ویرگول
ورودثبت نام
محمد انوری
محمد انوری
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

نظردهی آزاده، اما بعد از فیلترهای ما!

قبلا یه مطلب درباره یکی از سایت‌های اینترنتی ایران و دزدی‌های این پلتفرم تو ویرگول منتشر کردم که متاسفانه حذف شد. مطمئن نیستم چقدر فضا برای بیان مشکلات کسب و کارهای آنلاین باز باشه و چقدر بشه راحت درباره این مشکلات و آگاه‌سازی بقیه صحبت کرد. اما لازمه تو پلتفرم‌هایی مثل ویرگول، اینستاگرام، یوتوب و... راجع به این چیزها صحبت بشه. همه درباره تجربیات خوب و بدشون بیان صحبت کنن (بدون سانسور و توهین) و بقیه هم بتونن از این اطلاعات استفاده کنن.

بگذریم. این مطلب رو کوتاه می‌نویسم که اگه بعدا حذف شد خیلی دلم نسوزه :)

مطلب امروزم درباره یکی از معروف‌ترین سرویس‌های ایرانه که تقریبا همه ما اسمش رو شنیدیم و مرتب از خدماتش استفاده می‌کنیم. با تمام مزایایی که این پلتفرم داره (و قابل قدردانی هم هست)، می‌خوام درباره مشکلات جدی و مهم سرویس درخواست دکتر این پلتفرم نظر بدم و تجربیات خودم رو بنویسم.

چرا موضوع مهمه؟

وقتی شما سرویسی راه می‌اندازی که مستقیم با سلامت آدم‌ها در ارتباطه، باید حساسیت و نظارت بیشتری روی اون سرویس داشته باشی. چون یه سهل‌انگاری کوچیک ممکنه عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشه. این پلتفرمی که راجع بهش صحبت می‌کنم، خدمات درخواست کادر درمانی به شکل متنی، تلفنی و حضوری داره. یعنی درگیری مستقیم با جونِ انسان‌ها!

بزرگترین مشکلاتی که در این پلتفرم دیدم:

نظراتی که حذف می‌شوند

واقعا این موضوع واسم عجیب بود. بعد از درخواست یه پزشک و مشورت با ایشون، داروهای تجویز شده رو استفاده کردم که نتیجه‌ای واسم نداشت. بعد خیلی محترمانه اومدم نظر زیر رو برای پزشک نوشتم:

پزشک محترمی بودن. اما تجویزشون هیچ کمکی به مشکلات خواب و استرس من نکرد. نظرم رو بعد از چند هفته استفاده از داروهای تجویز شده ثبت می‌کنم.

در کمال تعجب این نظر من تایید نشد و نمایش داده نشد. با مراجعه به صفحه پزشک فقط نظرات گل و بلبل سایر دوستان رو مشاهده می‌کنیم. (که صحت همین نظرات هم به نظرم باید بررسی بشه که چقدر واقعین)

نظراتی که تایید می‌شوند!

بعد از کمک گرفتن از یه پزشک دیگه، واقعا ازشون راضی بودم و کامنت زیر رو برای این پزشک نوشتم:

انسان بسیار مسئولیت پذیر و با اخلاقی هستن. خیلی خوب گوش دادن و راهکار مناسبی ارائه دادن...

و این نظر به سادگی تایید شد!!! باز هم با مراجعه به صفحه این پزشک، لیستی از نظرات به به و چه چه رو مشاهده می‌کنیم.

اسکرین شات رو خودتون ببینید:

حذف سلیقه‌ای نظرات
حذف سلیقه‌ای نظرات

این سیاست به نظرم یکی از بدترین سیاست‌هایی هست که یه مجموعه می‌تونه در پیش بگیره. سیاستی که میگه فقط نظرات خوب رو تایید کن تا مشتری جدید نپره یه وقت! البته اون لا به لا دو سه تا کامنت منفی رو هم تایید می‌کنن که یه وقت کسی نگه بابا مگه میشه اینا هیچ نظر منفی‌ای نداشته باشن؟




یک مورد دیگه هم مربوط به مدت زمان مشاوره پزشکان این پلتفرمه. درسته مبلغ پرداختی نسبت به هزینه مراجعه و ویزیت حضوری خیلی ارزون‌تره، اما دلیل نمیشه خدمت‌دهی در حد صفر باشه. یه مورد رو مثال میزنم.

چند وقت قبل تو همین پلتفرم با یه پزشکی مشورت کردم و کل چیزی که به من گفتن در حد 1 دقیقه مشاوره بود و کیفیت مطلب هم چیزی بود که با یه جستجوی ساده تو اینترنت هر کسی می‌تونه بهش برسه.

حرف آخر

این مطالبی که نوشتم به قصد تخریب یه پلتفرم یا یه کسب و کار نیست. با تموم وجود آرزو می‌کنم تموم کسب و کارها رشد کنن، به شرط این‌که با سرویسشون به مردم کمک کنن. اگه هدف فقط خالی کردن جیب مردم باشه، قطعا اون پلتفرم خیلی زود رو به افول می‌زاره و به مرور زمان فراموش میشه. هدف اصلی کسب و کار اگه این باشه که "پول بود ولی انصاف نبود!" قطعا اون کسب و کار زیاد عمر نمی‌کنه.

کسب و کارهای آنلاین
وبلاگ‌نویس، نویسنده و کمی مهندس نرم افزار | مدیر و موسس مجله آموزشی تیک تاک تِک _ tictactec.ir _
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید