در مقاله امروز تصمیم دارم برترین و پرفروش ترین کتاب های علوم انسانی را به شما معرفی کنم. خلاصه یا چند خط از هر کدام را با هم بخوانیم. با من همراه باشید.
بخشی از متن کتاب : انقلاب کشاورزی یکی از بحثبرانگیزترین وقایع تاریخ است. بعضی طرفداران دو آتشه آن ادعا میکنند که این انقلاب بشر را در مسیر رفاه و ترقی قرار داد. دیگران آن را منجر به تباهی بشر میدانند و معتقدند که نقطه عطف سرنوشتسازی بود که باعث شد انسان خردمند همزیستی صمیمانه خود با طبیعت را رها کند و به سوی حرص و آز و ازخودبیگانگی بشتابد. این مسیر، به هر سمتی که بود، راه برگشتی نداشت. کشاورزی جمعیت را چنان به سرعت و از اساس افزایش داد که هر جامعه کشاورزی پیچیدهای اگر به شکار و گردآوری خوراک بازمیگشت دیگر نمیتوانست مثل سابق به بقای خود ادامه دهد.
بخشی از متن کتاب : آنگاه که هوش مصنوعی اغلبِ وظایف شناختی را بهتر از انسانها انجام دهد تکلیف بازار کار چه میشود؟ شکل گرفتن طبقه بزرگ جدیدی شامل آدمهایی بهلحاظ اقتصادی بیمصرف چه پیامدهای سیاسی خواهد داشت؟ زمانی که نانوفناوری و داروهای باززاینده و حیاتبخش انسانهای هشتاد ساله را به پنجاه سالگی برگردانند چه بر سر روابط بشری و خانوادهها و صندوقهای بازنشستگی میآید؟ آنگاه که فناوری زیستی به ما امکان دهد بچه طراحیشده داشته باشیم، و شکافی بیسابقه بین فقیر و غنی پدید آوریم، جامعه بشری راه به کجا خواهد برد؟
بخشی از متن کتاب : انسانها بهندرت فقط به خودشان فکر میکنند. ما، ترجیحا گروهی فکر میکنیم. درست همان گونه که بزرگ کردن یک کودک به همکاری یک قبیله نیاز دارد، اختراع یک وسیله، حل و فصل درگیری یا درمان یک بیماری هم به همکاری قبیله نیاز دارد. هیچکس به تنهایی همهچیز را درباره ساخت کلیسا، بمب اتم یا هواپیما نمیداند. آنچه انسان خردمند را کمی بالاتر از سایر حیوانات قرار داد و ما را به اربابان زمین تبدیل کرد، منطق فردی ما نبود، بلکه توانایی بیمانندمان برای تفکر باهم در گروههای بزرگ بود.
بخشی از متن کتاب : هرمنوتیک فلسفی به عقیده و مربوط می شود به فرآیند غهم آدمی که بناچار دوری است ، زیرا ما کل را به واسطه اجزا و اجزا را به واسطه کل فهم می کنیم. فهم به این معنا عملی نیست که به نحو روشنمند قابل حصول و به طور عینی قابل اثبات باشد.
بخشی از متن کتاب : معمولا فلسفه را رشته ای دشوار میدانند. فلسفه قرین دشواریهای گوناگونی است که البته پارهای از آنها قابل اجتناب است. در درجه اول، این حرف حقی است که لازمه کثیری از مسائلی که فلاسفه حرفهای با آنها سر و کار دارند بهرهمندی از معلوماتی سطح بالا در زمینه تفکر انتزاعی و نظری است. با این حال، این حرف کمابیش در مورد همه مشغلههای فکری صدق میکند: از این حیث فلسفه با فیزیک، نقد ادبی، برنامه نویسی کامپیوتری، زمین شناسی، ریاضیات یا تاریخ فرقی ندارد. همانند آنچه در مورد این عرصهها و سایر عرصههای پژوهش مصداق دارد، نباید دشواری نوآوریهای اساسی در این رشته را بهانه کنیم و روا نداریم که افراد عادی از پیشرفتهایی که در آن حاصل شده است خبر بگیرند، و نیز مانع از آن شویم که روشهای بنیادی آنها را بیاموزند.
بخشی از متن کتاب : اما در روش او تفاوتی بنیادین بین مازاد و فزونی نیز وجود دارد : مازادها لزوما نتیجه ی شدت کارکردهای بدن نیستند. مازاد می تواند چیزی باشد که هدر می رود و هزینه می شود اما این هزینه ناشی از شدت کارکردها ، استهلاک ها و فرسودگی های بدن / اقتصاد نیست. برعکس فزونی است که به شدت ها وسرحدات تعلق دارد. فزونی درست زمانی تولید می شود که بدن/اقتصاد نتواند از آن بهره ببرد و به واقع بدن/اقتصاد از جذب آن به درون خویش و عقلانی سازی اش در مناسبات تولید ناتوان باشد.
بخشی از متن کتاب : اقتصاددانان مکتب مونیتاریسم (پول گرایی) و نیز پاره ای از مدافعان مکاتب دیگر اقتصادی، مبنای تورم در ایران را افزایش میزان نقدینگی، چه بر اثر سیاست های بانک مرکزی و چه بر اثر بی انضباطی مالی دولت، تلقی می کنند. اهمیت و نقطه ی قوت کتاب علی دینی ترکمانی این است که چنین نگاهی را بر پایه رویکرد پست کینزی و اقتصاد سیاسی به چالش می کشد و علت اصلی تورم و رکود را در ناتوانی اقتصاد ایران در تبدیل نقدینگی به ظرفیت های تولیدی مولد، به علت سازمان تولید و نظام حکمرانی و نهادی ضعیف، می داند.
بخشی از متن کتاب : قرن گذشته دورهای ایمنیشناختی بود. آن عصر میخواست تمایز واضحی میان درون و بیرون، دوست و دشمن، خویشتن و دیگری بیابد. جنگ سرد هم تابع الگوی ایمنیشناسی بود. در حقیقت، زبان جنگ سرد، که سراسر مشرب نظامی داشت، بر پارادایم ایمنیشناسی قرن پیش حاکم بود. حمله و دفاعْ شاخصهای فعلِ ایمنیشناختیاند. دیسپوزیتیفِ ایمنیشناختی، که از دامنهٔ محدود حیات اجتماعی میگذرد و به کل حیات جمعی بسط مییابد، یک نقطهٔ کور دارد: مبارزه یا پیشگیری نصیب هر چیز بیگانهای میشود. بیگانه، بدین معنا، هدف دفاع ایمنی است. حتی اگر نیت خصمانهای نداشته باشد، حتی اگر هیچ خطری پیش نیاورد، به خاطر «دیگریبودگی» اش حذف میشود.
بخشی از متن کتاب : می توان به جرات گفت هر کسی که جامعه را مورد مطالعه قرار می دهد ، به نحوی از خود در مورد نابرابری اجتماعی حساسیت و کنجکاوی نشان می دهد. نابرابر لزوما به معنای سلسله مراتب نیست ، یعنی صرف اینکه دو نفر با هم متفاوت هستند بدان معنا نیست که یکی در موقعیت بهتر با قدرتمندتری نسبت به دیگری قرار دارد ، هرچند که در اغلب اوقات همین طور است.
بخشی از متن کتاب : بعد از هندوستان آریانا قرار دارد؛ نخستسن بخش از سرزمینهاى تحت تصرف ایرانیان بعد از رود سند و ساتراپىهاى علیا که در آن سوى کوههاى تاروس واقعند. آریانا، از جنوب و شمال با همان دریا و کوههایى که هندوستان را فراگرفته، محدود مىشود و با همان رودخانه سند که در میان آریانا و هندوستان جریان دارد. مرز آریانا از این رود، در سمت مغرب، تا خط فرضى که از دروازههاى کاسپین تا کرمانیا کشیده شود، ادامه دارد، بنا بر این به شکل چهار ضلعى است؛ ضلع جنوبى آن، از مصب سند و پاتالنه آغاز شده و در کرمانیا و خلیج فارس پایان مىیابد. در اینجاست که خشکى برجستگى شدیدى بهصورت دماغهاى رو به جنوب پیدا مىکند، آنگاه کرانه، در درون خلیج رو به فارس انحنا مىپذیرد. آریانا، نخست، زیستگاه اربىها است. اسم آنان، همانند اسم رودخانه اربیس است؛ رودى که حد فاصل میان آنان و قوم بعدى؛ یعنى اوریتهها، است. نئارخوس مىگوید: کرانه سرزمین ارىها هزار استادیا طول دارد. اما این ناحیه را هنوز باید جزو هندوستان حساب کرد.آنگاه به طایفه خودمختار اوریته مىرسیم. درازى ساحل دریاى سرزمین متصرفى این قوم، ۱۸۰۰ استادیا است. سپس ایختوفاکیه است که ۷۴۰۰ استادیا طول دارد. طول ساحل از کرمانیا تا پارس، ۳۷۰۰ استادیا است. درازاى این کرانه روى هم رفته، ۱۲۹۰۰ استادیا است.
بخشی از متن کتاب : عصر صفوی هرچند که بنا بر خصلت های خود چون یکپارچگی ارضی ایران تحت لوای حاکمیت دودمان صفوی و رواج مذهب تشیع و نیز توسعه گروه ها و طبقات اجتماعی شاهد رونق نگارش تواریخ عمومی ، متون دینی و تذکره های ادبی و هنری بود لیکن از حیث خلق آثار مکتوب در موضوع جغرافیا و مسالک و ممالک از ادوار کم فروغ تاریخ ایران است.
بخشی از متن کتاب : وقتی صحبت از تاریخ میشود، مقصود اصطلاح رایج، تاریخ پیدایش تمدن و خط نیست، مقصودم از آغاز زندگی اجتماعی نوع کنونی انسان، بر روی زمین است. بنابراین شروع خط شش هزار سال سابقه دارد، درصورتیکه از تاریخی که من صحبت میکنم بیش از بیست هزار سال یا چهل هزار سال و بنابه بعضی نظرها پنجاه هزار سال سابقه دارد. از طرق گوناگون: باستانشناسی، تاریخ، زمینشناسی و بررسی افسانهها، اساطیر و مجموعه این وسائل، شناخت بیش و کم مجملی از انسان اولیه و سیر تحولات اجتماعی و سبک زندگی و سبک اعتقادی او تاکنون داریم. در تمام این دورهها که بخش اولش از اساطیر و قصهها حکایت میکند و به میزانی که به زمان اخیر میرسد و روشنتر و مستندتر میشود و تاریخ بسخن میآید، همواره در تمام صحنهها، مذهب علیه مذهب قد علم کرده و همواره بدون استثناء مذهب بوده است که علیه مذهب مقاومت کرده است.
بخشی از متن کتاب : گاندی در لحظه ای که در انگلستان از کشتی پیاده می شد از تکبر و خونسردی انگلیسیان بیم داشت و می ترسید که با وی مانند نجس ها وگناهکاران رفتار بکنند ، لیکن به سرعت بر ترس خود فائق آمد. اصالت او احترام مردم را به سوی خویش جلب کرد. نزدیکان گاندی تصور می کردند این مرد شرقی ، عالم به سحر و پیشگویی از آینده است. از او مرتبا از ارواح و پیشگویی پرسش می کردند. وی تلاش می کرد با عذرخواهی و فروتنی و با اعتراف به جهل ، خود را خلاص کند ، لیکن می دانست که مردم آماده اند که به جز جهالت او همه چیز را تصدیق بکنند.
بخشی از متن کتاب : نجاتی وجود دارد که همان منطق است. اما این جلیقه ی نجات ، لنگه ی هر جلیقه ی نجات دیگری ، تنها زمانی از غرق شدن ما جلوگیری می کند که از آن درست استفاده کنیم. زمانی می توانیم از منطق درست استفاده کنیم که نه تنها منطق را بهتر درک کنیم بلکه به اثر عواطف نیز پی برده و مهم تر از همه این که از تاثیر یکی بر دیگری آگاه باشیم. تنها در چنین شرایطی است که می توانیم از آن در زندگانی آدمی استفاده ی بهینه ای ببریم.
بخشی از متن کتاب : قلمرو منطق در این کتاب مشتمل است بر فلسفه ، عقلی مسلکی ، روانشناسی و نیز امور مادون عقل جزوی ، حال آنکه عنوان تعالی مشتمل است بر مابعدالطبیعه ، تمثیلات مربوط به عالم تکوین و خطوط معنوی وحی – عقل کلی همراه با بازتابهای آن در سراسر تمدنهای سنتی در قالب هنر مقدس ، زیبایی شناسی ، شناخت فضایل و بالاتر از همه پیوند میان انسان و حقیقت ، نظر به نقش مرکزی انسان به منزله خلیفه الله .
ممنونم که تا انتهای این مقاله با من همراه بودید. برای خرید هر یک از کتاب ها با ارسال رایگان و پراخت درب منزل با شماره تلفن 02154063 تماس بگیرید.