اُطلبوا العلمَ ولو بالصين؛ دانش را بجویید حتی اگر در چین باشد «حضرت محمد (ص)»
حکمت، گم شده مؤمن است. پس باید آن را بطلبد؛ هرچند در دست شروران باشد. «امام على علیه السلام»
حکمت را از دهان هاى دیوانگان [ هم] بگیر «امام صادق علیه السلام»
این احادیث نشان میدهد که در اسلام، کسب علم و دانش اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای رسیدن به آن، حتی اگر در دورترین نقاط و حتی از دشمنان باشد، تلاش کرد.
با یک مثال سعی میکنم این گزاره را اثبات کنم که محصولات تولید شده با علم (کالا و خدمات) و خود علم ماهیت مشترکی دارند و همان برخوردی که در احادیث و عقل باید با علم داشته باشیم باید با کالا (تقریبا همه انواع کالا) نیز داشته باشیم.
جامعه الف محصولی را با استفاده از آهن تولید شده جامعه ب بهتر از جامعه ب تولید میکنند. همین باعث میشود در خیلی از محصولات مبتنی بر آن نیز از جامعه ب بهتر باشد. حالا جامعه الف تصمیم میگیرد از آهن جامعه ب استفاده نکند و از تولید آهن خودش حمایت کند. حالا جامعه الف آن محصول را هم با کیفیت کمتر از جامعه ب تولید میکند. این محصول پایهی تولیدات دیگری است و این باعث میشود زنجیروار همه چیز بدتر از جامعه ب تولید شود. منظور از همه چیز شامل تمامی کالاها و خدماتی میشود که آن محصول در تولید آن نقش دارد. که آن میتواند شامل لوازم مورد نیاز برای تولید علم نیز باشد.
بنابراین نمیتوان در مورد علم اینگونه برخورد کرد که آن را از هرجایی کسب کرد، اما درباره ملزومات رسیدن به آن اینگونه رفتار نکرد.
طبق نظریهی نسبیت خاص آلبرت انیشتین و فرمول معروف E=mc^2، ماده و انرژی در نهایت دارای ماهیتی مشترک هستند و میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند.
علم و هرآنچه که بشر با استفاده از آن تولید کردهاند هم چنین ماهیتی دارند. اگر در جامعهای باکیفیتترین گزینه در هر دسته از محصولات علمی انتخاب و استفاده نشود، در نهایت منجر به عقب ماندگی علمی میشود.
منظور از محصولات علمی تقریبا هر چیزی است که بشر خلق کرده است.
اگر علم را محصول یک جامعه در نظر بگیریم، تک تک اعضای آن جامعه باید بهترین عملکرد را داشته باشند. بنابراین از معلم، راننده تاکسی، تولید کننده، محقق، فروشنده و ... همگی باید به بهترین گزینههای موجود تولید شده توسط بشر در هر گوشهای از جهان دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.
گاهی بهترین گزینه میتواند وابسته به شرایطی باشد. برای مثال بهترین الیاف برای لباس کویر و کوهستان میتواند متفاوت باشد. اما بهترین الیاف برای همه کویرها با شرایط مشابه نمیتواند متفاوت باشد.
طبق نظر شخصی ۹۹٪ تنها شرایط فیزیکی محیط میتواند بهترین گزینه را برای جامعهای نسبت به بقیه متفاوت کند، اگر سیاستها و تمایلات افراد تعیین کننده بهترین گزینهها باشد، به احتمال ۹۹٪ آن گزینه بهترین نیست.