محسن حسینی
محسن حسینی
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

دقیقا چه مشکلی با موسیقی جریان اصلی کشور داریم؟

یاس - سفارشی
یاس - سفارشی
چهار پنج سال پیش، همه جا پر شده از بود از ترکای یه نفر. همه یه ریتم یه ملودی و یه تکنیک.کل فعالیت حرفه ای و غیر حرفه ای که داشت جمعا سه ماه نمیشد، رگباری برج میلاد و Soldout میکرد و تقریبا تو همه شهر و شهرستانا کنسرت میذاشت. همیشه دوست داشتم بدونم چرا؟ چجوری؟ این همه آرتیست قوی، چرا این یهو مثل بمب صدا کرد؟
یک سال بعد دیگه هیچ خبری ازش نشد، نه که دیگه کار نمیکرد ولی دیگه کسی گوش نمیداد.بعد از ایشون این رویه ادامه پیدا کرد، هر سال کلی آرتیست یهویی معروف میشدن یهویی کنسرت میذاشتن و بعد هم یهویی تو اوج زمین میخوردن. به قول بچه ها مد شد این مدلی بودن، ترکای ضعیف، تنظیم کننده های باندی و کلی ملیون گوش خراب و مریض.

لیبل های پاپ، با هنرمند و کارش دقیقا مثل یه محصول فیزیکی رفتار میکنن، مثل یه بیسکویت. تا زمانی که رنگ بندی و جعبه خوبی داشته باشه تا چند مدت میتونه خریدار های زیادی رو دور خودش جمع کنه، وقتیم که همه متوجه طعم مزخرفش شدن یه بیسکویت جدید میده بیرون.

اسم اکثر این آقایون در واقع متعلق به خودشون نیست، به نوعی در انحثار فلان شرکت هستن واسه هر سینگل یه مبلغ ناچیز و برای هر کنسرت یه مبلغ ناچیز تر بهشون پرداخت میشه و حتی اجازه ندارن خارج از برندی که واسشون ساخته شده دیگه کار کنن. و دقیقا وقتی لیبل متوجه میشه که دیگه به صرفه نیستن خیلی شیک و مجلسی دور ریخته میشن و از صفحه تاریخ موسیقی ایران پاک.

اما مشکلمون دقیقا باهاشون چیه؟ مگه انتخاب خودشون نبوده؟ اصلا چرا باید واسشون ناراحت باشیم؟

وقتی شخصی خودش رو هنرمند خطاب میکنه و این مسئولیت رو به گردن میگیره قاعدتا اعمالش روی جامعه و قشر هنرمندان تاثیر گذاره. وقتی خودت و کارت رو بی اهمیت بدونی، مفت و ارزون(مسئله فقط مالی نیست) در قالب یه محصول باهاش رفتار کنی یه عادت بد رو شروع کردی. همین شد که هزار تا لیبل به وجود اومد، ارزش هنر و هنرمند رو پایین آورد و کارشون رو بازیچه تکنیکای مارکتینگ کرد.

جا برای کسایی که میخوان شروع کنن بسته شد، جریان فرعی موسیقی ایران به کل به فراموشی سپرده شد، مافیای موسیقی قدرتمند تر و هدف مند تر از همیشه کار کرد و به هیچ کس جز خودی ها اجازه پیشرفت نداد. موسیقی خوب جاش رو بین افراد گم کرد و وضعیت اینی شد که الان میبینید.

راه حل؟

جز حمایت از کار درست ها، آشنا کردن دوستامون با موسیقی خوب ( چقدر پاپ خوب هنوز داریم؟ ) و اطلاع رسانی بنظرم چاره دیگه ای نیست.

شما چی فکر میکنید..؟

من در ساوندکلود

من در تلگرام

من در اینستاگرام

نیمه تاریک آینده

موسیقیهنرهنرمند
آهنگساز، توسعه دهنده
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید