در مورد این آیه مطالب زیادی مطرح است، بسیار زیاد. سوالات زیادی هم در این رابطه می شود پرسید. به عنوان مثال می توانید به این صفحه از سایت سپیده دمان رجوع کنید.خیلی از سوالات ما هم بدون پاسخ باقی ماند اما نکاتی هست که فکر می کنم نوشتن آنها بد نباشد:
1- المیزان می گوید چون علت (بما فضل الله بعضهم علی بعض) کلی است معلول هم کلی خواهد بود. یعنی صحبت از قیام همه مردان به امور همه زنان است. اگر چنین باشد منطقی خواهد بود اگر نوعی ساختار اجتماعی در نظر گرفته شود برای حمایت از زنان به صرف زن بودن. مثلا نوعی مالیات که از مردها گرفته می شود و به زنها داده می شود. این چیزی است که مشکل وابستگی اقتصادی زن به مرد را که خودش ریشه مشکلات بسیار است حل می کند
2- المیزان می گوید در جامعه ایمانی ارزش به اطاعت از خداوند است، نه قرار گرفتن در جایگاه و مقامات. مثلا اگر خداوند به به زنی دستور داده باشد که تربیت فرزندش را به عهده بگیرد، این کار برای او با ارزش تر از هر کار دیگری است. به نظر می رسد چنین ارزشهایی در جامعه خودبخود یا با توصیه های اخلاقی برقرار نخواهند شد. بلکه باید روند و روشی برای ارزشمند کردن کارهای زنانه در برابر کارهای مردانه ایجاد کرد، وگرنه مردان مانند همیشه تاریخ کارهای خودشان را بااهمیت و کارهای زنان را ساده و بی اهمیت نشان خواهند داد
3- معنای واژه های "نشوز" و "ضرب" تاثیر زیادی در چیزی که از آیه می فهمیم خواهد داشت. نشوز بنابر استدلالهایی که عمادالدین باقی در کتاب "بحثی در آیه ضرب و قیمومت" می گوید چیزی ورای عدم اطاعت از شوهر است. نشوز که در لغت طیفی وسیع از رفتارها را در بر می گیرد در این آیه فحشای آشکار است. از آنجا که بنابر آیات قرآن و بعضی روایات جز در فحشای آشکار نمی تواند زنش را تحت فشار قرار دهد. ترس از نشوز هم نه به معنای ترس از واقع شدن یک رفتار، بلکه به معنای ترس از خطرات یک رفتار است. و به همین دلیل هم نشوز باید چیزی ترسناک و آسیب زا برای خانواده باشد.
4- از سوی دیگر "ضرب" در زبان عربی و همچنین در قرآن به معانی مختلفی استفاده شده (در همان کتاب 14 معنی ذکر شده) و بعضی مترجمین "ضرب" در این آیه را به معنای ترک کردن یا قطع رابطه فهمیده اند.
5- در همان کتاب "قوام" که جمع قائم است به معنای تکیه گاه معنی شده، و گفته شده از آنجا که مرد تکیه گاه زن است در صورتیکه زن دچار فحشای آشکار گردد نمی تواند بلافاصله او را رها کند و طلاق دهد. بلکه باید مراتب گفته شده در آیه را به ترتیب انجام دهد.
مطالب دیگری هم درباره این آیه گفته شده: