پلیاستیشن 2 قطعا یکی از خاطره انگیزترین و بهترین کنسولها در طول تاریخ بازیهای ویدیویی است. این کنسول نه تنها در طول تاریخ پرفروش ترین است، بلکه از نظر بیشتر بازیبازان، خاطره انگیزترین نیز به حساب میآید. در طول نسل ششم که باید آن را به نام کنسول سونی ثبت کنیم، بازیهای به یادماندنی و ماندگاری عرضه شدند که تاریخ سازی، تنها یکی از ویژگیهای آنها به حساب میآمد. با این حال، در این مطلب قصد پرداختن به به یادماندنی ترین بازیهای پلیاستیشن 2 یا بهترین آنها نداریم، بلکه میخواهیم به صورت صرف و انحصاری، به ماهیت این کنسول بپردازیم و یک سری حقایق تاریخی درباره پرفروش ترین کنسول خانگی تاریخ را برشماریم؛ حقایقی که شاید بسیاری از مردم یا حتی بازیبازان کارکشته و حرفه ای آنها را ندانند.
نوآوری در طراحی
کنسول پلیاستیشن 2 یک عنصر جالب در طراحی خود داشت که کنسول های معروف و پرطرفدار دیگر آن را نداشتند. پیش از عرضه کنسول پلیاستیشن 2، کنسولهای پرطرفدار دیگری مانند SNES، دریم کست (Dreamcast) یا حتی کنسول پلیاستیشن 1 به نوعی طراحی شده بودند که تنها به صورت افقی روی سطح قرار میگرفتند اما پلیاستیشن 2 طراحی نو و جدیدی داشت که باعث میشد تا بدنه کنسول به صورت افقی یا عمودی روی سطح قرار بگیرد و آزادی عمل جالبی به بازیبازان بدهد. ایستادن کنسول ها به صورت عمودی روی یک سطح، هماکنون به یک موضوع پیش پا افتاده و بسیار معمولی تبدیل شده اما در آن زمان، سونی توانست با این طرح، پیشگام باشد و طراحی کنسول پلیاستیشن 2 را منحصر به فرد سازد. البته بد نیست اشاره کنیم که ایده اصلی طراحی پلیاستیشن 2، به صورت کامل برای سونی نبوده و این شرکت برای این طراحی، از یکی از کنسولهای آتاری (Atari) با نام Falcon030 Microbox الگو گرفته است. این دو کنسول طراحی نزدیکی نسبت به یکدیگر دارند. توجه داشته باشید که کنسول Falcon030 Microbox هیچگاه به واقعیت تبدیل نشد و شرکت آتاری به سراغ ایده ساخت Atari Jaguar رفت!
برجهای سپید
کنسولها در نسل های گذشته، منوهای زیبا، مرتب و شیک نداشتند اما صفحههای بوت آنها همیشه در ذهن ها باقی میماند و جاودانه میشود. زمانی که کنسول پلیاستیشن 2 خود را روشن میکردید، پس از بوت شدن کنسول، با یک صفحه تیره و ستونهایی برآمده از تاریکی رو به رو میشدید. این ستون های سپید، در واقع نشان دهنده تعداد فایل های ذخیره (Save) بازیهای مختلف شما است. هر چه بازی های بیشتری را تجربه میکردید و فایل های ذخیره بیشتری را درون مموری کارت خود انبار میکردید، تعداد این ستونها یا برجهای سفید بیشتر میشد و تمام صفحه را در بر میگرفت. این پیام مخفی موجود در صفحه اولیه کنسول پلیاستیشن 2، نکته جالبی است که بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند.
مشکلات مموری کارت
بسیاری از بازیبازان هماکنون از هاردِ 1 ترابایتی کنسول پلیاستیشن 4 خود ایراد میگیرند و فضای آن را کافی نمیدانند اما زمانی که به سالهای گذشته بازگردیم و به کنسولهایی نگاه کنیم که حتی حافظه داخلی نداشته و برای ذخیره کردن فایل های سیوِ بازیها، به یک مموری کارت کوچک خارجی نیاز داشتیم، شاید دست از گلایه کردن برداریم. درست است که در آن زمان بازیها نیازی به نصب شدن روی هارد درایو نداشتند و فایل های ذخیره نیز فضای بسیار کمتری نسبت به فایل های ذخیره کنونی اشغال میکردند اما هر طور که به قضیه نگاه کنیم، یک مموری 8 مگابایتی، شاید فضایی بسیار اندک به نظر برسد. مموری کارتهایی با ظرفیت بالاتر (16 تا 64 مگابایت) نیز برای پلیاستیشن 2 عرضه شد اما در بیشتر مواقع، مردم به خرید یک مموری 8 مگابابتی بسنده میکردند. البته مشکل اصلی در مورد مموری کارتِ کنسول پلیاستیشن 2 از جایی آغاز میشود که سونی به خاطر مشکلاتی که با شرکتهای ترد پارتی داشت، از تامین و تهیه مموری کارتِ کافی بازماند و این مشکل برای مدتی تمام مردم و بازیبازان را درگیر خود کرده بود.
لاین آپ و پشتیبانی فوقالعاده
نیازی به معرفی کردن لاین آپ و مجموعه بازی های کنسول پلیاستیشن 2 نیست و همه ما می دانیم که این کنسول چه عناوین ارزشمند و بزرگی را اجرا کرده است. لاین آپ فوقالعاده کنسول پلیاستیشن 2 شاید یکی از برترینها در تاریخ بازیهای ویدیویی باشد و با بالا رفتنِ نجومی هزینه ساخت بازیها، به نظر نمیرسد کنسولی بتواند این رکورد را دستخوش تغییر کند. از بازیهای فرست پارتی و انحصاری سونی بگیرید تا بازیهای بی نظیر ترد پارتی، همه می توانستند شما را در 24 ساعت هر روز سرگرم نمایند. پلیاستیشن 2 به صورت حدودی و در مجموع، 4000 بازی داشت و فروش نرم افزاری آن به حدود 1.5 بیلیون رسیده که رقمی باور نکردنی است. اما نکته جالب دیگر در مورد لاین آپ کنسول نسل ششمی سونی، پشتیبانی فوقالعاده از آن بوده است. شرکتهای توسعه دهنده و ناشر، تا مدت زمانی طولانی به پشتیبانی از کنسول پلیاستیشن 2 پرداختند. جالب است بدانید که آخرین بازی عرضه شده برای پلیاستیشن 2، عنوان Pro Evolution Soccer 2014 یا PES 2014 است که در ماه نوامبر سال 2013 میلادی برای این کنسول عرضه شد و این تنها یک هفته تا انتشار کنسول پلیاستیشن 4 فاصله دارد! در آن زمان کنسول پلیاستیشن 2 به عمر 13 ساله رسیده بود و این شگفت انگیز است.
?
رندرینگ HD
همیشه شنیدهایم که نسل هفتم کنسولها که پلیاستیشن 3 و ایکسباک 360 را در صدر خود میبیند، آغاز گر نسل و کیفیت تصویر HD هستند اما پلیاستیشن 2 به خاطر سخت افزار هوشمندانه و قدرتمند خود یک ویژگی فوقالعاده داشت. کنسول نسل ششمی سونی قادر بود تا بازیها را با رزولوشن 1080i اجرا نماید و با داشتن یک تلویزیون HD میتوانستیم بازی ها را با رزولوشن بالایی تجربه نماییم. با این حال، یک مشکل بزرگ بر سر راه پلیاستیشن 2 قرار داشت و آن سازندگان و توسعه دهندگان بودند. بسیاری از توسعه دهندگان علاقه ای به پشتیبانی از این قابلیت پلیاستیشن 2 نداشتند و بازیهایشان را با رزولوشن اجرایی حدود 480p (رزولوشن مشترک در آن نسل) عرضه میکردند. با این حال، سازندگان چند بازی مانند Valkyrie Profile 2 از این قابلیت استفاده کرده تا بازی خود را با رزولوشن اجرایی بالاتری ببینند و از قابلیتهای کنسول بهره مند شوند.
قابلیتهای چند رسانهای
هماکنون در نقطهای از صنعت بازیهای ویدیویی قرار داریم که قابلیتهای چند رسانهای یا مولتی مدیا برای کنسولها به یک عامل اجباری تبدیل شده است. این بدان معنی است که شما با خرید یک کنسول بازی، علاوه بر تجربه بازی های مختلف، میتوانید استریم کنید، فیلم ببینید، در اینترنت جست و جو کنید و… اما این موضوع در نسلهای گذشته به مانند یک رویا بود و کسی چنین انتظاراتی نداشت. با این حال، در نسل ششم، کنسول پلیاستیشن 2 توانست توانایی های فوقالعاده خود در قابلیتهای چند رسانهای را نشان دهد و این قابلیتها پس از سالها همچنان در ذهن ها مانده است. پلیاستیشن 2 توانایی پخش کردن DVD های فیلم را داشت که شاید هماکنون خیلی عادی به نظر برسد اما در واقع این اولین باری بود که یک کنسول بازی، DVD های فیلم را پخش میکرد. پلیاستیشن 2 همچنین از نتفلیکس نیز پشتیبانی میکرد و این قابلیت از سال 2006 به کنسول اضافه شد. با این که قابلیت استریم کردن نتفلیکس تنها برای کشور برزیل در دسترس قرار داشت، اما ویژگی بزرگی به حساب میآید.
تبدیل شدن به یک لینوکس
یکی از قابلیتهای جالب و باورنکردنی کنسول پلیاستیشن 2 این بود که میتوانست به یک رایانه لینوکس (Linux) تبدیل شود! با استفاده از این قابلیت، هر زمان که به یک رایانه شخصی نیاز بود، میتوانستیم روی پلیاستیشن 2 حساب کنیم و آن را گزینه معتبری بدانیم. شاید از خود بپرسید که پلیاستیشن 2 چگونه به یک رایانه لینوکس تبدیل میشد؟ سونی با عرضه یک پک کامل، کنسول نسل ششمی خود را به یک رایانه تبدیل میکرد؛ به این صورت که یک دیسک سیستم عامل لینوکس به همراه یک سری لوازم دیگر مانند کیبرد، ماوس، یک هارد درایو 40 گیگابابتی، یک تبدیل کننده VGA و یک تبدیل کننده اترنت (Ethernet) ارایه میشد و میتوانستیم در کنار تجربه بازیهای مورد علاقهمان، یک رایانه لینوکس هم در اختیار داشته باشیم.
پلیاستیشن 2 یکی از به یادماندنیترین کنسولهای بازی در تاریخ است. این کنسول به تنهایی میتواند تعریفگر یک نسل باشد و برای همیشه در یادها باقی بماند. همیشه در مورد کنسولها، حقایق و نکته های شگفت انگیز و مهمی وجود دارد که حتی دارندگان و صاحبان آن کنسولها نیز از آنها خبر ندارند و دانستن این حقایق و اطلاعات درباره دستگاهی که خاطرات بی نظیری برای ما ساخته، میتواند بسیار جذاب باشد.