170ـ Pوَ اللَّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍO. (25 /يونس)
And Allah invites to the abode of peace and health, and whomever He wants and sees worthy and suitable He guides to the right path. (25)
و خداوند به سراى صلح و سلامت دعوت مىكند؛ و هر كس را بخواهد (و شايسته و لايق ببيند)، به راه راست هدايت مىنمايد. (25 / يونس).
171ـ العالم، منزل غير مستقر؛ الجنة، دار السلام والهدوء: القرآن في هاتين الآيتين مع مثال جميل يعبر عن عدم الاستقرار العالم. تخيل حديقة مليئة بالأشجار والأعشاب و النباتات و كلها مثمرة وضوضاء الحياة مرئية في كل مكان؛ لكن في ليلة مظلمة أو يوم مشرق، فجأة غيوم سوداء، غطت السماء والرعد ثم هناك عواصف شديدة و عواصف كبيرة، تسحقهم. غداً نذهب لرؤية تلك الحديقة، الأشجار تحطمت، انهارت و ذابت النباتات و نري كل شيء مختلط بشكل غير منظم علي الارض؛ كان الأمر كما لو أننا لا نستطيع أن نصدق أن هذه هي نفس الحديقة الخضراء التي كانت تضحك لنا بالأمس. نعم، هذه هي قصة حياة الإنسان، و لا سيما في عصرنا و زماننا الذي يدمر أحياناً زلزال أو حرب متعددة الساعات مثل هذه المدينة الممتعة بحيث لا تترك شيئاَ سوي الخراب المليء بكومة من الجثث الممزقة و كم هم غير مدركين للناس السعداء بهذه الحياة غيرالمستقرة ! في الجنة، لكن ليس في كفاح ناهبي العالم المادي لا أخبار، لا من مضايقات الغبية لللأثرياء من جهل الله لا من الحرب وسفك الدماء و الاستعمار والاستغلال. جميع هذه المفاهيم، في كلمة واحدة " دارالسلام " ـ (بيت السلام و الصحة) ـ تتجمع و كلما كانت الحياة في هذا العالم تتخذ أيضاً شكلاً توحيدياً و إلهياً، يتحول إلي ىارالسلام و تخرج من وجه مزرعة اجتاحتها العاصفة.
171- The world; Is an unstable house; Heaven is the abode of peace and tranquility: The Quran in these two verses with a beautiful example expresses the instability of the world. Imagine a garden full of trees and grass and plants all of which are fruitful and the fuss of life is visible all over it; But on a night or a bright day suddenly black clouds, cover the sky and thunder and then their are heavy storms and big hailstorms, it crushes them. Tomorrow when we go to see that garden, the trees have broken, the plants crumbled and withered and we see everything disorderly mixed on the ground; It was as if we could not believe that it was the same green garden that it was laughing at us yesterday. Yes, this is the story of human life in particular in our age and time sometimes an earthquake or a multi-hour war destroys such a pleasant city that it leaves nothing but a ruin full of a pile of dismembered corpses and how unaware the people who are happy with such an unstable life! In paradise
, but not in the struggles of the looters of the material world no news not from the stupid harassment of the wealthy from unaware God not from war and bloodshed and colonization and exploitation - All these concepts, in a word “ Dar-al salam “ - (Home of peace and health) - is gathered and whenever life in this world it also takes on a monotheistic and divine form, it turns into Dar al-salam and it comes out from the face of a storm-ravaged farm.
171ـ دنیا؛ سرای ناپایدار. بهشت سرای صلح و سلامت: قرآن در این دو آیه با مثالی زیبا ناپایداری دنیا را بیان میکند. تصور کنید باغی پر از درخت و سبزه و گیاه را که همگی به ثمر نشسته و غوغای حیات در سراسر آن نمایان است؛ اما در یک شب تاریک یا یک روز روشن ناگهان ابرهای سیاه، آسمان را میپوشاند و رعد و برق و سپس طوفان و رگبارهای شدید و تگرگهای دانه درشت، آن را از هر سو درهم میکوبد. فردا که به دیدن آن باغ میرویم، درختان درهم شکسته، گیاهان از هم پاشیده و پژمرده و همه چیز را درهم و به روی خاک ریخته مشاهده میکنیم؛ آن چنان که باور نمیکنیم این همان باغ سر سبز و خرمی بود که دیروز به روی ما میخندید. آری، چنین است ماجرای زندگی انسانها مخصوصاً در عصر و زمان ما که گاه یک زلزله یا یک جنگ چند ساعته یک شهر آباد و خرم را در هم میکوبد که چیزی جز یک ویرانه با انبوهی اجساد قطعه قطعه شده باقی نمیگذارد و چه غافلند مردمی که به چنین زندگی نا پا یدار دل خوش کردهاند! در بهشت اما نه از کشمکشهای غارتگران دنیای مادی خبری است و نه از مزاحمتهای احمقانه ثروت اندوزان از خدا بیخبر و نه از جنگ و خونریزی و استعمار و استثمار ـ تمام این مفاهیم، در کلمۀ «دارالسلام» ـ (خانه صلح و سلامت) ـ جمع شده است و هرگاه زندگی این دنیا نیز شکل توحیدی و الهی به خود گیرد، آن به دارالسلام تبدیل میشود و از صورت مزرعۀ بلا دیده طوفان زده در میآید.
172ـ Pلِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ وَ لَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ أُولٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَO. (26/یونس)
Those who are virtuous shall receive the best reward and an enhancement. Neither dust nor abasement shall overcast their faces. They shall be the inhabitants of paradise, and they shall remain in it [forever]. (26)
كسانى كه نيكى كردند، پاداش نيک و افزون بر آن دارند؛ و تاريكى و ذلّت، چهرههايشان را نمىپوشاند؛ آنها اهل بهشتند، و جاودانه در آن خواهند ماند. (26 / يونس).
173ـ Pقُلْ مَنْ يَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلَا تَتَّقُونَO. (31/يونس)
Say," Who gives you sustenance from heaven and the earth? Who gives [your] hearing and sight, and who brings forth the living from the dead and brings forth the dead from the living, and who is the one whose command keeps the world of creation orderly? So they will say," there is only one God tell them: So why don't you fear God. (31)
مشركان را بگو: كيست كه از آسمان و زمين به شما روزى مىدهد؟ يا كيست كه گوش و چشمها عطا مىكند؟ و كيست كه از مرده زنده و از زنده مرده بر مىانگيزد؟ و كيست كه فرمانش عالم آفرينش را منظم مىدارد؟ پس خواهند گفت: خداى يكتاست. به آنها بگو: پس چرا خدا ترس نمىشويد؟ (31 / يونس)
174ـ Pوَ مَا کَانَ هٰذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لٰکِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْکِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَO. (37/یونس)
And this Qur'an is not based on the basis that anyone can find, except by God's revelation, but it, acknowledges other celestial books, and describes the divine book in detail, which is undoubtedly revealed by God of the world. (37)
و اين قرآن نه بدان پايه است كه كسى جز به وحى خدا تواند يافت، ليكن ساير كتب آسمانى را تصديق مىكند و كتاب الهى را به تفصيل بيان مىكند كه بىهيچ شک نازل از جانب خداى عالميان است. (37 / يونس).
175ـ Pوَ لِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لَايُظْلَمُونَO. (47/يونس)
And for every nation there is a messenger, that when their messenger come and the evidence against them is exhausted, there will be a just judgement between them and no one will be wronged in punishment and reward. (47)
و براى هر امتى رسولى است كه هر گاه رسول آنها آمد (و حجت بر آنان تمام شد) ميان آنها حكم به عدل شود و هيچ كس (در كيفر و پاداش) ستم نخواهد شد. (47 / يونس).
176ـ Pوَ مَا تَکُونُ فِي شَأْنٍ وَ مَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَيْکُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ مَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ وَ لَا أَصْغَرَ مِنْ ذٰلِكَ وَ لَا أَکْبَرَ إِلَّا فِي کِتَابٍ مُبِينٍO. (61/يونس)
You do not engage in any work, neither do you recite any part of the Qur'an, nor do you perform any deed without Our being witness over you when you are engaged therein. Not an atom's weight escapes your Lord in the earth or the sky, nor [is there] anything smaller than that nor bigger, but it is in a manifest Book. (61)
و تو در هيچ حالى نباشى و هيچ آيهاى از قرآن تلاوت نكنى و به هيچ عملى تو و امت وارد نشويد جز آنكه ما همان لحظه شما را مشاهده مىكنيم و هيچ چيز به وزن ذرهاى در همه زمين و آسمان از خداى تو پنهان نيست و كوچكتر از ذره و بزرگتر از آن هر چه هست همه در كتاب مبين حق (و لوح علم الهى) مسطور است. (61 / يونس)
177ـ الكون في حضرة الله : في هذه الآية الكريمة، شرح درسا عظيما لجميع المسلمين (البشر) التي يمكن أن يقود هم في الاتجاه الصحيح والامتناع عن الانحرافات و سوء السلوك؛ ىرس يجب الانتباه إليه، ليجعل المجتمع صالحاً و طاهراً، و لكل من ينتبه لهذه الحقيقة، أن كل خطوة نتخذها، و كل كلمة نقولها و كل فكرة نأتي بها و أينما نظرنا، و بينما نحن لسنا فقط جوهرالله النقي، فإن ملائكته يراقبوننا و ينظرون إلينا بكل انتباههم. اصغر حركة في السماء والارض، من وجهة نظرعلمه لا يبقي سراُ؛ ولكن، كلهم علي الجهاز اللوحي محجوز و لا يوجد خطأ، و لا سوء فهم و لا تغيير في طريقة يتم تسجيله؛ في صفحة علم الله اللأمتناهي؛ في فكر الملائكة المحترمين و كتاب الأعمال البشرية؛ ينطبق خطاب الحياة والعمل علينا جميعاً. فليس من غير المعقول أن يقول الإمام صادق (ع): " كان نبي الإسلام (صلي الله عليه و آله) عند تلاوة هذه الآية يبكي بشدة. "حيث قد يخاف النبي (صلي الله عليه و آله) بكل إخلاص و عبودية و كل ما يخدم الخلق و عبادة الخالق من عمله ضد علم الله، الآن الآمر واضح لنا و للآخرين.
177- The universe is in the presence of God: This noble verse, explains a great lesson for all Muslims ( Human beings) which can lead them in the right direction and refrain from deviations and misbehavior; A lesson to pay attention to, to make a society righteous and pure and anyone to pay attention to this fact, that every step we take and every word we say and every thought we come up with and wherever we look, and while we are, not only the pure essence of God rather, these angels are watching over us and they look at us with all their attention. The smallest movement in the sky arena and earth, from the point of view of this science does not remain secret; They are all on the tablet reserved and there is no mistake, no misconception, and no change in its way, it is recorded; On the page of endless science of God, in the thought of esteemed angels and writers of human actions; The file and action letter apply to all of us. it is not reasonable that Imam Sadeq (AS) said: “ The Prophet of Islam (PBUH) when reciting this verse, he was crying fiercely.” Where the prophet (pbuh) with all sincerity and servitude and all that service to the creation and worship of the creator, be afraid of his work against the knowledge of God. Now it is clear to us and others.
177ـ عالم محضر خدا است: در این آیه شریف، درس بزرگی برای همه مسلمانان (انسانها) بیان شده که می تواند آنها را در مسیر حق به راه اندازد و از کجرویها و انحرافات باز دارد؛ درسی که توجه به آن، جامعهای را صالح و پاک میکند و آن اینکه به این حقیقت توجه داشته باشیم که هر گامی بر میداریم و هر سخنی که میگوئیم و هر اندیشهای که در سر میپرورانیم و به هر سو که نگاه میکنیم و در هر حالی که هستیم، نه تنها ذات پاک خدا بلکه فرشتگان او نیز مراقب ما هستند و ما را با تمام توجه مینگرند. کوچکترین حرکتی در پهنه آسمان و زمین، از دیدگاه علم او مخفی و پنهان نمیماند؛ بلکه همه آنها در لوحی که محفوظ است و اشتباه و غلط و دگرگونی در آن راه ندارد ثبت میشود؛ در صفحه علم بی پایان خدا؛ در اندیشه فرشتگان مقرب و نویسندگان اعمال انسانها؛ پرونده و نامه اعمال همه ما. بی جهت نیست که امام صادق (ع) میفرماید: «پیامبر اسلام هنگامی که این آیه را تلاوت میکرد، به شدت میگریست.» جائی که پیامبر (ص) با آن همه اخلاص و بندگی و آن همه خدمت به خلق و عبادت خالق، از کار خود در برابر علم خدا ترسان باشد، حال ما و دیگران معلوم است.