سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز، با یک دیگر از قسمت های آموزش زبان قدرتمند #C در خدمتتون هستیم. امیدوارم که مطالب جلسه قبل (برسی مِتُد Main در #C) را مطالعه کرده باشید و آن را به خوبی درک کرده باشید.
در این جلسه قصد داریم که به مبحث مهم متغییرها در زبان سی شارپ بپردازیم. اولین سوالی که ممکن است در ذهن شما پیش بیاید این سوال است که اصلاً متغییر چیست؟ از متغییرها برای ذخیره اطلاعات در حافظه (Memory) استفاده می شود. هر متغییر از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
1- نام متغییر (Variable Name)
2- مقدار متغییر (Variable Value)
همه ی متغییرها نام و مقدار دارند. به عنوان مثال شما مقداری آب را فرض کنید که قصد نگهداری آن را داریم. خب برای نگهداری از آن باید از یک سطل استفاده کنیم. منظور از آب در اینجا مقدار متغییر و منظور از سطل نام متغییر است.
همان طور که از اسم آنها پیداست قابل تغییر هستند. به معنا که شما می توانید هر چند بار که بخواهید مقدار یک متغییر را تغییر دهید.
انواع متغییرها در #C
نوع منطقی (Boolean): این نوع داده تنها دو صورت ممکن دارد. که آن دو صورت از صحیح (True) و غلط (False) تشکیل شده است. کاربرد این نوع داده در مبحث گزاره های شرطی بیان می شود که برای صحیح یا غلط بودن یک شرط استفاده می شود. به عنوان مثال ما قصد داریم که چک کنیم اگر به دیتابیس متصل شدی (در صورتی که حالت صحیح باشد) روی صفحه عبارت I'm Connected to Data Base را روی صفحه چاپ کن و اگر به دیتابیس متصل نشدی (در صورتی که حالت غلط یا ناصحیح باشد) روی صفحه عبارت I dide'nt Connected to Data Base را چاپ کن.
نوع رشته ای (String): فقط عبارت های متنی را در خود ذخیره می کند. به عنوان مثال برای ذخیره متن Hello World باید از این نوع داده ای در تعریف متغییر خود استفاده کنیم.
نوع عددی (Integer): این نوع داده تنها اعداد صحیح کامل را در خود ذخیره می کند. به عنوان مثال برای ذخیره سازی عدد 2816 از این نوع داده ای در تعریف متغییر خود استفاده کنیم.
نوع عدد اعشاری (Float): فقط عبارت های اعشاری را در خود ذخیره می کند. به عنوان مثال برای ذخیره سازی عدد اعشاری 28.16 باید از این نوع داده ای در تعریف متغییر خود استفاده نماییم.
نوع عدد اعشاری بیش از 15 رقم اعشار (Duble): این نوع داده تنها اعدادی که دارای قسمت اعشاری بزرگتر از 3 رقم تا 15 رقم را دارند، ذخیره می کند. به عنوان مثال برای ذخیره سازی عدد اعشاری 145.678923 از این نوع داده ای باید در تعریف متغییر استفاده کرد.
نوع داده یک حرفی (Char): فقط عبارت های یک حرفی یا یک کاراکتری که واحد(یک) هستند، را در خود ذخیره می کند. برای مثال حرف A را می توانیم با استفاده از این نوع داده ای در تعریف متغییر خود استفاده کنیم.
طریقه تعریف متغییر در #C
به طور کلی فرمول تعریف متغییرها در زبان سی شارپ به این صورت هستند:
VariableType + VariableName + (=) + VariableValue
نوع داده متغییر + نام متغییر + (=) + مقدار متغییر
این فرمول را همیشه به یاد داشته باشید. همچنین قبل از خواندن موارد بیشتر به نکات زیر توجه کنید:
نکته 1: توجه داشته باشید که تمامی عبارت های متنی باید بین دو تا دابل کوتیشن (" ") یا سینگل کوتیشن (' ') قرار گیرند.
نکته 2: در زبان سی شارپ بعد از اتمام هر خط باید آن خط را ببندیم و برای بستن آن خط از علامت سِمی کالُن (;) استفاده می کنیم. این علامت به مترجم (Compiler) می فهماند که آن خط در این قسمت به پایان رسیده است.
نکته 3: زبان سی شارپ حساس به حروف کوچک و برزگ (Case Sensitive) است و باید در تعریف و دریافت مقدار آنها به این مورد توجه کرد. مثلا در زبان سی شارپ Message با message فرق دارد. یا MESSAGE با MessAGE متفاوت است.
تعریف یک متغییر از نوع رشته ای (String)
string Message = "Hello, Welcome To Virgool.io";
همان طور که در بالا مطرح شد ابتدا نوع متغییر را مشخص می کنیم و از آنچه که در بالا خوانده ایم متوجه میشم که قصد تعریف یک متغییر از نوع String را داریم. پس برای این کار نوع داده را مشخص می کنیم.
سپس نام متغییر را انتخاب می کنیم. در اینجا من نام متغییرم را Message گذاشته ام. برای دادن مقدار به متغییر تعریف شده باید از علامت مساوی (=) استفاده کرد و سپس با یک فاصله از مساوی درون دابل کوتیشن مقداری که قصد ریختن آن درون متغییر را داریم می نویسیم.
برای دسترسی به مقدار این متغییر فقط کافی از نام آن استفاده کنیم. مثلا من می خواهم مقدار متغییر Message را روی صفحه چاپ کنم پس می نویسم:
Console.WriteLine(Message);
به کد بالا نگاه کنید که درون تابع چاپ (Console.WriteLine) به عنوان ورودی (Parametr) برای چاپ متغییر Message را پاس داده ام و خود مترجم (Compiler) می فهمد که باید مقدار متغییر Message را درون صفحه چاپ کند.
تعریف یک متغییر از نوع عددی (Integer)
int number = 2816;
از نوع داده ای int برای تعریف نوع متغییر استفاده شده. number یک نامی است که برای شناسایی و دسترسی به متغییر استفاده شده. مقدار 2816 نیز یک مقدار عددی دلخواه است که به متغییر number اختصاص داده شده است.
تعریف یک متغییر از نوع عدد اعشاری (Float)
float numberFloat = 19.90;
از float برای تعیین نوع داده استفاده شده. از numberFloat برای دادن یک نام به متغییر استفاده شده. مقدار 19.90 یک مقدار دلخواه است که به متغییر numberFloat پاس داده شده است.
تعریف یک متغییر از نوع عددی اعشاری بیش از 3 رقم (Duble)
duble numberDuble = 29.91202224;
از duble برای تعیین نوع داده استفاده شده. از numberDuble برای دادن یک نام به متغییر استفاده شده. مقدار 29.91202224 یک مقدار دلخواه است که به متغییر numberDuble پاس داده شده است.
تعریف یک متغییر از نوع حروف واحد (Char)
char FirstCharacterName = 'M';
همان طوری که ذکر کردم یک حرف واحد یا یک کاراکتر را ذخیره می کند. از char برای تعیین نوع داده استفاده شده. از FirstCharacterName برای دادن یک نام به متغییر استفاده شده. مقدار M یک مقدار دلخواه است که به متغییر FirstCharacterName پاس داده شده است.
نکته 1: توجه کنید که کاراکتر شما باید حتما بین سینگل کوتیشن (' ') قرار گیرد. اگر که از دابل کوتیشن (" ") استفاده کنید با ارور زیر مواجه خواهید شد:
خب ممنونم که با من همراه بودید و وقت ارزشمندتان را در اختیار من قرار دادید. امیدوارم که توانسته باشم مطلب را به خوبی برای شما دوستان عزیز شرح داده باشم. اگر انتقادی، پیشنهادی و نظری دارید خوشحال میشوم که آن را با من در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. شاد و موید و پیروز باشید و خدانگهدار.