ویرگول
ورودثبت نام
mr.bettafish
mr.bettafish
خواندن ۵ دقیقه·۴ سال پیش

نگهداری ماهی فایتر



نگهداری ماهی فایتر

سلام دوستان سال نو رو بهتون تبریک عرض می کنم و آرزوی سالی سرشار از سلامتی و عشق براتون را دارم.

نگهداری ماهی فایتر
نگهداری ماهی فایتر




خیلی ها برای عید ماهی فایتر ( بتافیش ) تهیه می کنند که پیشنهاد من هم صد در صد همین هست بنا به دلایلی که خدمتون عرض میکنم؛

▫ زیبایی و تنوع رنگ بی نظیر

▫ نگهداری بسیار آسان و جای کم

▫ طول عمر بین ۲ تا ۵ سال

اما نکته اینجاست که ماهی های زینتی هم مثل هر حیوان خانگی دیگری نیاز به توجه و رسیدگی نیاز دارند، ماهی فایتر نه تنها جایگزین مناسبی برای ماهی گلی سفره هفت سین است بلکه می تواند بعنوان یکی از ده گزینه اول انتخاب حیوان خانگی نیز مورد توجه قرار گیرد، بعنوان یک دوستدار حیوانات خانگی خواهشی که دارم قبل از اینکه مهمان جدید (حیوان خانگی جدید ) را به خونتون بیارید، با صرف کمی وقت و مطالعه مقالات موجود در بستر وب اندکی اطلاعات نسبت به موضوهای زیر کسب کنید؛

▫شرایط محیطی مناسب (دما، نور ) مورد نیاز

▫ظرف یا بستر و قفس مناسب حیوان خانگی شما

▫تغدیه

▫بهداشت

▫بیماری ها (بیماری های مشترک)

تا این اطلاعات را کسب نکردید هرگز برای تهیه یک حیوان خانگی بصرف اینکه می خواهید از روی چشم و هم چشمی یک طوطی بخرید یا برای فرزندتان چون خواسته سگ یا گربه داشته باشد یا برای سفره هفت سین ماهی بخرید اقدام نکنید. این کار بیشتر از حیوان آذاری نباشد کمتر هم نیست.

↩ اما نکاتی که باید در باره ماهی فایتر بدونید تا این هم خونه ای جدیدتون عمری طولانی تر داشته باشه؛

?ظرف مناسب: اگر چه فایترها امکان زندگی در ظروف کوچک در سایز لیوان را هم دارند، پیشنهاد بنده تهیه یک ظرف سه تا ده لیتری با احتساب عمق حداکثر پانزده تا بیست سانتیمتر است.

?تزئینات؛ استفاده از گیاه های طبیعی بخصوص روی آبی، مخفیگاهای سفالی در صورتی که لبه های تیز و برنده نداشته باشند پیشنهاد میشود.

?این ماهی توانایی تنفس از سطح آب را دارد پس نیاز به پمپ هوا ندارد.

?اگر می خواهید بازه تعویض آب تانک شما طولانی تر شود درکنار گیاهان طبیعی می توانید از فیلترهای بیرونی(بخاطر اشغال کمتر فضا) و یک حلزون سیب استفاده کنید‌.

?دما؛ دمای طبیعی اتاق کافی است اما اگر در محل کار از ماهی نگهداری می کنید شوک افت دما در شب و زمان خاموشی سیستم گرمایشی می تواند برای فایتر کشنده باشد در این زمان از بخاری آکواریوم استفاده کنید و دما را در بازه بیست و پنج تا سی درجه حفظ کنید.

?تغذیه؛ غذای این ماهی در شرایط طبیعی لاروهای حشرات و دیگر ماهیان است اما در محیط خانگی استفاده از غذاهای تجاری مخصوص بتافیش ها که در فروشگاه ها و سایت های اینترنتی نیز در دسترس می باشد می تواند راه گشا باشد. اگر چه استفاده از غذای های زنده مانند دافنی، بیومس، کرم خونی، لارو پشه، غداهای منجمد تجاری و غذای دست ساز میکس دل برای شادابی و طول عمر فایتر بشدت پیشنهاد می شود.

زمانبندی تغدیه پیشنهادی؛ غذاهای خشک را بمقدار بسیار کم به گونه ای که ظرف چند ثانیه کامل خورده شود طی زمان های مشخص ۲بار در روز استفاده کنید.

هفته ای یک روز به ماهی غذا ندهید و در روز بعد از رژیم روزه داری از یک غذای متنوع دست ساز یا زنده استفاده کنید.

?بهداشت؛ برای اینکه از زیبایی ماهی خود لذت ببرید و از ابتلای آن به بیمارهای قارچی و انگلی جلوگیری کنید در صورتی که آب تانک تغییر رنگ داده مقداری از آب را سیفون کنید و با آب مانده هم دمای محیط جایگزین کنید.

?بیماری ها؛ چند تا نکته میگم که خیالتون را راحت کنم؛ من کودکی حیوان خانگی دارم از سال نو مستمر ماهی فایتر دارم و الان که دارم براتون مینویسم یه دختر کوچولو سه ساله دارم بخاطر سلامت دخترم دیگه پرنده تو خونه نگه نمیدارم اما فایتر رو تو هونه دارم اگر غذای زیاد به ماهی تون ندید که آب خراب بشه، سیفون به موقع انجام بدید از برگ کاتاپا استفاده کنید ماهی تون مریض نمیشه و در مقابل از دست زدن به ماهی بخصوص کودکان بپرهیزید، تزئینات و لوازم داخل تانک را هر چند وقت یکبار ضدعفونی کنید. بلافاصله بهد از تماس دست با ماهی و آب دست خود را با آب و صابون بشویید. هرگز بیماری از ماهی زینتی به شما از راه هوا و تمای منتقل نخواهد شد.

از همه مهمتر سرخود برای ماهی خود نسخه نپیچید و در گوگل دنبال راه حل بیماری پیش آمده نگردید از دکترای شیلات و دامپزشک متخصص مرتبط کمک بگیرید.


? امیدوارم مطالب فوق برایتان مفید باشد در آینده سعی میکنم روی تغذیه، خرید و ساخت لوازم جانبی آکواریوم، پرورش غذای زنده و معرفی و پرورش نژادهای بتا فیش مطالب بیشتری به اشتراک بگذارم.

با تشکر پژمان رعنائی کیسمی

ماهی فایتربتافیشجنگجوی سیامیتعویض آب ماهیماهی عید
محلی برای آشنایی با نژادهای ماهی جنگجوی سیامی (فایتر). نگهداری، پرورش و فروش بتافیش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید