ویرگول
ورودثبت نام
منا گنجیان
منا گنجیان
خواندن ۳ دقیقه·۴ ماه پیش

فرصت‌های رشد همیشه با چشم غیر مسلح دیده نمیشن!

تعریف من از فرصت رشد، هر موقعیتیه که میشه از طریقش تجربه و یادگیری جدیدی در راستای اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدتمون به دست بیاریم. اما نکته مهم در مورد فرصت‌های رشد اینه که همیشه صاف و مستقیم جلوی چشممون نیستن، همیشه کسی نیست که بهمون پیشنهادشو بده، یه وقت‌هایی باید کشف بشن و یه وقت‌هایی هم باید خلق بشن.

فرصت رشد
فرصت رشد


فرصت‌های 《کشف‌کردنی》

فرض کنیم من یه دیجیتال‌مارکترم. من دلم می‌خواد طی ۲ تا ۳ سال آینده یه دیجیتال مارکتر فریلنسر باشم و دیگه بصورت کارمندی فعالیت نکنم. الان دارم تو یه آژانس دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنم و مسئولیتم تو این شرکت طراحی استراتژی اینستاگرام مارکتینگ کلاینت‌هاست. امروز متوجه شدم مدیر عامل شرکتمون دنبال یه نیروی فروش پاره‌وقت می‌گرده و آگهی استخدام منتشر کرده. کسی رو می‌خواد که جلسات مذاکره با کارفرماها رو بره و خدمات آژانس ما رو بهشون معرفی کنه و متقاعدشون کنه باهامون کار کنن و در نهایت قرارداد ببنده باهاشون. این شخص هم نیاز نیست تجربه خاصی تو حوزه فروش داشته باشه و مدیر فروشمون گفته خودم همه چیزو بهش یاد میدم، فقط آدم مسئولیت‌پذیری باشه.

من اینجا می‌دونم می‌خوام در آینده بعنوان یه فریلنسر کار کنم و مهارت مذاکره، فروش، ارتباط با کارفرماها، بستن قرارداد و… رو نیاز دارم که یاد بگیرم.

اینجا می‌تونم درخواست بدم این مسئولیت رو به من بسپارن!

درسته که با پذیرفتن این مسئولیت ممکنه ساعت کاریم بیشتر بشه، درسته که خود مدیرمون نگفته منا تو بیا این کارو بکن، اما درخواست دادن برای پذیرش این کار هم نشون میده آدم پرتلاش و باانگیزه‌ای هستم، هم درآمدم بیشتر میشه، هم در راستای هدف بلندمدتم برام تجربه و یادگیری می‌سازه، هم تو خود شرکتمون اعتبار بیشتری به دست میارم، هم فرصت دارم جایی آزمون و خطا کنم که یه آدم باتجربه کنارمه و کمکم می‌کنه و تنها نیستم تو تجربه‌های اولم.

اما خب ترسناک هم هست. اگه از پسش بر نیام؟ اگه گند بزنم؟ اگه خیلی کارم زیاد شه و خسته شم؟

اینجا باید یه مقدار ریسک منیجمنت انجام بدم و احتمالا یه ماتریس swot می‌تونه کمکم کنه تو این تصمیم. در نهایت هم یه برآیند بگیرم که اینکارو بکنم یا نه.
(اگه درباره swot نمی‌دونید یه سرچ ساده تو گوگل کارِتون رو راه می‌اندازه)


حواسمون باشه فرصتها یه وقت‌هایی به وضوح دیده میشن، یه وقتایی از نظر پنهانن اما با دقت کردن میشه دیدشون و کشفشون کرد.


یه وقت‌هایی هم هست که فرصت‌های رشد رو کاغذ وجود ندارن اما می‌تونن خلق بشن. برای خلق این فرصت‌ها باید بتونیم منابع و امکاناتمون رو به دقت ببینیم و ارزیابی کنیم. چیزهایی که بلدیم، آدمایی که میشناسیم، منابع مالیمون و...


فرصت‌های 《خلق‌کردنی》

حالا فرض کنیم من همون دیجیتال مارکتره‌ام که تخصص اصلیم سوشال مدیا مارکتینگه. من یه خواهری دارم که خیاطه و کارش خیلی خوبه اما اونقدرها که باید مشتری نداره و خیلی دوست داره کارشو گسترش بده. من می‌تونم بهش پیشنهاد بدم با هم شراکت کنیم‌. من یه پیج براش راه بندازم و محتوا تولید کنم و سفارش بگیرم، اون هم خیاطی کنه و سفارش‌ها رو آماده کنه.

این فرصت رو کسی پیشنهاد نداد، ما خودمون منابع و امکاناتمون رو آنالیز کردیم و با ترکیب منابع در دسترسمون یه فرصت خلق کردیم.

🌱🌱
امیدوارم همیشه تو کشف و خلق فرصت‌های رشد موفق باشید و هیچ فرصتی از چشم‌های تیزبینتون پنهان نمونه.


با من در ارتباط باشید:

لینکدین من
ایمیل من
کانال تلگرام رشد شغلی با منا گنجیان

توسعه فردیرشد شغلیتوسعه شغلیرشدفردیموفقیت
پزشک ،کارآفرین و هم بنیان گذار لینیفای
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید