اولین مدل سه بعدی در دهه 1960 ایجاد شد. در آن زمان ، فقط آن دسته از متخصصان در زمینه مهندسی کامپیوتر و اتوماسیون که با مدل های ریاضی و تجزیه و تحلیل داده ها کار می کردند ، در مدل سازی سه بعدی شرکت داشتند .
پیشگام گرافیک سه بعدی ایوان ساترلند ، خالق Sketchpad است. این برنامه انقلابی به ایجاد اولین اشیاء سه بعدی کمک کرد – 3D همان چیزی است که امروز به لطف Sketchpad است. ساترلند به همراه همکارش دیوید ایوانز اولین گروه فناوری های رایانه ای را در دانشگاه یوتا افتتاح کرده است . آنها تعداد زیادی از متخصصان با استعداد را از سراسر کشور جذب کردند که به پیشرفت این صنعت کمک کردند . ادوین Catmull ، رئیس فعلی استودیوهای انیمیشن Pixar و استودیوی انیمیشن والت دیزنی ، یکی از دانشجویان Sutherland بود.
Sutherland و Evans اولین شرکت گرافیکی سه بعدی را در سال 1969 افتتاح کردند و آن را “Evans & Sutherland” نامیدند. در ابتدا از مدل سازی و انیمیشن سه بعدی بیشتر در تلویزیون و تبلیغات استفاده می شد ، اما با گذشت زمان ، حضور آن در سایر زمینه های زندگی بسیار افزایش یافت.