چگونه فکر میکردیم که یک حسابدار بتواند اسطورهای در بازیسازی تبدیل شود و بتواند در بازیهای خود فراتر از یک بازی صحبت بکند.
هیدتاکا میازاکی(Hidetaka Miyazaki)،در شهر شیزوئکا، سال ۱۹۷۵ به دنیا آمد،طبق گفت خود میازاکی، او در خانواده فقیری بزرگ شد که حتی پول خرید مانگا(کمیک بوک ژاپنی) هم نداشت؛ اما چون علاقه شدیدی به خواندن کتاب داشت، کتابخانه میرفت و قرض میگرفت.
هیدتاکا میازاکی(Hidetaka Miyazaki)،در شهر شیزوئکا، سال ۱۹۷۵ به دنیا آمد.طبق گفت خود میازاکی، او در خانواده فقیری بزرگ شد که حتی پول خرید مانگا(کمیک بوک ژاپنی) هم نداشت؛ اما چون علاقه شدیدی به خواندن کتاب داشت، کتابخانه میرفت و قرض میگرفت.یک بوک ژاپنی) هم نداشت؛ اما چون علاقه شدیدی به خواندن کتاب داشت، کتابخانه میرفت و قرض میگرفت.
میازاکی، در دانشگاه کیو در رشته علوم اجتماعی تحصیل کرده است، و در شرکتی با پست حسابداری شروع به کار کرد، اما علاقه ای به آن نداشت.
هیدتاکا میازاکی، با بازیکردن ICO در سال ۲۰۰۱ به گفت خود زندگی حرفه ای او تغییر کرد؛ اما با اینکه حقوق او کاهش پیدا کرد، ولی به دنبال علاقه خود رفت، او در ۲۰۰۴ سال در شرکت FromSoftware به عنوان کدنویس و طراحبازی استخدام شد.
هیدتاکا میازاکی، با بازیکردن ICO در سال ۲۰۰۱ به گفت خود زندگی حرفه ای او تغییر کرد؛ اما با اینکه حقوق او کاهش پیدا کرد، ولی به دنبال علاقه خود رفت.او در ۲۰۰۴ سال در شرکت FromSoftware به عنوان کدنویس و طراحبازی استخدام شد.
در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ دیگر نسخههای Armored core را به عنوان پست کارگردان ساخت؛ اما بعد آن همچی فرق کرد، میازاکی یک سبک جدید خلق کرد که تا اون موقع نظیری نداشت که امروزه به اسم سولز-بورن معروف است.
میازاکی برای بازیهایی که در سبک ساخت همیشه گفت است که الهامهایی از مانگاهایی مانند berserk و JoJo's Bizarre Adventure و Devilman Cryو بخصوص بازی ICO گرفت است.
ما به ترتیب به بازیهایی که میازاکی بعد ساخت سری Armored core میپردازیم.
بازی دیمنسولز(Demon's Souls)، که همین جند هفته پیش برای Ps5 توسط Bluepoint Games بازسازی شد که با متای ۹۳ میراث اصلی را حفظ کرد، پدر سبک سولز-بورن(دیمن سولز) که در سال ۲۰۰۹، به صورت انحصار ps3 منتشر شد که پر از اخبار ضد و نقیض بود.
مردم میگفتند که چرا بازی سخت است، چرا داستان نامفهوم است،بازی داستان سرایی خاص خود را داشت، که میازاکی برای همین داستان سرایی معروف شد که توانست با آیتمها و محیط بازی داستان را به بازیکن ها منتقل کند.
سونی اگر چنین فرصتی به میازاکی نمیداد، با اینکه بازی فروش خوبی نداشت ولی شاید امروز شاهد سبک سولز-بورن نبودیم.
بازی دارکسولز ۱(Dark souls)، در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، میازاکی به جز کارگردانی، نویسندگی بازی را نیز انجام داده است.
بازی دارک سولز به قولی راه پدر(دیمن سولز) خود را ادامه داده است و بهتر و بسیار سختتر شده است؛ بازی فروش بسیار بهتری نسبت به دیمنسولز کرد و دیگر مردم برای چنین بازیهایی را یک سبک میدانند؛ اما بزرگترین چیزی که هیچوقت یک فرد معمولی متوجه آن نمیشود، داستانسرایی خاص میازاکی است که در دارکسولز ۱ به بهترین شکل گفت میشود.
بازی دارک سولز به قولی راه پدر(دیمن سولز) خود را ادامه داده است و بهتر و بسیار سختتر شده است؛ بازی فروش بسیار بهتری نسبت به دیمنسولز کرد و دیگر مردم برای چنین بازیهایی را یک سبک میدانند.اما بزرگ ترین چیزی که هیچوقت یک فرد معمولی متوجه آن نمیشود ،داستان سرایی خاص میازاکی است که در دارک سولز ۱ به بهترین شکل گفت میشود.
طی سال ها بستههای الحاقی برای بازی منتشر شد، که یکی از آنها که Artorias of the Abyss که یکی از بهترین کاراکتر های صنعت گیم را رغم زد.
بازی دارکسولز ۲ در سال ۲۰۱۴منتشر شد، اما قبل انتشار بازی گفته شد، که خود هیدتاکا میازاکی کارگردان نیست و فقط تهیه کننده است، همه فکر این بودند که بازی به خوبی نسخه اول نخواهد شد؛ اما بسیار مورد توجه قرار گرفت و همانند قسمتهای قبلی، دارای داستانسرایی خاص و بازی عالی بود.
متاسفانه در The game award ۲۰۱۴(مراسم اهدای جوایز) بازی dragon age inquisition، برنده بازی سال شد.
دارکسولز ۲ به نظرم حقش بیشتر اینها بود که باید به آن میرسید.
بازی دارکسولز ۳، در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
هیدتاکا میازاکی، دوباره در این نسخه کاگردان شد و به بهترین شکل بازی را به پایان رساند.
این سری همانند ۲ نسخه خود به ویژگی های خود پایبند بود؛ البته مقداری ساده تر نسبت به بقیه نسخه ها شده بود، ولی نباید فراموش کرد که گرافیک آن واقعا پیشرفت کرده بود.
بازی با بستهالحاقی The Ringed City که آخرین آن بود، به بهترین شکل ممکن به این سری پایان داد.
بلادبورن(Bloodborne)، در سال ۲۰۱۵ انحصاری برای ps4 منتشر شد.
هیدتاکا میازاکی، در این بازی یک نوع دیگر این سبک را نشان داد و در این بازی این سبک به نهایت ارتقا رساند و اینطور شد که سبک سولز-بورن شکل گرفت ، بازی گیم پلی سریع تری دارد و محیط بازی بسیار اتمسفر سیاهی دارد.
بازی همان داستان سرایی خاص و عجیب را پیش گرفت است و نقصی ندارد.
یک نکته جالب: در یک پرده سینماتیک در بازی که بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است، ۵۰ درصد داستان بازی گفت میشود.
بازی Sekiro Shadows Die Twice، در سال ۲۰۱۹ منتشر شده که با تمام ساخته های میازاکی متفاوت است.
داستان بازی با مفهوم است و اصلا داستان سرایی خاصی را دنبال نمیکند، گیم پلی بازی به سبک هک اند سلش تبدیل شده است؛ اما همچنان بازی سخت است و محیط های بسیار پویا دارد.
بازی در مراسم اهدای جوایز بازی سال ۲۰۱۹، بهترین بازی سال انتخاب شد.
بازی Déraciné، در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.
بازی مخصوص Playstation VR، در سبک ماجراجوییهای قدیمی ساخت شده است.
بازی یک سبک دیگه هست و هیچ شباهتی با بازی های قبلی هیدتاکا میازاکی ندارد، اما داستان سرای جالب دارد.
در این بازی ما شخصیت یک روح را داریم، که اتفاقات رو میبینیم.
بازی Elden ring، که در e3 ۲۰۱۹ معرفی شد، که طبق شواهد بازی بعد از بستهالحاقی The Ringed City ۲۰۱۷ شروع به ساختن این بازی کردند.
هیدتاکا در این بازی برای نویسندگی از جرج آر. آر. مارتین که خالق رمان نغمه آتش و یخ ( سریال بازی تاج و تخت) کمک گرفت است.
اما متاسفانه اطلاعات بیشتری در دسترس نیست؛ اما طبق آخرین مصاحبهها، بازی محیط بسیار پویا دارد و گیم پلی آن تکامل یافت بازی دارکسولز ۳ و ۲ و بلادبورن است.
نظر خود را درباره این سبک با ما به اشتراک بگذارید.