ویرگول
ورودثبت نام
رادیو متروک
رادیو متروک
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

رادیو متروک - قسمت #36: مسئولیت اجتماعی و دیگی که برای من نجوشه

یکی از بزگترین تاثیراتی که کتاب ها و افراد مختلف در زندگی من داشتند، کتاب 12 قانون برای زندگی از جردن پیترسون بود. توی اون کتاب میگه قبل از اینکه بخوای دنیا رو تغییر بدی، ببین میتونی یک کار کوچک بکنی یا نه. این پادکست کار کوچکی بود که میخواستم خودم رو باهاش تست بکنم. ببینم آیا واقعا میتونم یک کار کوچک در حین دوران دکترا انجام بدم؟ آیا واقعا میتونم به تعداد افراد کمی ذره ای هم شده کمک بکنم یا نه؟

در ادبیات و زندگی روزمره مون یک ضرب المثل بسیار اشتباه و احمقانه ای هست که میگه دیگی که واسه من نجوشه، میخوام سر سگ توش بجوشه. بعد از مهاجرت یکی از اولین تفاوت هایی که بین مردم خودمون و مردم کشورهای به قولی جهان اول فهمیدم این بود که مردم اون ها بر این باور هستند که منافع شخصی شون در منافع جمعی نهفته است. یعنی اینکه همه مون سوار یک کشتی شدیم، این کشتی بلایی به سرش بیاد، همه با هم غرق میشیم. اما توی ایران این موضوع کاملا برعکس هست به تجربه من حداقل. تقریبا همه میخوان در لحظه یک سودی ببرن و از این و اون بکنن. این تفکر سمی همونطور که خودتون هم آشنا هستید در تمامی نقاط کشور و مردم نفوذ کرده. اگرچه من به تنهایی نمیتونم تاثیری روی این مورد بذارم ولی حداقل میتونیم با همدیگه چراغ امید رو روشن نگه داریم. میتونیم با هم گام های مفیدی هرچقدر کوچک برای بهتر کردن زندگی همدیگه برداریم.

در یکی از داستان های صمد بهرنگی، یک خرگوشی به یک کرم شب تابی در یک شب تیره میگه که نور تو که نمیتونه شب رو روشن بکنه، چرا الکی بیخود زور میزنی؟ کرم شب تاب برمیگرده میگه برای اینکه رهگذران این شب تار، روشنی رو فراموش نکنن.

این پادکست نقش روشنایی اون کرم شب تاب رو سعی داشت ایفا بکنه. تعداد شنونده های این پادکست محدود بود و هست. هیچ وقت هم هدف جذب حداکثری مخاطب نبود. هدف اولیه 100 نفر بود که فکر میکنم این هدف محقق شد. امیدوارم که مطالبی که گفتم برای همین تعداد محدود شنونده مفید بوده باشه و تونسته باشم نقش مثبتی در زندگی تو شنونده حاذق این پادکست گذاشته باشم.

حالا خواسته من از تو این هست که تلاش کنی و در محدوده توان و تلاش خودت زندگی 100 نفر دیگه رو بدون هیچ چشم داشتی ذره ای رو به جلو ببری.

من وحید اصغری هستم. یک دوست، یک هم قدم، یک همسر، در آینده ای نزدیک احتمالا یک پدر، و یک شهروند که سعی میکنه مفید باشه

اگر در مورد رزومه ام بیشتر خواستی بدونی، میتونی بری اکانت لینکدین ام رو ببینی. اونی که مدیریت ساخت توی عمران کار کرده.

راه ارتباطی من با شنونده های این پادکست و در مورد موضوعات پادکست کماکان همون ایمیل مشاور متروک خواهد بود.

از اینکه وقت با ارزش تون رو برای این پادکست گذاشتید بی نهایت سپاسگزارم. برای همه شما شنونده های عزیز این پادکست آرزو میکنم شیب زندگی تون مثبت باشه.

مسئولیت اجتماعی
رادیو متروک درباره پروداکتیویتی و مهارت های فردی برای زندگی بهینه صحبت میکند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید