اوایل دی ماه سال ۱۳۹۶ قبل از تولید فصل دوم برنامه تلویزیونی وقتشه در شبکه نسیم یکی از عوامل اصلی در صفحه ی اینستاگرامی خودش از علاقه مندان به نویسندگی دعوت کرده بود تا فرمی که به صورت اجمالی نوشتن برای برنامه را توضیح می داد بخوانند و در صورت توان متن یا ایده ای ارائه بدن ( اگر درست یادم باشه خیلی گذشته ) من هم فرم ها را گرفتم و برای نویسنده ی برنامه ایده هایی که به ذهنم می رسید فرستادم .
۱. با توجه به موضوعیت کار مسئله ی ازدواج و زندگی مشترک در برنامه می توان از یک بازیگر میان برنامه ای درست مثل نیمای خندوانه استفاده کرد . این بازیگر یک کودک 5- 6 ساله است . کودکی که مثلا کودک طلاق است و در قالبی طنز و شیرین با حضور سرزده اش ما را با آسیب شناسی های بحران طلاق و تاثیرش بر کودکان آشنا می کند . این کودک همسایه ی طبقه بالایی استدیوی برنامه است ....
۲. آیتم . از مردم خواسته می شود در هر جایی که زندگی یا کار می کنند ، در لحظه ی طلوع آفتاب بیدار بمانند و از نمای طلوع کردن آفتاب در محلشان با موبایل فیلم بگیرند و بفرستند . سپس این فیلم های ارسالی با هم میکس می شود و با یک موسیقی آرامش بخش در برنامه بخش می شود .
۳. آیتم . هر بار دوربین برنامه سراغ یکی از کیوسک های سطح شهر می رود . گزارشگر با کمک فروشنده ی کیوسک به دنبال خبرهای خوب و امیدوارکننده لابلای روزنامه های و مجلات می گردند و آنها را برای مردم می خوانند .
۴. راست و دروغ مدام می گن ایران در حال پیشرفته ولی اخبارمون عملا به اخبار جنگ و بدبختی تبدیل شده . می شه در بخش کوتاهی از برنامه و در همان استدیو و در حضور مجری از یکی از مجریات قدیمی تلویزیون دعوت کرد که هر بار در بخشی کوتاه گزارشی از اخبار توسعه و پیشرفت های ایران اراده بدهد . یک مجری که خیلی مردم را یاد ماجراهای سیاسی و جنگ و... هم نیاندازد . مثلا از مجریان قدیمی برنامه کودک و....
۵. در بخشی از برنامه یک تخته وایت برد بزرگ روی سن برنامه قرار داده می شود . یک نقاش و کاریکاتوریست در این بخش با کمک و نظرات مردم حاضر در استدیو تصویری از خوشبختی و بدبختی را کنار هم می کشد . در انتها با کمک یک روانشناس جوان و خوش تیپ که لباس رسمی هم مثل کت شلوار نمی پوشد نتیجه ی نقاشی ها باز با کمک خود مردم مهمان برنامه تحلیل می شود .
۶. آیتم . رامبد جوان در یک برنامه ای که برای آی فیلم می ساخت هر بار با مهمان برنامه به تپه های تهران می رفتند و از مراحل کاشت درختچه فیلم می گرفتند . از مردم خواسته می شود با همکاری تمامی اعضای خانواده شان هر باری که برای تفریح به طبیعت رفتند در یک محل مناسب نهالی بکارند و از مراحل کاشت فیلم پر کنند و بفرستند.
۷. آیتم . دوبله ی دوباره فیلم ها و کارتون ها . هر بار با توجه یه موضوع برنامه روی یک تیکه از یک کارتون یا فیلم محبوب دوبله ی مرتبط می شود و البته با استفاده از دیالوگ هیا جذاب و طنز
۸. هر بار سخنران برنامه در بخشی از صبحت هایش یک ساعت شنی را روی میز برعکس می کند و از حضار داخل استدیو می خواهد در انتهای ریزش شن ها از افکاری که در ذهنشان عبور کرده است گزارشی بدهند . در واقع یک نوع تمرین عملی است برای خودآگاهی بر افکاری که به سرعت از ذهن ما می آیند و می آورد و بدون توجه ما تاثیرشان را روی احساسات ما می گذارند .
۹. استفاده از طوطی سخنگو در استدیو . همین جوری محض خنده و بامزه بازی
۱۰. چند باری خواندم تو روان شناسی می گن نگاه کردن فرد توی آینه برای روحیه خوبه و انرژی مغز رو بالا می بره . بر همین مبنا در یک جای دکور یک آینه قدی نصب می شود و مجری جلوی آن می رود و با خود رد مورد مسایل خیلی مهم بلند بلند فکر می کند .
۱۱. بخش 90 ساله ها . هر بار در بخشی کوتاه در استدیو . مجری از مهمانی بالای 90 سال دعوت می کند تا در جایگاه مهمان بیاید و دقایقی از تجربیات و زندگی کردن به مردم و جوانان نصیحت و پند و اندرز بدهد .
۱۲. مجری در ابتدای برنامه به مخاطب پیشنهاد می ده می تونی این یه ساعته ی برنامه ما را که می بینی به کل اینترنتت رو قطع کنی و با خیال راحت بشینی پای برنامه .
۱۳. در مورد پلاتو اول برنامه می شه استدیو تاریک بشه و نور فقط روی مجری باشه و او شروع به اجرای کند و کم کم پرژکتورهای دیگر روشن شود و مردم حاضر در استدیو در پایان پلاتو و اجرای مجری شروع به کف زدن کنند .
۱۴.. آیتم . در بخشی از برنامه می شه از انواع مناجات های انرژی بخش و انگیزشی چه در فرهنگ خودمان و چه از نوشته های بزرگان دنیا استفاده کرد . با میکسی از تصاویر و فیلم های دلنشین و با صدای یکی از گویندگان قدیمی و نام آشنای رادیو مثلا خانم مریم نشیبا ......
۱۵. برای انعطاف و جذابیت بیشتر مجری می تونه بعضی از پلاتو ها رو به صورت بازی در تیپ های مختلف اجرا کند
۱۶. وقتی در بین برنامه مجری پلاتو می گوید اگر در دکور مانیتور بزرگی قرار دارد می شه اجرای مجری را با تصاویر مرتبط همراه کرد . حتی مجری به جای اینکه بنشیند و یا یک جا بیاستد می تواند راه برود به حتی کامل اجرای خودش را با بخش تصاویر مانیتور هماهنگ کند ( البته راستش من سری پیش برنامه رو تقریبا ندیدم به خاطر همین زیاد نمی دونم چطوری بود )
۱۷. در یکی از پلاتو ها مجری اصلی ( کامران تفتی ) با همراهی حضار در برنامه تصمیم می گیرند با خودشان و مخاطب پای تلویزیون برای طول یک روز یه قول به خودشان بدهند . مثلا قول می گیرند از خودشان تا فردا شب تمام تلاش خودشان را بکنند دروغ نگند یا . به گلها آب بدهند .یا حتما به مادرشان سر بزند و......
۱۸. به نظر به جای مهمان کردن بازیگر هاکه عملا حضورش هیچ ارزشی نداره و حرفی برای گفتن ندارند بهتره
از توانایی و پتانسیل شان استفاده کرد . مثلا می شه بخش سخنرانی های تدطور رو بدهید هر بار به یک بازیگر
محبوب اجرا کند . یعنی متن و کارشناسی از یک استاد خبره و باسواد باشد و اجرا و ارائه از یک بازیگر محبوب و جذاب .
۱۹. در بخش گفتگو محور برنامه می شه برای طبیعی کردن فضا و ترویج فضای مهمان نوازی یک نفر به تمام حضار و مهمانان و مجری چای و یک شیرینی ساده تعارف کند .
۲۰. یک جایی از برنامه حالا در پلاتو ها یا جای دیگر مجری می تونه اسفند دود کند و هم زمان انواع دعا و آرزو و... بکند ( البته اگر گیر ندن خرافاته و.....) به هر حال هم نما سنتی و تعاریف فرهنگی خودش رو داره هم به نظر باحال و دلنشینه .
۲۱. ایده های برای بخش سیرک :( البته راستش نمی دونم در بخش سیرک حتما باید محتوا مرتبط با موضوع باشه یا نه ولی من چیزهایی که به ذهنم می رسه رو می نویسم .)
- مشاعره ی خوانندگی . دو خواننده محبوب روی سن می آیند و با همراهی یک موزیک آرام که زنده در استدیو بخش می شود به نوبت و پشت سر هم از میان ابیات ترانه های آهنگ هایی که قبلا اجرا کرده اند می خوانند . البته قطعاتی که انتخاب می کنند نباید از جدایی . خیانت و ناامیدی حرفی بزند .
- پرده خوانی . منظورم همون پرده خوانی سنتیه . در این داستان پرده ای مثلا دو تا از عشاق تاریخ ادبیات مثل لیلی و مجنون بهم رسیده اند و حالا که زندگی شروع شده است با انوع مشکلات مواجه شده اند . نقال پرده یک "زن " یا مرد است که پوششی تلفیقی از المان های سنتی ومدرن دارد . نقال پرده در انتهای داستان پرده که کار بالا می گیرد ازحضار کمک می خواهد . همین واسطه لیلی و مجنون جداگانه زنگ می زنند و اون وسط بلشویی می شود و دوا مرافه تا بالاخره یه جوری ختم به خیر می شه .....
- پرفورمنس چراغ قوه . به تمام حضار مهمان در استدیو از قبل گفته می شود همراه خود یک چراغ قوه کوچک بیاورند . و یک پرفورمنس صمیمی اجرا می شود . البته یک فضایی می شه برای انجام کار دیگری . فکر کنم البته پرفورمنس هنری نشه ولی بامزه اس . بیشتر خل بازیه . مثلا می شه در اون تارکی استدیو یه سری کلمه به در و دیوار چسباند که حضار در مثلا مدت یک دقیقه پخش آهنگ و خاموش شدن تمام نور ها بتوانند با نور چراغ قوه شان کلمات را پیدا کنند و جمله ی مورد نظر را بفهمند ......
- برای میکرو تئاتر . مثلا داستان چند بچه عروسک که در عالم قبل از دنیا منتظرند بالاخره مادر و پدر آینده شان یه تکانی به خودشان بدهند و همگی کنار هم مثل ایستگاه اتوبوس منتظر نشسته اند .
-در بخش نواختن موسیقی با اشیای غیر ساز می شه به صورت تعاملی با مردم کار کرد . یعنی فراخوان داد به زوج ها که با انواع وسایل منزلشان یک آهنگ بسازند و تمرین کنند و بیایند در استدیو برای مردم اجرا کنند آن هم با همان ابراز خانه خودشان
ممنون از توجهتان
پایان
لینک اینستاگرام