتم و سربازی که اونجا کار میکرد پرونده من رو انجام داده بود ، من فقط امضاهای آخرش رو زدم و در کل زیاد معطل نشدم. ولی فرد دیگری که تو نمایندگی ایران خودرو باهاش آشنا شده بودم فردای روز دزدی به کلانتری رفته بود و ظاهرا حسابی معطل شده بود.

بعد از اینکه با پلیس تماس گرفتم به چند تعمیرگاه که اطراف خونمون بود مراجعه کردم، حقیقت امر هیچ کدومشون مسئولیت ماشین رو نپذیرفتن و گفتند که کارش ریسکی هست و نمیپذیرند کار ماشین رو.

چون جمعه بود و نمایندگی ایران خودرو تعطیل بود من تصمیم گرفتم که صبر کنم و فرداش ماشین رو تا نمایندگی با ماشین یکی از دوستام بکسل کنم.

ولی همون شب متوجه شدم که نمایندگی های ایران خودرو اکثرا ظرفیتشون تکمیل هست و ماشین رو همینطوری قبول نمیکنند(حداقل در تهران) مگر ماشینی که با ماشین های امدادخودرو بکسل شده باشه، ظاهرا امداد خودرو برای هر نمایندگی یه ظرفیتی داره و میتونه ماشین شما رو به نمایندگی هایی که ظرفیت امدادخودروشون پر نیست ارسال کنه.

صبح روز بعد به امداد خودرو تماس گرفتم و خداروشکر برای نمایندگی بغل خونمون ظرفیت داشت و ماشین رو تا اونجا بکسل کرد. حدودا 5 دقیقه بیشتر طول نکشید و هزینش برام حدود 250 تومان تموم شد( سال 1401) .

وقتی رسیدم نمایندگی یهو شوکه شدم، چون بهم گفتند که هزینه تعویض سیم کشی ماشین حداقل 17 میلیون تا 25 میلیون تومان در میاد. من بیمه بدنه نداشتم و باید ماشینم با تعرفه آزاد حساب میشد. خیلی شوکه شده بودم و نمیدونستم که باید چیکار کنم. تصمیم گرفتم چند لحظه وایستم و فکر کنم که باید چیکار کنم تو این وضعیت، مسئول اونجا بهم گفت اگر شک داری میتونی بری ته سالن با مکانیک این نمایندگی صحبت کنی تا بیشتر راهنماییت کنه. رفتم پیششون ، ایشون بهم گفتند دو تا راهکار دارید شما. یک اینکه کلا سیم کشی های شما عوض بشه، دوم اینکه رو همین سیم کشی ها براتون مجدد سیم به سیم وصل کنیم که با این روش حدودا براتون 7 تومن تموم میشه. البته این هم بهم گفت که برای این روش قطعات خیلی سخت پیدا میشه و خودم باید برای پیدا کردن قطعات دست به کار شم.

قبل از اینکه ادامه داستان رو بگم، این هم بهتون بگم که تو نمایندگی چند نفر دیگه رو هم دیدم که از 206 هاشون سرقت شده بود و برام جالب بود که خیلی هاشون حتی قفل کامپیوتر و قفل کاپوت هم داشتند، ولی هم کاپوتشون باز شده بود، هم کامپیوترشون .حالا اینکه چرا دزد کامپیوتر ماشین من رو نبرد واقعا نمیدونم ولی احتمالا یا نتونسته بود این قفل رو باز کنه یا وقت نکرده بود. این هم بگم که تقریبا همه صاحبان 206 و از جمله خود من دزدگیر داشتیم که دزدگیر فقط چند صدم ثانیه کار کرد و به محض اینکه دزد سیم باتری به جعبه فیوز رو چید، دزدگیر هم از کار افتاد.

ولی نکته ای که برام جالب بود این بود که یکی از افرادی که در نمایندگی بود، هم جعبه فیوزش رو برده بودند هم کامپیوترش ولی چون بیمه بدنه داشت، خیلی خیلی هزینه براش کم در اومد و به گونه ای که خودش میگفت با تعویض کامل سیم کشی ماشین و تهیه جعبه فیوز و کامپیوتر کلا براش 4 یا 5 تومن افتاد

برگردیم به ادامه ماجرا:

با یکی از آشناهامون تماس گرفتم ایشون به من گفت اگر میخوای جعبه فیوز رو تعمیر کنی باید حتما حتما طرف کارش درست باشه چون اگر سیم ها رو خوب به یکدیگر اتصال نده ممکنه منجر به آتش سوزی ماشین بشه و بعد گرون برات در بیاد.

دیگه من هم بعد از چند دقیقه آخر سر تصمیم گرفتم تعمیر کنم سیم ها رو چون حقیقتا 17 میلیون خیلی گرون در میومد برام. این شد که عصر اون روز لیست قطعات مورد نظر رو از مکانیک گرفتم. قطعات شامل بود از:

- چند عدد سوکت با پایه های مختلف

- یک بچه فیوز(206 های فرانسوی این قطعه رو دارند)

- دو عدد موف

- نیم متر سیم

- وارنیش

- کابلشو

- نوار چسب پارچه ای

- فندک

سوکت ها و بچه فیوز رو از بازار ملت تهیه کردم، کمی سخت بود پیدا کردنش ولی اگر تهران هستید حتما باید به اونجا مراجعه کنید، بقیه قطعات هم که از لاله زار میتونین تهیه کنید و یا اگر نمی تونید به الکتریکی ها باید سر بزنین.

در کل تهیه کردن این قطعات برام 1 میلیون آب خورد

بعد از تهیه قطعات، اون ها رو به نمایندگی بردم، و بعد از فکر میکنم 1 هفته اون ها ماشین رو بهم تحویل دادند که خداروشکر واقعا کارشون تمییز بود و بی هیچ مشکلی ماشین کار کرد. هزینه نمایندگی هم در نهایت برام در نهایت 4 میلیون و 600 هزار تومان در اومد که با اون 1 میلیونی که خودم خرج کردم شد 5 میلیون و 600 هزار تومان

بعد از اون برام تجربه شد که یه سری موارد رو حتما برای ماشینم باید رعایت کنم

1- حتما حتما حتما برای ماشین قفل کاپوت و قفل سیم تهیه کنم، چون متوجه شدم که 206 ساخته شده تا ازش دزدی شه و حتما لازمه که کاپوتش حسابی قفل شه

2- حتما برای ماشین قفل کامپیوتر تهیه کنید . قیمت کامپیوتر ماشین واقعا بالاست پس از این هزینه اصلا غافل نشید.

بقیه خرج هایی که میگم ربطی به کاپوت نداره ولی این موارد رو هم حتما رعایت کنین

1- قفل کلاف : ظاهرا درب 206 و 207 خیلی راحت خم میشه، پس لازمه که یه قفل کلاف خوب براش بندازید، قیمتش هم از 170 تومان هست تا 400 تومان حدودا

2- قفل رینگ: که این مورد دیگه برای هر ماشینی لازمه

3- قفل فرمون و قفل پدال: این موارد هم لازمند ولی فقط وقتی بیشتری برای ماشین شما میخرند

4- دزدگیر : که دیگه نیازی به توضیح نداره

ممنونم از توجهتون، امیدوارم همیشه شاد و سربلند باشید .

جعبه فیوز206سرقتکامپیوتر ماشیندزدی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید