مصطفی جعفری
مصطفی جعفری
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

چرا بیشتر بازی‎‌ها با سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده؟

تا بحال فکر کرده‌‌اید بازی‌های پرطرفداری مثل کالاف دیوتی، فارکرای یا جی‌تی‌ای چگونه توسعه پیدا کرده‌اند و از چه زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند؟ امروزه، صنعت بازی بیش از میلیاردها دلار ارزش دارد. استودیوهای پیشرفته بازی‌سازی، مثل راکسترگیم، پرشده از توسعه‌دهندگان و طراحان بااستعداد که در این صنعت فعال‌ا‌ند و همچنین تعداد بی‌شماری از گیمرها که با تمام وجود دل‌بسته بازی‌ها هستند. انتظار می‌رود صنعت بازی‌سازی، در مقایسه با 173 میلیارد دلار سال 2021، در انتهای سال 2026 به عدد 314 میلیارد دلار برسد. با رشد بازار بازی‌سازی، سالانه استودیوهای بازی‌سازی جدیدی به این اکوسیستم وارد می‌شوند و به گیمرها تجربه بازی لذت‌بخش‌تر و فراگیرتری ارائه می‌دهند. سی‌پلاس‌پلاس نقش مهمی در اکوسیستم بازی‌سازی ایفا می‌کند. این زبان در سورس کد بیشتر موتورهای بازی‌سازی، مثل آنریل، یونیتی و موتور بازی‌سازی پیشرفته راکستر، استفاده‌ شده است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بازی‌هایی با کارایی بالا بسازند. خب ببینم چرا سی‌پلاس‌پلاس زبان بهتری برای بازی‌سازی است.

چرا بیشتر بازی‎‌ها با سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده؟
چرا بیشتر بازی‎‌ها با سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده؟

تاریخچه سی‌پلاس‌پلاس

سی‌پلاس‌پلاس یکی از اولین زبان‌های سطح بالا است که توسط بی‌یارنه استراس‌تروپ، دانشمند دانمارکی، در سال 1979 ایجاد شد. این زبان بر اساس زبان سی توسعه یافت و قابلیت‌های شیءگرا را معرفی کرد. در ابتدا، به‌عنوان یک افزونه برای زبان سی شناخته می‌شد و از نام "سی با کلاس‌ها" به‌جای "سی‌پلاس‌پلاس" تا سال 1983 استفاده می‌کرد. از آن زمان به بعد، سی‌پلاس‌پلاس تغییرات زیادی را شاهد بود. اولین استاندارد‌ سی‌پلاس‌پلاس در سال 1998 منتشر شد که با نام سی‌پلاس‌پلاس 98 شناخته می‌شد. در ابتدا، مشکلات زیادی برای این زبان گزارش می‌شد، که کمیته استانداردهای سی‌پلاس‌پلاس آن‌ها را در سال 2003 رفع‌ورجوع کرد و این استانداردها را در زبان سی‌پلاس‌پلاس 03 به‌روزرسانی کرد. بعد از مدتی، کمیته استانداردهای سی‌پلاس‌پلاس ارتقاءت جدید زبان را اعلام کرد، که در نسخه سی‌پلاس‌پلاس 11 پیاده‌سازی شد. به‌روزرسانی‌های کند زبان برای توسعه‌دهندگان موجب نگرانی بود. بعد از 2011، سی‌پلاس‌پلاس به‌روزرسانی‌هایش را سریع‌تر کرد که این امکان را فراهم می‌کرد با دیگر زبان‌های سطح بالا رقابت بهتری کند.

سی‌پلاس‌پلاس در صنعت بازی‌سازی

بازی‌سازی یک فرآیند پیچیده است و نیاز به زبانی دارد تا بتواند قابلیت‌های خاصی را در اختیار داشته باشد. سی‌پلاس‌پلاس به خاطر ویژگی‌های زیر مناسب برای توسعه بازی است:

· سی‌پلاس‌پلاس یک زبان خاص و استثنایی برای مدیریت حافظه است که کنترل، انعطاف‌پذیری، و بهینه‌سازی منابع بازی را بیشتر می‌کند.

· سی‌پلاس‌پلاس با موتورهای بازی معروف مانند آنریل و یونیتی سازگارا است.

· سی‌پلاس‌پلاس با داشتن به‌روزرسانی‌های سریع و مکرر پاسخگوی نیازمندی‌های بازی‌های مدرن است.

· سی‌پلاس‌پلاس با زبان سطح پایین سی و اسمبلی سازگارا است و این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا با مؤلفه‌ها و اجزای سطح سخت‌افزار تعامل داشته باشند.

· سی‌پلاس‌پلاس یک زبان کامپایلری است که کارایی بالاتری را نسبت به زبان‌های مفسری ارائه می‌دهد.

· سی‌پلاس‌پلاس تعداد بی‌شماری کتابخانه برای توسعه بازی دارد که باعث می‌شود ساخت بازی برای بازی‌سازان آسان‌تر باشد.

مقایسه سی‌پلاس‌پلاس با دیگر زبان‌ها

سی‌پلاس‌پلاس یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌ها برای بازی‌سازی است. فهمیدن شباهت‌ها و تفاوت‌ها بین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌تواند از این جهت مهم باشد که برای انواع بازی‌ها برخی از زبان‌ها نسبت به دیگری انعطاف‌پذیری و بهینه‌سازی بیشتری فراهم می کنند. در اینجا قصد داریم به مقایسه سی‌پلاس‌پلاس با چند زبان‌ برنامه‌نویسی بپردازیم:

سی‌پلاس‌پلاس – سی‌شارپ

هر دو زبان متعلق به خانواده زبان سی هستند. در اینجا به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌ها این دو زبان در صنعت بازی‌سازی می‌پردازیم. ازجمله شباهت‌های این دو زبان می‌توان به رویکرد شیءگرا اشاره کرد و اینکه ساختار کدی مشابه ای دارند. بنابراین فهمیدن یکی کمک به درک دیگری نیز می‌کند. همچنین هر دو زبان از کامپایلر برای تبدیل زبان سطح بالا به سطح پایین استفاده می‌کنند. از تفاوت‌های این دو زبان می‌توان به این اشاره کرد که سی‌پلاس‌پلاس کارآمدتر با زبان‌های سطح پایینی مانند سی و اسمبلی است که باعث می‌شود بازی‎‌ها با سرعت بیشتری اجرا شوند. سی‌پلاس‌پلاس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا حافظه را به‌طور دستی اختصاص دهند که آزادی بیشتری در هنگام برنامه‌نویسی به آن‌ها می‌دهد. بااین‌حال، سی‌شارپ از زباله روب استفاده می‌کند که از پشتیبانی تخصیص حافظه خودکار بهره می‌برد و بازی‌سازان برای بهینه‌سازی منابع بازی با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

سی‌پلاس‌پلاس – لوآ

لوآ یک زبان برنامه‌نویسی است که برای بازی‌سازی معروف شده است. پلتفرم معروف روبلاکس، که اجازه می‌دهد کاربران بازی‌های خود را بسازند، از لوآ به‌عنوان زبان اسکریپت‌نویسی استفاده می‌کند. در اینجا به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو زبان می‌پردازیم. در سورس کد لوآ از سی هزار خط زبان سی استفاده شده است، که آن را بسیار شبیه به سی‌پلاس‌پلاس می‌کند. یک توسعه‌دهنده سی‌پلاس‌پلاس می‌تواند نوشتن کد لوآ را به سرعت شروع کند. اما تفاوت عمده این دو زبان این است که لوآ یکی از سریع‌ترین زبان‌های اسکریپت‌نویسی است که احتیاج به کامپایل ندارد، درحالی‌که سی‌پلاس‌پلاس برای تبدیل کد به زبان ماشین به آن نیازمند است. لوآ قابلیت جاسازی با دیگر زبان‌های سطح بالا را دارد به این معنی که می‌تواند از کتابخانه‌های آن استفاده کند و کتابخانه‌های خود را به‌منظور بهبود قابلیت‌هایش گسترش دهد. سی‌پلاس‌پلاس دسترسی به مدیریت حافظه را حتی در زبان‌های سطح پایین آسان‌تر می‌کند، درحالی‌که لوآ فقط با زبان‌های سطح بالا سروکار دارد.

سی‌پلاس‌پلاس – پایتون

پایتون یک زبان قدیمی و قدرتمند است که بیشتر برای ساخت وب اپلیکیشن‌ها، مدل‌های یادگیری ماشین و تحلیل داده استفاده می‌شود. بااین‌حال، محبوبیت پایتون در بازی‌سازی به اندازه سی‌شارپ و سی‌پلاس‌پلاس نیست، اما به سرعت در حال بدست آوردن نگاه‌ها در میان بازی‌سازان است. پای‌گیم یک کتابخانه قدرتمند و برنامه‌نویس پسند برای بازی‌سازی است. در اینجا به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های این زبان با سی‌پلاس‌پلاس می‌پردازیم. هر دو زبان پارادایم شیءگرا را پشتیبانی می‌کنند که از نظر برنامه‌نویسی شبیه به هم‌اند. همچنین مفسر معروف پایتون سی‌پایتون بر مبنای زبان‌های سی/سی‌پلاس‌پلاس ساخته شده است. برخلاف سی‌پلاس‌پلاس، ساختار کدنویسی پایتون سرراست‌تر و آسان‌تری است و نزدیک به ساختار نحوی زبان انگلیسی است که باعث می‌شود توسعه‌دهنده راحت‌تر کد بنویسد و آن را به خاطر بسپارد. سی‌پلاس‌پلاس یک زبان کامپایلری است، و پایتون یک زبان اسکریپت‌‌نویسی مثل لوآ است. بااین‌حال، سی‌پلاس‌پلاس به بازی‌سازان امکان تخصیص حافظه به طور دستی را می‌دهد که آن را بسیار انعطاف‌پذیر‌تر از پایتون می‌کند.

کدام یک از موتورهای بازی از سی‌پلاس‌پلاس استفاده می‌کنند؟

موتورهای بازی نقش مهمی را در ایجاد تجربه لذت‌بخش از بازی دارند. آن‌ها یک مجموعه از ویژگی‌های توکار مانند فیزیک، ورودی، و رندرینگ را فراهم می‌کنند که برای ساخت سریع بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان از موتورهای بازی متنوعی برای نیازمندی‌هایشان استفاده می‌کنند. اما بیشتر موتورهای بازی از سی‌پلاس‌پلاس استفاده می‌کنند که این به خاطر مدیریت بهتر حافظه و سازگاری این زبان با کد سطح ماشین است. در اینجا فهرستی از موتورهای بازی آورده شده است که از سی‌پلاس‌پلاس استفاده می‌کنند یا اینکه پایگاه ‌کدشان با این زبان سازگار است.

· Unreal Engine

· Unity Engine

· CryEngine

· 4A Engine

· Antiyard Gx 3D

· C4 Engine

· Godot

· Torque3D

· OGRE

آیا علاقه‌مند به شروع توسعه بازی‌سازی با سی‌پلاس‌پلاس هستید؟

وقتی در مورد زبان برنامه‌نویسی توسعه بازی صحبت می‌کنیم، سی‌پلاس‌پلاس غیر قابل مقایسه با دیگر زبان ها است. جامعه بازی‌سازی علاقه‌مند به سی‌پلاس‌پلاس است و از آن پشتیبانی می‌کند. این زبان به بازی‌سازان انعطاف پذیری بیشتری، برای طراحی ویژگی‌های پیشرفته و ایجاد تجربه لذت‌بخش‌تر بازی، می‌دهد. یادگیری سی‌پلاس‌پلاس برای نوآموزان بسیار مفید است زیرا که سی‌پلاس‌پلاس یک زبان همه‌کاره است که برای برنامه‌نویسی همه‌منظوره بخصوص بازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما علاقه‌مندید که بازی‌‎سازی را با سی‌پلاس‌پلاس یاد بگیرید، ما استفاده از Virtual Assistرا پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید کدهای سی‌پلاس‌پلاس کارآمدتری با پشتیبانی موتور بازی آنریل انجین بنویسید.

مقاله اصلی

برنامه نویسیصنعت بازیسازیموتور بازی سازیزبان برنامه‌نویسی
علاقه‌مند به مباحث مهندسی نرم‌افزار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید