ویرگول
ورودثبت نام
مجتبی میکائیل
مجتبی میکائیل
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

آموزش پی اچ پی – قسمت 3 – چرا زبان پی اچ پی ؟

خب توی قسمت های قبلی با همدیگه بررسی کردیم که سرور و کلاینت چی هست .

زبان پی اچ پی ، یک زبان برنامه نویسی ( اسکریپ نویسی ) هست که بر روی سرور دستوراتی که شما بهش میدید رو اجرا میکنه .

زبان های برنامه نویسی دیگه ای هم وجود داره ، که با استفاده از اونها میتونید برنامه های سمت سرور ( وب ) ایجاد کنید ، از جمله :

1- پایتون ( Python )

2- جاوا ( Java )

3- سی شارپ (C Sharp یا #C )

4- نود (Node Js)

و …

این نوع زبان ها معمولا به اسم زبان های همه منظوره (General Purpose ) نام گرفته میشن ، به این خاطر که با استفاده از اونها

میتونید برای پلتفرم ( بستر ) های مختلفی از قبیل وب ( وب سایت ) ، دسکتاپ ( ویندوز و لینوکس ) ، موبایل ( اپلیکیشن اندروید و آی

او اس ) برنامه بنویسید .

اما چرا ما زبان پی اچ پی رو برای آموزش انتخاب کردیم ؟

دلایل مختلفی داره ، از جمله اینکه این زبان به صورت اختصاصی برای وب ایجاد شده ، همینطور همه میدونن که درصد بسیار بالایی

از وب سایت های درست شده تا الآن تو کل دنیا با زبان پی اچ پی ایجاد شدن .

یه دلیل دیگه اینه که زبان پی اچ پی متن باز ( Open Source ) ( رایگان ) هست ، ولی بعضی از زبان ها مثل سی شارپ متعلق به

شرکت های خاصی هستند و …

دلیل دیگه میتونه این باشه که به دلیل اینکه تعداد وب سایت های زیادی با زبان پی اچ پی ایجاد شده ، تعداد برنامه نویس ها

( جامعه کاربری ) بیشتری نسبت به بقیه زبان های تحت وب داره ، و به همین علته که اگر به مشکلی بر بخورید خیلی راحت میتونید

یک شخصی رو که به این زبان مسلطه پیدا کنید و مشکلتون رو برطرف کنید یا اینکه خیلی راحت توی گوگل مشکلتون رو سرچ کنید

و به جواب برسید .

خیلی از دلایل دیگه ای هم وجود داره ، که به نظر من همینهایی که گفتم برای ایجاد انگیزه در شما کافی باشه .

وب سایت ها و پلتفرم های معروفی که از زبان پی اچ پی برای توسعه استفاده میکنن :

1- فیس بوک ( شبکه اجتماعی بسیار معروف Facebook )

2- ویکی پدیا ( Wikipedia ) ( دانشنامه بزرگ آنلاین )

3- Tumblr ( شبکه اجتماعی )

4- Slack ( پلتفرم ارتباطی )

5- وردپرس ( WordPress ) ( سایت ساز آنلاین که کلی قابلیت عالی داره و خیلی هم استفاده میشه و … )

و …

خب اینها نمونه های معروف استفاده از پی اچ پی بودن .

حالا به عنوان کسی که چندین ساله دارم برنامه نویسی میکنم ، نکته ی مهمی هست که باید بهتون بگم :

بحث های زیادی بین برنامه نویس هایی که به زبان های مختلفی کد میزنن هست ، و خیلی ها از تقریبا 10 سال پیش میگفتن

که زبان برنامه نویسی پی اچ پی به زودی منسوخ میشه !

اما گاهی برنامه نویس ها به دلیل تعصب و یا عدم مطالعه کافی اشتباه میکنن ، و زبان پی اچ پی با هر آپدیتی که داده تا حالا

این تصور اشتباه رو از بین برده و هنوز بعد از دهه ها استفاده یکی از پر استفاده ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور هست.

پس زیاد به این بحث ها دقت نکنید !

خب من دارم سعی میکنم که همه چیز رو در ابتدایی ترین حالت ممکن توضیح بدم و همینطور خلاصه ترین حالت ممکن .

توی آموزش های بعدی بیشتر با پی اچ پی آشنا میشیم .

راستی من مجتبی میکائیل هستم و خوشحال میشم به وب سایتم سر بزنید :

https://codemichael.ir

آموزش برنامه نویسیآموزش پی اچ پیآموزش طراحی وبکدمایکلمجتبی میکائیل
برنامه نویسی ، هوش مصنوعی و ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید