نمیدونی تو این راه پشتم چه بیوه ـست

کاور آرت کویر - علی سورنا
کاور آرت کویر - علی سورنا
براي بقاي هنر مستقل بايد اقتصاد مستقل و بي واسطه داشت تن دادن به جريان هاي غير مستقل و واسطه ايه مالي دلال پروري ميكنه دلال هم مسئله ي هنر نداره و براي ايجاد گردش مالي پذيراي هر سانسوريه در نتيجه زيربناي غير مستقل مي سازه و فرهنگ وابسته سازي رو رواج مي ده

توی مقطعی زندگی میکنیم که هنر و پول کنار هم خیلی آشنا بنظر میان، مثل اینکه از اول برا هم ساخته شده بودن مگه نه..؟ معلومه که نه. صاحب سرمایه همیشه دنبال ابزار بوده، چی ابزار تر از هنر تو تاریخ داشتیم؟ هنری که یه تنه به بشر تاریخ داد، شعور رو تعریف کرد.

هنر درد و هنرمند وسیله بیان این درد توی فرم های مختلف هست، هنری که راجب درد نیست زیبا نیست، مفید نیست، تاریخ رو نمیسازه.

افسردگی درده، اعتیاد درده، فقر درده، دور شدن زیباترین دختر دنیا درده، سیاست درده، خنده درده.

من پسر صلحم ولی ننم سر زا رفت.

ولی مهم تر از ماهیت هنر فعالیت و تاثیر هنرمنده که باید مورد پرسش قرار بگیره، مخصوصا زمانی که توی جایگاه مخاطب قرار داشته باشی.

اما واقعا علی سورنا چیکار کرد؟ چه تاثیری روی موسیقی جریان فرعی ما داشت و چی رو تونست بهمون هدیه بده که قبلا نداشتیم؟

کاور آرت آلبوم نگار - علی سورنا
کاور آرت آلبوم نگار - علی سورنا

سورنا درد بود، مرد تنها زلزله بود. بعد این آلبوم همه زیر آوار بودیم، نگار با اون فضای سوررئال از تولد تا مرگ یه پروتاگونیست رو نشون داد و بالاخره علی تو کویر و پشت این جنگ ها خودشو خالی کرد.

من همون نگارم که گیسومو به دندون کشیدم أ توو دست این تبر.

علی قدرت موسیقی رو درک کرد، فقط به صدای خش دارش تکیه نکرد موسیقی درجه یکی هم ارائه داد. همیشه متفاوت ترین آهنگساز رو انتخاب میکرد، مثل Neo-noir ها سینتی سایزر رو با یه لول دیگه استفاده کرد و فضاهای جدیدی که نظیرش توی هیپ هاپ فارسی نبود معرفی کرد.

سورنا با خلاقیت توی ادبیات و فلو های چسبیده به مفهوم کار و ضرب همراه با اتمسفر تونست جزو اولین هایی باشه که داستان سرایی رو وارد هیپ هاپ کرد و گسترشش داد.

این درخت وحشی ریشه ـَش توو کویره / تن نمیده به تزئین باغچه های قدرت
علی سورنا - مصاحبه با میدان
علی سورنا - مصاحبه با میدان
جوامع با هم فرق دارند ولی چیزی که لازم و مهم است این است که قبل از هرچیز نوازنده، آهنگساز یا خواننده احساس مسئولیت داشته باشند نسبت به عدم ارائه کار مبتذل و این اصلاً آسان نیست. این چیزی است که برای من مهم است. تبعاً اگر قرار باشد آدم از طریق هنر ارتزاق کند و تنها وسیله رزقش باشد، از نظر مادی چیزی در این راه نیست و هم خودش و هم خانواده اش از بین می‌رود، چون تن به هر کاری نمی‌دهد، اگر بخواهد خود را نگه دارد، پول کارش از بین می‌رود و اگر بخواهد کارش را درست نگه دارد، طبیعتاً این خودش است که از بین می‌رود.
- فرهاد مهراد

مسئله همینجا بود. علی هنرش رو ابزار سرمایه دار نکرد و اگر قراره چیزی هم ازش دربیاره واسه خودشه.