محمدرضا هلالی
محمدرضا هلالی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

راز نتفلیکس و گیم پس؛پای چه چیزی در میان است؟!

سلام دوباره امروز وقتی داشتم از سرکار برمی گشتم و ایکس باکس روشن کردم یک موضوعی درگیرم کرد و اون سیاست مایکروسافت در ویدیو گیم و رویکرد گیم پس بود که شما ماهیانه با پرداخت مبلغی مشخص می توانید کلی بازی تجربه کنید این اتفاق قبلا با پلتفرم های مختلفی اتفاق افتاد و میشه گفت توی حوزه گیم نسبتا رویکرد عجیب و جالبی بود !

خلاصه اینکه گفتم توی یک مقاله راجب سیاست حق اشتراک صحبت کنیم و اینکه چرا این قدر کاربران از این مدل استقبال می کنند ؟ نمونه های معروف بررسی می کنیم و در آخر راجب این صحبت می کنیم که توی ایران چه سرویس های مشابه داریم و چرا هنوز این سرویس ها رشد کافی نکردن ؟ آماده ای هستی بزن بریم :)

مدل پرداخت حق اشتراک
مدل پرداخت حق اشتراک

اگر بخواهیم کمی فنی تر صحبت کنیم در حالت SaaS، به طور معمول میزان پرداخت هزینه‌ی اشتراک، به ازای مدت زمان دسترسی و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکاناتِ در اختیار تعریف می‌شوند. در حالی‌که در مدل paas شما بابت پلتفرم که دارید استفاده می کنید هزینه می کنید بگذارید یک مثال ساده بزنم

فرض کنید شما یک کیت الکترونیک تهیه می کنید و با کمی آموزش و کار یک اسباب بازی درست می کنید این اسباب بازی در اختیار بقیه می گذارید اینجا شما یک سازنده هستید و اسباب بازی محصول هست و به نوعی شما چیزی ساختید که بقیه استفاده می کنند اشاره دارد اما فرض کنید شما یک وسیله دارید که با یک آچار ساده هم کار می کند و نیازی به بستن پیج ندارید این آچار حکم saasدارد به زبان ساده سادگی در اجرا مهم ترین مزیت آن است.

پی نوشت : دوستان من خیلی تخصصی این متن ننوشتم و به مرور این متن قطعا آپدیت میشه :)

نمونه های حق اشتراک + آمار رشد

نتفلیکس

تحول نت فلیکس در سینما
تحول نت فلیکس در سینما

یکبار هزینه کل تا آخر سال فیلم ببین!

نمونه داخلی: فیلیمو

ماجرا از اینجا آغاز شد که یک روز هستینگ (مدیر نت فلیکس) فراموش می‌کند فیلمی که اجاره کرده است را به فروشگاه برگرداند و در پی آن مبلغ 40 دلار جریمه می‌شود. این مسئله باعث شد تا سرویسی جایگزین تأسیس کند تا هیچ کاربری به دلیل چنین فراموشی، مجبور به پرداخت جریمه نباشد.

وی در این راستا از ایده باشگاه ورزشی الهام گرفت و با توجه به اظهاراتش، همان‌طور که کاربران با پرداخت حق اشتراک ماهیانه می‌توانند از امکانات باشگاه استفاده کنند، سرویس اشتراک فیلم هم می‌تواند ایده خوبی باشد. از این رو مارک رندولف، تنها شریک هستینگ نیز که آن زمان فعالیت‌های پستی آمازون را مورد تحسین قرار می‌داد به این نتیجه رسید که می‌توان کار خود را با ارسال فیلم از طریق پست آغاز کرد، گفتنی است که سرمایه اولیه تأسیس شرکت توسط هستینگ به مبلغ 2.5 میلیون دلار تأمین شد.

تقریبا از سال 2006 نت فلیکس سیاست حق عضویت به خوبی پیدا کرد و دوم نکته ای که میخوام راجب نتفلیکس بگم راحتی استفاده کردن ازش هست اگرچه ما ایرانی ها شاید سعادت استفاده ازش نداشته باشیم اما الان تقریبا از کنسول های بازی تا انواع گجت ها نتفیلکس نصب میشه !

در مورد نمونه های داخلی از عملکرد این چند وقت فیلیمو و سرویس های مشابه راضی نبودم به خصوص اینکه قیمت های جدید فوق العاده افزایش پیدا کرده و راحتی که توی سرویس های خارجی داریم اینجا نیست!

کیندل آمازون

نمونه داخلی برتر : طاقچه بی نهایت

توی کیندل آمازون هم شما می توانید به گنجینه عالی از کتاب ها فقط با پرداخت ماهانه 10 دلار برسید که البته قیمت سالانه اش یکمی زیاد در میاد یا خودم از Audible استفاده می کنم که کلی کتاب صوتی به رایگان برام فعال میکنه و قبل از خواب یا موقع پیاده روی عالیه !

از طاقچه توی ایران استفاده می کنم و اشتراک سالانه دارم ازش راضی هستم و تنوع کتاب های مختلفی که داره به نسبت به هزینه اش ارزش داره اکنون شما می توانید سرویس طاقچه بی نهایت فقط با 200 تومان سالانه تهیه کنید که با تنوع کتاب های که هر ماه در آن قرار می گیرید برای مشتری کاملا به صرفه است.

گیم پس ؛ نتفلیکس دنیای گیم !

در فایل صوتی بیشتر راجب گیم پس گفتم اما مایکروسافت سال 2017 بود که تصمیم به ایجاد چنین بستری کرد و تا الان بیش از صد عناوین بازی داخل گیم پس قرار گرفته طبق آخرین آمار گیم پس هم اکنون بیش از هست میلیون مشتری دارد، دو مزیت اصلی گیم پس برای خود من شامل این موارد میشه

  • کمک به توسعه دهندگان برای بازاریابی بازی ها
  • و صرفه جوی هزینه گیمر برای خرید بازی ها

اول از مورد دوم شروع کنم این چند روز که با کنسول سری ایکس داشتم حال میکردم گشتی در گیم پس زدم تا بازی های مورد علاقه ام پیدا کنم برخلاف خیلی ها دنبال بازی AAA نبودم و سراغ ایندی گیم بودم بازی اینساید،,unravel,deadcellسه شاهکار بودند شاید اگر من می خواستم اینساید برای بار دوم بازی کنم مجبور بودم هزینه دلاری کنم که شاید به صرفه نبود(از جهت خرید سایر بازی ها) و حالا با یک اشتراک دو ماهه تونستم به این عناوین دسترسی پیدا کنم .

اما چرا توی مزیت ها کمک به توسعه دهندگان گیم اشاره کردم چون فرض کنید شما یک بازی پلتفرمر توسعه دادید احتمالا با این روند سریع انتشار بازی ها بزرگ بازی تیم شما از دید کاربران مخفی میشود چه چیزی بهتر از نمایش بازی در گوشه فروشگاه ای که هر روزی کاربران چرخی در آن می زنند؟!

مزیت های عضویت اشتراکی

  • به عنوان مشتری می توانید حساب کنید که چقدر برای سرویس پرداخت می کنید
  • به عنوان کسب کار حفظ مشتریان فعلی و البته اعتمادسازی راحت تر می شود
  • به عنوان مشتری می توانید برای قسط بعدی برنامه ریزی مالی کنید
  • به عنوان کسب کار می توانید ایده های تشویقی برای فروش حق عضویت استفاده کنید.


سعی کردم خیلی دید کلی به این سرویس ها داشته باشم و قطعا اطلاعات بیشتری می شود راجب اشون نوشت در کل اگه تا حالا تجربه ای از پرداخت حق اشتراک دارید بگید ؟ به نظرتون آینده فروش نرم افزار به کدوم سمت میره سمت حق اشتراک یا روش های دیگر ؟




توسعه دهندگانگیم پستوسعه نرم افزارنتفلیکسکسب و کار
یک گیگ سرگردان ! دانشجوی الکترونیک ،برنامه نویس جونیور ،وبلاگ نویس ، اینجا فارغ از هر چیزی سعی میکنم از نوشتن لذت ببرم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید