ویرگول
ورودثبت نام
mosiQari
mosiQari
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

راههای درآمدزایی از بازی های HTML5 - تجربه یک شکست

شرکت انواتو دو سه سالی هست که ایران رو در لیست کشورهای تحریم شده قرار داده
شرکت انواتو دو سه سالی هست که ایران رو در لیست کشورهای تحریم شده قرار داده

تا قبل از اینکه یکی از بزرگترین سایتای فروش کد بازی (envato) صفحمون رو به دلیل ایرانی بودن ببنده اصلا نمیتونستم در مورد بازار فروش بازی براتون چیزی بنویسم. شده بودیم سه تا بازی ساز که فقط به codecanyon (از سایتای زیر مجموعه envato)فکر میکردیم و فقط دوست داشتیم سریعتر بازیمون تموم شه تا بریم سراغ بعدی. بازی هایی که از لحاظ رابط کاربری، ایده، سناریو و قوانین کاملا کپی از کار برنامه نویس قبلی بود. در حقیقت تبدیل شده بودیم به یک شرکت کپی بازی. یه بازی محبوب رو پیدا میکردیم و خیلی سریع یه نمونه ناب ازش میساختیم. هروقت هم برامون سفارشی میومد خیلی سریع اونو رد میکردیم. چون حس میکردیم نباید تمرکزمون رو از دست بدیم و فقط باید با کدکانیون کار کنیم.

یه روز صبح که از خواب بیدار شدم سریع رفتم سراغ گوشی تا رسید پرداخت پول رو ببینم تا مطمئن شم که envato پول رو به حسابمون ریخته.

اما چیزی که دیدم یه کابوس بزرگ بود. یکی از مسوولین بخش تحریمهای سایت بهمون ایمیل زده بود که ما متوجه شدیم شما با ایران در ارتباطید و تا زمانی که ثابت نکنید شما ارتباطی با ایران ندارید پولتون بلوکه میشه. اون ماه رکورد فروش خودمون رو شکسته بودیم و بیشتر از 1000 دلارمون دست اونا بود که با فروش ماه بعد تقریبا 1500دلار میشد.

خیلی به این در و اون در زدیم تا یه نفرو خارج از کشور پیدا کنیم تا بتونه اطلاعاتشو برای اونا بفرسته اما متاسفانه کسی قبول نکرد این کارو برامون انجام بده.

اوایل این اتفاق برامون یک شکست بزرگ و یک بن بست حتمی در توسعه کارمون به نظر میومد. (یادمه که با آهنگ نمیرم عقب سیروان یه نیم ساعتی گریه کردم ?). به چیزی جز کدکانیون فکر نمیکردیم. اصلا در اندازه خودمون نمیدیدم که بتونیم مث خیلی از بازی سازای حرفه ای با ناشرای بزرگ کار کنیم. گاهی اوقات به این فکر میکردیم که دیگه به آخر راه رسیدیم.

اما الان که این مطلبو مینویسم میتونم از این اتفاق به عنوان یه نعمت فوق العاده بزرگ یاد کنم. بعد از این اتفاق بود که دنبال بازارهای بزرگ تر و مطمئن تر در حوزه بازی سازی وب رفتیم. بعد از این اتفاق بود که فهمیدیم شرکت های ایرانی هم کلی علاقه دارن تا براشون بازی بسازیم. بعد از این اتفاق بود که فهمیدیم اگه یه بازی با ایده، گرافیک و داستان خودمون بسازیم چقدر میتونه ما رو به عنوان یه شرکت معتبر توی دنیا جلوه بده. بعد از این اتفاق بود که فهمیدیم چقدر ناشر بازی توی دنیا هست که همشون علاقمندن تا براشون بازی بسازیم.

در پست بعدی براتون از اینکه چطور میشه اینکارو کرد بیشتر توضیح میدم... .

کسب و کاربازیاستارتاپبرنامه نویسیاقتصاد
Head of Game Design at https://doondook.studio
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید