ویرگول
ورودثبت نام
مجتبی میکائیل
مجتبی میکائیل
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

آموزش پی اچ پی - قسمت 1 - بک و فرانت چیه ؟

کدمایکل
کدمایکل


سلام دوستان عزیز

توی این مجموعه پست هایی که قصد دارم توی ویرگول ( و به زودی وب سایت خودم کدمایکل ) براتون ایجاد کنم ، هدفم اینه که زبان برنامه نویسی پی اچ پی ، که به وسیله ی اون میتونید وب سایت ایجاد کنید رو بهتون آموزش بدم . سعی میکنم در مقدماتی ترین حالت ممکن این پست ها رو برای شما آماده کنم که کسانی که هیچ درکی از برنامه نویسی هم ندارن بتونن استفاده کنن .

پس با من همراه باشید . نیاز هست یک سری اصطلاحات رو بدونید تا بتونیم راحت تر همدیگه رو درک کنیم .

اولین موردی که باید بدونید اینه که طراحی وب سایت به صورت کلی شامل دو بخش هست :

1- بک اند وب سایت ( Backend ) ( به صورت خلاصه بک )

2- فرانت اند وب سایت ( Frontend ) ( به صورت خلاصه فرانت )

خب حالا این دو تا موردی که گفتم چی هستن ؟

شما توی مرورگرتون مثلا تایپ میکنید https://virgool.io با وارد کردن این آدرس توی مرورگرتون سایت

برای شما لود (Load) میشه . برای لود شدن این وب سایت یه سری اتفاقا رخ میده که شما اونا را نمیبینید

و به عبارتی یک سری کد ها اجرا میشن ، که این کد ها و اتفاقات در واقع همون بک اند ما رو تشکیل میدن .

حالا اون چیزی که به شما نمایش داده میشه ( ظاهر وب سایت ) بهش میگن فرانت اند .

هر کدوم از این دو مورد یعنی بک اند و فرانت تخصص های جداگانه ای هستن .

کسی که برنامه نویسی بک اند انجام میده بهش میگن بک اند کار و کسی که برنامه نویسی فرانت انجام میده

بهش میگن فرانت کار .

یا به اصطلاح دیگه به بک اند کار میگن برنامه نویس سمت سرور و به فرانت کار برنامه نویس سمت کلاینت

هم میگن . نگران اینکه سرور چی هست و کلاینت چی هست نباشید ، تمام این موارد رو با هم بررسی میکنیم .

فکر کنم برای پست اول کافی باشه :-)

زیاد کشش نمیدم که واستون خسته کننده نباشه .

توی پست بعدی براتون راجع به اینکه سرور ( Server ) و کلاینت ( Client ) چی هست صحبت میکنم .

مجتبی میکائیل هستم .

به وب سایت من هم سر بزنید :

https://codemichael.ir







آموزش پی اچ پیکدمایکلمجتبی میکائیلآموزش طراحی وبفرانت اند و بک اند چیه
برنامه نویسی ، هوش مصنوعی و ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید