ویرگول
ورودثبت نام
مرتضی
مرتضی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

ترجمه فایل متن آهنگ‌ها با یه بات تلگرام

توی مقاله قبلی در مورد فایل‌های متن آهنگ‌ها یا همون lyrics نوشتم که می‌شد توی خیلی از موزیک‌پلیرهای معمولی گوشی‌هامون ازشون استفاده کرد و متن آهنگ رو در لحظه‌ای که یه مصرع یا بیت (گاهی اوقات حتی یه کلمه) خونده میشه، ببینیم. کاری که باید بخاطرش یه نرم‌افزار دیگه نصب می‌کردیم و تبلیغات و دردسر و چه و چه و چه...

خب بریم سر اصل مطلب، اگه یادتون باشه یکی از پیشنهادهایی که داده بودم برای توسعه این قضیه این بود که ترجمه متن آهنگ هم گذاشته بشه. چیزی که توی ذهن من بود، اینجوری بود که در هر لحظه دو تا خط هایلایت بشه، خط بالا زبان اصلی باشه و خط پایین ترجمه شده.

بعد از نوشتن اون مطلب یکم تحقیق کردم، دیدم نمیشه که در هر لحظه دو خط نمایش داده بشه. اصلا برای این نوع فایل و برای اون نرم‌افزارهای خواننده این فایل، چنین چیزی هنوز تعریف نشده.

اتفاقاً همین امشب که دارم این مطلب رو براتون می‌نویسم، یه فایل متن آهنگ دیدم که مصرع ترجمه شده رو داخل پرانتز در ادامه همون مصرعی زبان اصلی نوشته بود، اینم جالب بود. اگه در اجرا و ظاهر زشت نباشه، خیلی خوبه. و یکی از کار‌هاییه که میشه انجام داد.

خلاصه کنم براتون که نهایتا به فکر ساخت یه بات تلگرام افتادم که بتونه خودکار یه فایل lrc در هر زبانی رو به یه فایل lrc دیگه با یه زبان دیگه ترجمه کنه. بگذریم که پیدا کردن یه موتور ترجمه خیلی سخت بود و همه چیز پولی بود و موتورهای ترجمه خیلی خوبی هم بودن ولی نشد که بشه، نهایتا خدا رو شکر، تونستم از موتور گوگل استفاده کنم. این بات تلگرام (Lyrics (*.lrc) Translator Bot) ساخته شد و همین الآن هم (مثلِ چی ?) داره کار می‌کنه.


فعلا براش ترجمه به فارسی و انگلیسی رو راه‌اندازی کردم. حداقل خوبی‌ای که این بات داره اینه که، اگه ترجمه از یه زبانی (غیر از انگلیسی) به فارسی راضی کننده نبود، حداقل میشه به زبان انگلیسی ترجمه‌ش کرد و مفهوم کلی ترانه رو فهمید.

به زودی کد این بات رو به صورت عمومی توی گیت‌هابم میذارم تا بقیه دوستان هم که علاقه دارند، بتونن کمک کنند یا خودشون استفاده کنند. فقط باید کد رو یکم مرتب کنم.

و اینکه نواقص و آپدیت‌های بعدی این بات رو هم توی مقاله بعدی براتون صحبت می‌کنم. خودم که خیلی دوست دارم پیشرفت‌های بعدیش رو ببینم. و اینکه خیلی بیشتر از اون دوست دارم در مورد نحوه کارش و آینده‌ش با شما صحبت کنم و به اشتراک بذارمش باهاتون. پس اگه پیشنهادی یا انتقادی یا هر صحبتی داشتین، تو قسمت کامنت‌‌ها منتظرتون هستم.
فعلاً

بات تلگرامآهنگلیریکس
24 سالمه، دانشجو هستم، عاشق برنامه‌نویسی، گوش کردن به آهنگ و عکاسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید