ویرگول
ورودثبت نام
محمد ملکی
محمد ملکی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

انتگرال چیستی‌؟ با رسم‌ شکل‌ خود را معرفی‌ کن‌.

دانش‌آموزان و دانشجویان گرامی‌ یک‌ لحظه‌ بایستید. فرار نکنید. مار نیستم‌ که‌ نیش‌ بزنم‌. شکلم‌ شبیه‌ مار است‌. آن ازخدابی‌خبر اولی‌ حواسش‌ نبود شکلم‌ را بد انتخاب کرد؛ نامم‌ را بدتر. انتگرال هم‌ شد اسم‌؟ دوسه‌ سال اخیر هم‌ اینستاگرام پر از میم‌های‌ من‌ شده و می‌گویند دو مار خطرناك در دنیا هست‌؛ اولی‌ انتگرال، دومی‌ کبرا! ای‌ لعنت‌ بر باعث‌ و بانی‌اش. امروز خدمتتان عرض می‌کنم‌ کیستم‌ و کارم چیست‌. این‌ قول را می‌دهم‌ که‌ پس‌ از خواندن داستانم‌ با من‌ هم‌ذات‌پنداری‌ کنید و دوست‌ من‌ شوید.

نظام‌قدیمی‌ها بار اول من‌ را در فصل‌ آخر کتاب حساب دیفرانسیل‌ و انتگرال دیدند و نظام‌جدیدی‌ها در ترم اول دانشگاه. معلم‌ها و استادها هم‌ به‌جای‌ اینکه‌ به‌ شما بگویند چقدر شُسته‌رُفته‌ کار می‌کنم‌، اول شما را با روش‌های‌ سیمپسون و این‌ها آشنا کردند که‌ هیچ‌ به‌ کار نمی‌آید؛ حتی‌ خودم هم‌ که‌ انتگرال باشم‌ یادم نیست‌ مرحوم توماس سیمپسون دربارة من‌ چه‌ می‌گفت‌! این‌ شد که‌ همه‌ از همان ابتدا از من‌ ترسیدید. خودتان هم‌ که‌ بهتر می‌دانید: »خشت‌ اول گر نهد معمار کج‌ تا ثریا می‌رود دیوار کج‌.«از اینجا بود که‌ شما هر بار با من‌ مواجه‌ شدید به جِلزّووِلِز افتادید که‌ سختی‌ و نمی‌خواهیم‌ و نمی‌توانیم‌. حالا امروز با هم‌ دیوار کج‌ را می‌کوبیم‌ و از نو دیواری‌ می‌سازیم‌.

تاکنون اصطلاح «خوشه‌چینی‌» به‌ گوشتان خورده؟ خوشه‌چینی‌ یعنی‌ گردآوری‌ محصول جامانده و پراکنده در کشتزار پس‌ از برداشت‌ محصول اصلی‌. خوشه‌چین‌ها دانه‌های‌ کوچک‌ را جمع‌ می‌کنند. کار من‌ِ انتگرال هم‌ همین‌ است‌ به‌ خدا. مقادیر کوچک‌ مساحت‌ مستطیل‌ها را با هم‌ جمع‌ می‌کنم‌. فرض کنید یک‌ نمودار دارید که‌ می‌خواهید مساحت‌ زیرش را حساب کنید مَرد می‌خواهم‌ برود مساحت‌ زیر نمودار را بدون تقسیم‌کردن آن به‌ مستطیل‌های‌ کوچک‌ حساب کند. اینجا می‌آیم‌ و مساحت‌ زیر نمودار را به‌ مستطیل‌های‌ بسیار کوچک‌ تقسیم‌ می‌کنم‌ و مساحت‌شان را با هم‌ جمع‌ می‌زنم‌. هدفم‌ کمک‌ است‌ و کارراه‌اندازی‌. دیدید زود قضاوت کردید. کدام ماری‌ به‌ لقمه‌ کوچک‌ راضی‌ می‌شود که‌ من‌ را با مار کبرا مقایسه‌ می‌کنید. تازه لقمه‌های‌ کوچک‌ را هم‌ کنار هم‌ گذاشتم‌ و بزرگتر تحویل‌تان دادم که‌. حالا فهمیدید من‌ کیستم‌؟ یک‌ عملگر ریاضی‌ که‌ کارش جمع‌زدن مساحت‌های‌ کوچک‌ برای‌ به‌دست‌آوردن مساحت‌ اصلی‌ یک‌ شکل‌ است‌.

من رو در اینستاگرام و آپارات هم می‌تونید پیدا کنید.

محمد ملکی (@madresemohammad) • Instagram photos and videos

آپارات - سرویس اشتراک ویدیو (aparat.com)

قبول دارم شکلم‌ غلط‌انداز است‌؛ اما چشم‌ها را بشویید و جور دیگر ببینید. خوب که‌ نگاه کنید، می‌بینید شبیه‌ مارمولکم‌. شباهت ما فقط‌ ظاهری‌ نیست‌. مارمولک‌ها هم‌ به‌ چیزهای‌ کوچک‌ علاقه‌ دارند و مگسی‌ باشد خدا را شکر می‌کنند؛ البته‌ تفاوت‌هایی‌ هم‌ داریم‌. مارمولک‌ها هرگز متحد نمی‌شوند. مطمئنم‌ هیچ‌کس‌ تا حالا دو مارمولک‌ را با هم‌ ندیده؛ ولی‌ ما متحد می‌شویم. من‌ِ انتگرال وقتی‌ یگانه‌ باشم‌، فقط‌ مساحت‌ زیر نمودار تک‌متغیره را حساب می‌کنم‌؛ پس‌ با انتگرال‌های‌ دیگر متحد می‌شوم تا مساحت‌ رویه‌ها و حجم‌ها را کنار دوستانم‌ حساب کنیم‌. شعار اتحادمان هم‌ »وحدت، قدرت می‌آفریند« است‌. ما وقتی‌ سه‌ تا شویم‌، مثلث‌ مخوف انتگرال سه‌گانه‌ را تشکیل‌ می‌دهیم‌؛ مثل‌ این‌ مثلث‌های‌ فوتبالی‌ معروف. هدفمان ولی‌ کمک‌ به‌ شماست‌ برای‌ بهره‌کشی‌! ببخشید؛ بهره‌وری‌ از ریاضی‌. ما سه‌ تفنگدار ریاضی‌ در این‌ سی‌صد سالی‌ که‌ پیدایمان کردید، برایتان همه‌ کار کردیم‌. بگذارید چند نمونه‌ را نام ببرم: ١. کمک‌ کردیم‌ قطار و خودرو بسازید؛ ٢. کمک‌ کردیم‌ کشتی‌ بسازید؛ ٣. کمک‌ کردیم‌ ماهواره بسازید. همه‌ این‌ کمک‌ها را کردیم‌ تا بتوانید زمین‌ و دریا و آسمان را تسخیر کنید. در قرآن در سوره جاثیه‌ آمده است‌: »و آنچه‌ در آسمان‌ها و زمین‌ است‌، تمام را مسخر شما گردانید و این‌ها همه‌ از سوی‌ اوست‌.«یکی‌ از ابزارهای‌ این‌ کار من‌ِ انتگرالم‌. آیا ایمان نمی‌آورید؟

مارمولکم نه مار
مارمولکم نه مار

این‌ بود داستان من‌. نیامدم نیش‌ بزنم‌؛ آمدم و دوستانم‌ را هم‌ آوردم تا کمک‌ کنم‌. فقط‌ یک‌ اشتباه شد و شکل‌ و نامم‌ را اشتباه انتخاب کردند، ترسناك شدم. حکایت‌ همین‌ کارتون‌های‌ بیست‌ سال پیش‌ تلویزیونم‌ که‌ ذات شخصیت‌ها خوب بود اما سیمایشان زشت‌. زود قضاوت نکنید. ابزار دستتانم‌ فقط‌. در زمین‌ و دریا و آسمان هم‌ به‌ کارتان می‌آیم‌. حالا نظرتان چیست‌؟ دوستیم‌؟

نظرتون درباره انتگرال رو برام بنویسید. می‌دونم دلتون پره.

من رو در اینستاگرام و آپارات هم می‌تونید پیدا کنید.

محمد ملکی (@madresemohammad) • Instagram photos and videos

آپارات - سرویس اشتراک ویدیو (aparat.com)

انتگرالریاضیدانشگاهمدرسه
شریفی مکانیک‌خونده و تهرانی سیاست‌خونده. معلم ریاضیِ کامپیوتردوستِ محتوانویس.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید