ویرگول
ورودثبت نام
محمد طوسی
محمد طوسی
خواندن ۸ دقیقه·۲ ماه پیش

تجربه من از خرید دوره آموزش یوتیوب

شروع مسیر تولید محتوام

سال ۹۷ بود که من دنبال خرید لپ تاب بودم و دقیقا تو همون هیاهو قیمت دلار اگر یادتون باشه یهو ۵-۶ برابر شد و از ۳-۴ هزارتومن شد ۱۸ هزارتومن و اولین بارها بود که یک لبتاب لنووا Z510 قیمتش اندازه ی پراید شده بود 🙂

هممون اینقد تو شوک بودیم که بعدش عادی شد و مجدد به خاطر داستان‌هایی که توی کشورمون سر اتفاقات ارز و دلار رخ داده تو فکر افتادم که یه چنل یوتیوب بزنم و بتونم بالا بیارمش و به درآمد برسونمش و عادت داشتم که همه چی رو خود آموز یاد بگیرم و اتفاقا جواب هم داد بالای 4 سال هست که توی یوتیوب میگردم و خیلی از اموزش‌ها رو دیدم و بلد کار هستم یعنی آدمی نیستم که روکی یا به اصطلاح 0 باشم ولی خب اگر بخوایم منطقی نگاه کنیم به قضیه همه چی رو هم نمیشه خودآموز یاد گرفت و الان خیلی از دوستام ازم میپرسن یوتیوب رو چطوری یاد بگیرم یا ی منبع رو معرفی کنم که حرفه ای کارو جلو ببرن.

من هم مسیر خودم رو میگم هم مسیری که اشتباه رفتم رو توضیح میدم امیدوارم به کارتون بیاد

چطوری یوتیوب رو یادبگیریم ؟

قبلا اینستاگرام رو تو شرکت های مختلف کار ادمینی و محتواشو داشتم سر همین به اصطلاح آدم مبتدی نبودم ولی میدونستم که اگر بخوام با آزمون خطا جلو برم قطعا تایم و انرژی زیادیم هدر میره و مثلا مسیری که شاید ۹۰ روزه نتیجه بده یکی دوسال طول میکشه.

بخصوص که پیج های اینستاگرام زیادی دیده بودم که وقتی کنارشون ی مشاور بود چند ماهه ۱۰ کا یا ۱۰۰ میشدن اما یه سری دیگم که ادمینشون بودم ۶ ماه بود که با وجود این که تمام تجهیزات ودانش لازم رو داشتن اما نمیتونستن رشد بدن پیج رو و فالوور بگیرن ! از طرف دیگه میدونستم اگر آموزش های یوتیوب مربوط به یه پلتفرم جدیدو متفاوت از اینستاست برای همین تصمیم گرفتم که این دفعه برم یه پکیج تهیه بکنم ببینم چه طوری میشه از یوتیوب کسب درامد کرد. اولش توی یوتیوب سرچ کردم و کلا سه تا پیج آموزشی دیدم که خداییش ۲ تاشونم هم پیج های خوبی بودن ولی طبیعتا محتوا حرفه ای و از طرف دیگه کامل و منسجم نیست وباید تیکه تیکه یاد میگرفتم.


معرفی بهترین کانال های آموزش یوتیوب

این قسمت مقاله رو تو پرانتز اضافه کردم.که هم زکات علمم رو داده باشم با نشر کردنش و هم واقعا شاید ی گره از رشد ی نفر باز شد و بتونه به درآمد دلاری برسه اولا بگم اصلا نگران نقد کردنش نباشین. خیلی راحت مسیرش شدنیه .

دوما بهتره که از اوستای این کار یاد بگیرین و پیج های یوتیوب خیلی بهتر از اینستاگرام بهتون آموزش میدن.اولینش پیج اسکیل وید و دومیش پیج یوتیوبرشو هستش.


جفتشون از بهترین کانال های آموزش یوتیوب برای افراد مبتدی هستند اسکیل وید متعلق فردی به نام امیرعباس عبدالعلی هستش و تقریبا ۳ هست که دنبالش میکنم.

ایشون به عبارتی پدر یوتیوب فارسیه :) و فارغ از شوخی ی ادم توانمند و با تجربه تو زمینه یوتیوب هستش و آموزش های خیلی خوبی در زمینه یوتیوب داره بدیش شاید این باشه یکم کتابی حرف میزنه و نسل جدید وتینیجر نپسندن.
اما کانال یوتیوبرشو متعلق یه نفر به اسم محمد پسندیده هست. من شخصا با هردو آموزش دیدم اما پسندیده رو چون یه شخصیت پرانرژی تر و هم سن به خودم هست شاید بهتر میپسندم ایشونم توی چنلشون ویدیوهای خیلی زیاد و ایده های به شدت زیادی دارن و میتونم بگم واقعا یکی از بهترین سورس های یوتیوبن.

تقریبا چند تا آموزش مختلف رو که از هر دو پیج دیدم متوجه شدم پیچیدگی یوتیوب اونقدری هست که من اگر خودم بخوام تیکه تیکه اموزش ببینم بیشتر از چیزی که فکر میکنم زمان میبره بنابراین اینطوری بود که دست به دامان اصطلاحا پکیج فروشا شدم :)

بهترین دوره آموزش یوتیوب در ایران (از نظر من)

طبیعتا اول از همه رفتم توی وبسایت گوگل و سرچ کردم آموزش یوتیوب. یه سری سایت و چرت و پرت اومد که نه معلوم بود مدرس کیه و نه معلوم بود ایا نتایج و دانشجو به درآمد رسیده ای دارن یا نه.

تو مرحله بعدی برای هر دوتا کانال یوتیوب کامنت گذاشتم که آیا اموزشی دارین که حرفه ای شروع کنیم ؟ هر دوشون هم چون فک کنم کامنت ها زیاد بود جواب ندادن :) و اینجا اینستاگرامشون رو فالو کردم. توی پیج اسکیل وید اینستاگرام چندین قرنه که تعطیله و کلا اعتقادی نداره به فعالیت مجازیش. اما محمد پسندیده یا همون یوتیوبرشو فعالیت حرفه ای تری داره و دوره و کلاسم دیدم برگزار میکنه اما گفتم از اولین نفر که نخرم شاید یه نفر بهتر یا بزرگترم باشه. وقتی توی اینستاگرام سرچ کردم دیدم اینستاگرام پره از مدرس های یوتیوبی که حتی شاید یک کانال یوتیوبم ندارن!

  • استادشو - زرکانلو - ماکان - تیوبرز - سینا اکسپرت و … و چنتا دیگه بودن که اموزش یوتیوب میدادن و حتی فالوورهای زیادیم داشتن ولی مهم ترین ملاک انتخاب آموزش یوتیوب من ی فاکتور بود که مدرسم اولا حتما داخل ایران باشه چون واقعا شرایط داخل ایران با یکی که خارج از ایرانه فرق داره.
  • دوما حتما خودش شده یک ویدیو توی یوتیوب اپلود کرده باشه. نه این که صرفا بگه یوتیوب خوبه و ... اول از همه توی کامنت ها به دقت میگشتم و تقریبا تو تمام پیج ها کامنت مثبت و منفی دیدم. شاید بگم غیر حرفه ای ترین پیج ها زردکانلو و استادشو بود که من چنلی ازشون ندیدم و توی کامنت ها و سرفصل هاشون که چک کردم دو نفرو پیدا کردم که دورشون رو گرفتن و وقتی ازشون راجب دوره پرسیدم دیدم هر دوشون بهم گفتن دوره اینا همون محتوا چنل اسکیل وید و یوتیوبرشو هست که از روی اون انگار ضبط کردن !

بنابراین خدارو شکر کردم که سرچم نتیجه داد.


از بین بقیه گزینه ها یوتیوبرشو منطقی تر بنظر میومد و تیوبرز هم توی استوری هاش امار و چنل های عجیب غریبی از نتایجش نشون میداد. بعد تر که تحقیق کردم دیدم تیوبرزش بیشتر توی زمینه نقد کردن یوتیوب و درامدش کار میکنه و بخش زیادی از ادمایی که میگه دانشجوی من هستن صرفا کانال های یوتیوبرهایی هستن که برای نقد کردن پیش ایشون رفتن و ایشون توی استوری معرفی شون میکه. چون میخواستم آموزش ر و کامل ببینم دیدم هر دوشون توی اینستاگرام کمپین فروش دارن و تخفیف میذارن و دوره هر دورو خریدم.

یوتیوبرشو نزدیک ۳ میلیون و تیوبرز هم همین ۳م تومن حدودا.

دوره یوتیوب بخریم یا نخریم ؟‌ (تجربه من البته)

تقریبا هردوش دوره خوبی بود. اما دوتا تفاوت فاحش داشت. اولا دوره یوتیوبرشو خیلی خیلی کامل تر جزیی تر و حرفه ای تر بود. مثلا اول هر فصل ی نقشه راه بهت میداد. فصلای اولش کلا راجب ذهنیت و انگیزه یوتیوبری بود که نگاهت خیلی باز میشه ومهمتر ازون هر دو سه فصل یک بار ی قسمت به اسم دوپامین داره که بهت انگیزه میده ادامه بدی خسته نشی و اموزش هارو رها نکنی. شاید مهم ترین مشکل خیلیا برای درامدزایی یوتیوب ادامه دادنه.چون مسیر یوتیوب نسبتا طولانیه و فرسایشی میشی. مدرک ادمینی و همینطور پشتیبانیش که واقعا عجیب غریب قوی بود خیلی اختلاف ایجاد میکرد و اگر بخوام مقایسه کنم ۱۰۰٪ بهتون پیشنهاد میدم از سایر مدرسین یوتیوب که توی اینستاگرام هستن حتی از پیج اینستاشونم چیزی یاد نگیرین ! چون اونا اگر مدرس بودن ی کانال یوتیوب میزدن بعد ۳-۴ سال … اما بین این دو نفرم حتما سرفصل هارو مقایسه کنین و کیفیت پشتیبانی و کمیتشو بپرسین. دوره ما ۱۲ ساعت پشتیبانی داشت و از نیم ساعت دیرتر هم جواب نمیگرفتیم و این به شدت فاکتور خوبی برای منی که کار میکردم بود که بعد از ساعت ۴-۵ هم پشتیبانی داشته باشم و سریع جوابمو بگیرم .

البته اطلاعاتی که راجب سایر دوره هام گرفتم بگم کانال زردکانلو مخصوص یوتیوب انگلیسی هست که نسبتا خوبه ولی خب منم که هدفم تاچ یوتیوب فارسی هست و البته سایر دوره ها بنظرم کامل تر از زردکانلو هست.

در مورد پشتیبانی تیوبزر که اصلا صحبت نکنم بهتره هر جا هستند موفق باشن :)

سینا اکسپرت اطلاعی ندارم صادقانه ! بین اینا اوستادشو و یوتیوبرشو توجه منو جلب کرد، یوتیوبرشو به نظرم در مجموع پکیج کامل‌تری داشت و بعد چند وقت آپدیت دادن که جایی ندیده بودم و از همه‌ی اینا مهم‌تر پشتیبانی بود که هم سریع جواب دادن هم این که اطلاعاتشون خوب بود و یه بار ساعت 8:30 شب جوابم رو دادن که تعجب کرد ولی خب یه سری نکات منفی هم داشت اما واقعا حجم بالای دوره و کامل بودنش و همینطور پشتیبانیش که اختلاف خیلی زیادی داشت و میتونم با جرئت بگم بین این ۳ تا پکیجی که گرفتم ( یکی رو رایگان یکی از بچه ها بهم داد ) و تحقیقات ۶ ماهه من برای شروع یوتیوب بزرگترین پوئن مثبت برسی یوتیوبرشو بود که کمکم کرد یه سری نکات و آنالیز هست که واقعا به رشد چنل کمک میکرد و واقعا ارزش پولشو داشت و الانم تقریبا ۱.۵ سال هست که از یوتیوب به درامد رسیدم و ماهانه بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار یعنی با دلار ۶۰ تومنی یه چیزی حدودا ۶۰ م تومن (نوسان داره دیگه) درامد دارم هر ماه .



و یه نکتم راجب گروه ها و کامنت هایی که اینور اونور میبینین بدونین که معمولا دوره ها اموزش های نسبتا خوب و سریعی هستن اما خود شما عامل موثر هستین. مثلا تجربه تولید محتوای من منو ۳-۴ هفته جلو انداخت و اگر برگردم به گذشته قطعا پروسه تحقیقم رو سریعتر میکنم و دوره رو سریعتر میگیرم چون ۶ ماه درگیر الکی استوری دیدن و این و یا اونو چک کردن بودم و خب تو این شش ماه میتونستم زودتر به درامد برسم و ماهی ۶۰ م که نه بدبینانه مثلا۲۰ تومنم داشتم فرقش ۱۲۰ میلیون میشد!

این بود تجربه مسیر شخصی شروع یوتیوب و خرید دوره م و امیدوارم هر مسیری میرین موفق باشین.

اگر دوست دارین بیشتر راجب یوتیوب و پروسه درامد زاییم بدونین حتما منو دنبال کنین.
و اگه سوالیم دارین کامنت بذارین هر هفته سوالاتو جواب م


یوتیوبکسب درامددرامدیوتیوبردانلود از یوتیوب
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید