ویرگول
ورودثبت نام
محمد مهدی احمدی
محمد مهدی احمدی
خواندن ۴ دقیقه·۱ سال پیش

بررسی نمکی مستند rolling like thunder

امروز می خوام راجب مستند rolling like thunder صحبت کنم.

مستند برای سال 2021 هستش، چیزی که قبل از شروع باید بگم اینکه من فاصله نوشتن مطلبم با دیدن مستند کمی فاصله افتاده، چون اصلا برنامه ایی برای نوشتن اون نداشتم، پس همین جا عذار خواهی میکنم؛ ولی چیزهایی که به صورت کلیدی نیاز هست بدونید رو برای شما میارم پس با این مقدمه شروع کنیم.

imdb:6.1

زمان1:10:16

امتیاز من:7/10

حقیقت ماجرا اینجاست که من کمی گشت گذار کردم و چندتایی مستند دانلود کردم و قرار شد با پسرداییم یکی رو ببینیم. چون این مستند یک قسمتی بود و تمام می شود همین رو انتخاب کردیم و رفتیم سراغش.

این مستند راجب چیه؟؟خوردنیه؟؟

غلتیدن(قل خوردن) مثل رعدبرق مستندی درباره گرافیتی و بالاتر از اون هنر خیابانی هستش، هنری که نمایانگر جهانی متفاوت برای من بود. هنری که آمیخته شده با خلاف، زندگی های پایین شهر، فقر و.... دقیقا مقابل تجلل هنر به خصوص هنر های ترسیمی که وجود داره.

مسیری رو این قشر از افراد میرن مسیری کمی متفاوت تر از حالت معمولیه؛ شاید خیلی معروف نشن؛ پول درستی نتونن از کار در بیارن(حتی بعد مرگ) از همه بدتر اینکه جنشون توی خطر می افته و می تونن دستگیر هم بشن!

معمولا شما و من وقتی راجب هنر خیابابونی حرف می زنیم یاد گرافیتی های روی دیوار می افتیم؛ ولی ایجا خبری از دیوار نیست.

مقصد ما توی این مستند قطارها هستن؛ ولی چراییشو توی مستند کشف کنید?

اگر اهل کارهای هنری هستید و به آثار خیابانی، طراحی و کلا از جهان هیپ هاپ خشتون میاد(من اینوشوخیلی نیستم ) می تونید این مستند از همین الان توی لیست قرار بدید و تماشاش کنید.

یک چیز ترسناک هم اضافه کنم، وقتی خودمم فهمیدم شوکه شدم..... خب مستند حقیقتا خوردنی نیست:( که خودش کمی سوپرایز کننده بود برای من.

بررسی اجمالی از اثر

بزارید همین جا براتون بگم، اونم اینکه قرار نیست یک چیز خیلی عجیب غریب و مغز ترکون برخورد کنید. شاید اگر از فضای مستند خشتون نیاد کلا خیلی باهاش حال نکنید.

با این ذهنی کمی از فضای مستند براتون توضیح میدم....

مستند به شدت مصاحبه محور هستش، یعنی اتفاقات رو عموما از جهت دوگروه توضیح میده، از طرف مخالف این حرکت و از طرف موافق حرکت.

این مصاحبه محور بودن کار رو جالب میکنه و به شدت برای افرادی هنرمند هستن به نظرم جذابه؛ چون احساسات افراد توی صنعت آشنا میشید(کمی خیلی) اون اشتیاقی که دارن به نظرم حداقل دوپامین یک هفته با انگیزه کار کردن بهتون میده.

مستند تاریخ خاصی رو روایت نمی کنه؛ چون اصلا تاریخچه قدیمی نداره و بیشتر راجب حال حاضر و کار الان این خرده فرهنگ حرف میزنه. توی این مستند به کرار از انگیزه ها و اشتیاق افراد برای این کار صحبت میشه، برای همین ممکنه یکم محتوای تکراری احساس کنید.

البته اینطور نیست کلا روی یک موضعیت بچرخه، مستند کاملا به جنبه های متفاوت و افراد متفاوت از نقاط مختلف کشور(آمریکا) صحبت میکنه و این لحاظ گستردگی مناسبی به شما ارائه میده.

البته این گستردگی باعث میشه تا کمی توضیحات اضافه از مطلب کم بشه و محتوا کلی تر و سطحی تر بشه. با توجه به زمان مستند.

مستند بیشتر تلاشش بر اینکه شما رو سوار بر موجی وارد دنیای بکنه که شاید شما فکر نمی کردید می تونه اینقدر بزرگ باشه، اینقدر می تونه جالب باشه یا اصلا خورده فرهنگی به این شکل وجود داشته باشه.

فکر میکنم همینقدر کافی باشه بقیش رو برای شما میزارم تا شما کشفش کنید.

نقاط قوت

+صحنه های بسیار زیبا و تصاویر زیبا

+مصاحبه با ادم هایی که تا گردن توی کار هستن(به طور افراطی)

+بسیار پر انگیزه و حس حال های جالب

+ملاقات با خرده فرهنگی که شاید هیچ وقت فرصت کشف کردنش رو نداشته باشیم

نقاط ضعف

-سطحی بودن و دستگیر نشدن زیاد اطلاعات

-محتواها بعضی جاها تکرار میشوند

-برای کسی که به این مسئله علاقه نداشته باشه کمی خسته کننده میشه و چیزی نداره که مخاطب خارج از فضا رو جذب کنه

جمع بندی

با این توضیحات بسیار کوتاه و مخصری که دادم، می تونم بگم این مستند ارزش دیدن و یک بار امتحان شدن رو داره؛ حتی اگر دوستش نداشته باشید می تونه تجربه منحصر به فردی به شما ارائه بده و بتونید یک ساعتی با دنیای جدیدی آشنا بشید.

تصاویر زیبا ببینید آدم هایی با طرز فکر های جدید رو بشناسید، از مشکلات و انگیزه هاشون و نوع نگاهشون آشنا بشید.

مشکلاتی هم این اثر روی دوشش داره که توضیحاتی راجبش دادم.

این هم بررسی کوچولویی از مستند rolling like thunder امیدوارم ازش لذت برده باشید. باز هم عذرخواهی میکنم. من یک سری چیزهایی که باید می گفتم رو نگفتم چون من یکم فاصله داشتم برای نوشتن و اینکه بعضی چیزها ارزش کشف کردنش رو دارن.

ممنون تا اینجا همراهم بودید اگر به هر بهانه ایی مستند رو تماشا کردید خیلی خوشحال میشم با من به اشتراک بزارید.

موفق باشید


rolling like thunderخرده فرهنگهیپ هاپنقد و بررسیمستند
اینجا مکانیست برای قصه های پراکنده از زندگی شخصی ام که چاشنی یادگیری آنها را بهم چسبانده، تقدیمتان میکنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید