پارهای از اندیشمندان این مسأله را مورد تأکید قرار دادهاند که اگر قرار باشد در جامعهای تحول ایجاد شود و افراد با سامان دادن به اندیشههای خود، موجب تحرک جامعه گردند و یا بتوانند در سطح جهانی، نگرهای جدید را مطرح سازند، باید از سطح دادهها و آگاهیها فراتر رفته و به یک الگو و پارادایم فکری برسند (تامس کوهن، 1369، 25)، زیرا آنچه که در جوامع و محافل علمی موجب شکلگیری گفتمان میگردد و دیگران را معطوف به بحث و مسألهای میسازد، طرح نمودن مدل و الگویی استوار و ریشهدار است که بتواند راهگشای یک حرکت پیوسته، مستمر و هماهنگ گردد. کمتر میتوان در طول تاریخ جوامع، تحولات مهم علمی و اجتماعیای را مشاهده نمود که بدون شکلگیری الگو و تحقق گفتمان پدید آمده باشند و همواره در سدههای اخیر بحران فقدان الگو و پارادایم فکری در میان جوامع موجب تسلط و غلبه گفتمانهای غالب سکولار و ادبیات آن مباحث در میان مسلمانان شده است و جوامع اسلامی رهرو و دنبالگر الگوهای غرب بودهاند. هنر خراطی با ایفای نقش چند فرهنگی پابه میدان میگذارد و میراث هر طرف را که قابل می بیند در بر می گیرد .
با نگاهی اجمالی به سابقه این هنر درمی یابیم که هنر خراطی همانقدر که در مساجد خود نمایی می کند به آراستن پیکر کلیسا و بعد ها با گسترش سکولاریسم هرآنچه را که در گالری ها و معماری نوین بیابد زینت می دهد .
جهان وطنی به انگلیسی: Cosmopilitanism یا جهانمیهنی، مفهومی است که باور به متعلق بودن به تمام جهان و مردم آن و عدم وابستگیهای قومی-ملی و در کل، باور به اینکه جهان، میهن مشترک تمامی مردم است.
یا :
طریقه ایست از زندگی که افکار و احساسات و کمال مطلوب و عقاید ملل و اقوام را هم علاوه بر ایده آلهای ملی خود محترم شمرده و سعی می کنند آنها را با حسن تفاهم درک کنند .
هنر خراطی لزوما محدود به هیچ جغرافیا و هیچ تفکری نیست . هرآنچه بخواهد می کند و همراه با هنرمند خراط به هرجا بخواهد سفر می کند و در نگاه مردم هر کشوری خوش می نشیند .
هنرمندان زن و مرد با دور ریختن اندیشه های کهنه پا به میدان می گذارند و به هم می آموزند و با هم به رشد ادامه می دهند .
نسبت مرد و زن در این هنر به مرور برابر شده و بسیار مردانی را می بینی که در هنر خراطی از اساتید خانم استفاده برده اند .
خراطی هنر زیبایی وظرافت و لذت بصری همراه با هارمونی است که با ممارست و عرق ریختن های بسیار فراهم می شود.
و مگر هنر انقلابی چیست ؟ هنر انقلابی باید در راستای مبارزه با فرهنگ منجمد ومسلط بهکار گرفته شود، همچنین این هنر باید تصویرگر درد و رنج هنرمند در سراسر دنیا باشد.
هنر خراطی در حفظ ذات انقلابی خود باید در میدان مبارزه برای تغییر سبک زندگی باشد و هنرمند انقلابی باید خود را مجاهد در میدان سبک زندگی بداند.