قبل از این که موضوع ابتدا و میانه و پایان را پیش بکشیم، باید بگویم که این ترتیب برای فیلم نامه نویسی، کاربرد بیشتری دارد. در حقیقت تمام مثالهایی که برای روشن شدن موضوع نیاز داریم، همه از بین فیلمها و فیلمنامههای مشهور هستند. حتی مثالی که در این یادداشت آمده، مربوط به فیلم درباره الی می شود که توسط اصغر فرهادی نوشته شده است. پس این موضوع در مورد داستان کوتاه، داستان بلند و رمان خیلی کارساز نیست. هر داستان بلندی می تواند در یکی از فصلهایش، از این تکنیک استفاده بکند. همه چیز به انتخاب نویسنده بستگی دارد.
پیشنهاد استثنایی: خرید وبینار سه ساعته «نویسندگی پیشرفته» با کد تخفیف چهل درصدی: web40
کد web40 را در زمان ثبت نام وارد کنید، تا 40 درصد روی وبینار تخفیف بگیرید
ابتدای بیشتر داستانها، شامل معرفی شخصیتها، فضای داستانی، حوادث فرعی که میخواهیم از آن استفاده کنیم و البته تعلیق داستان میشود. هر کدام از اینها، با این که تعاریف مخصوص به خودشان دارند، اما در ابتدای داستان صرفاً آنها را معرفی و تبیین میشوند.
پایان فیلم درباره الی چه می شود؟
یادداشتی در مورد فیلم اژدها وارد می شود
صفحات صبحگاهی خوب است یا بد
سایت نویسندگی مصطفی مردانی
ابتدا فضای داستان برای خواننده ساخته میشود. فضای ترس، کمدی، انتقادی، تلخ، سیاه، حادثهای و… میتواند با توصیفهایی که در ابتدای داستان و حوادثی که در آن اتفاق میافتند، ساخته میشود. شخصیت اصلی داستان در فضایی که ایجاد شده قرار میگیرد و شخصیتهای دیگری هم اگر در داستان حضور خواهند داشت، حداقل نامی از آنها برده میشود و حوادث فرعی مربوط به آنها در همین ابتدای داستان، شروع میشوند. حتی اگر قرار است فقط از این حادثه فرعی فقط در یک دیالوگ، در یکی از اجزای صحنه و یا در هنگامی که داریم فضا را میسازیم به آن اشاره کنیم. اهمیت حادثه های فرعی در نیمه دوم داستان خواهیم دید.
اینستاگرام | تلگرام | توییتر | لینکدین |