ویرگول
ورودثبت نام
محمدرضا ملاصالحی
محمدرضا ملاصالحی
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

آیا دیتینگ اپ ها در ایران با فایده است؟

اگه قبلا نوشته های من رو خونده بودید، شاید تعجب کنید چرا دارم اجتماعی می نویسم، واضحه دیگه، مقاله تخصصی کم ویو داره، تازه اگه مسئولین یک کشور میتونن توی کاری که تخصص ندارن مسئولین بشن، پس من هم میتونم یه مقاله بنویسم? ولی حالا جدا از شوخی مدتی است قصد دارم مقالاتی این تیپی بنویسم و حتی تعدادی نوشتم که به دلایلی مختلفی منتشر نشد! منتظر فیدبک ها تون هستم :)

داستان این دیتینگ اپ ها واسه من از این جا شروع شد که ویدیویی در یوتیوب (وسط امتحانات دانشگاه) دیدم، اینم لینکش. هدف این کلیپ/تحقیق اینه که ثابت کنه یک مرد متوسط در تیندر اصلا شانسی برای رقابت با دیگر مرد ها نداره و در نهایت در این کلیپ با آزمایش این فرضیه و ساخت پروقایل یک سوژه در تیندر (یک مرد متوسط رو به بالا)، و نتیجه ی اینکه منجر به رابطه ای نشده این ثبت نام، با اینکه اون مرد ۸ هزار تا دختر رو لایک کرده و ۳ تا دیت رفته ثابت کنه که به طور کلی دیتینگ اپ ها فایده ای برای اکثریت مردان ندارند!

شرایط آزمایش

بعد کمی فکر، به نتیجه رسیدم که بد نیست این سناریو هم توسط من تست بشه، پس یه پروفایل در مشهور ترین و پر کاربر ترین اپلیکیشن دیت در ایران یعنی Badoo ساختم :)

لوگوی سایت Badoo
لوگوی سایت Badoo
  • در ساخت این پروفایل کاملا یه این نکته دقت کردم که قد، وضعیت مالی، چهره و کار همه در سطح متوسط به چشم بخوره و از فیلتر و نوشتن متن های زننده و یا خاص در پروفایلم استفاده نکردم.
  • همچنین در هر روز سعی کردم به طور متوسط ۵۰ نفر را لایک کنم و حداقل به ۱۰ نفر پیام بدم
    محتوای این پیام ها به ۳ حالت زننده (Effencive)، دوستانه (مثل جملات تعریفی)، معمولی (مثل چاق سلامتی) بود.
  • در آزمایش اصلی سوژه از نسخه پولی تیندر استفاده میکرد پس من هم نسخه پرمیوم Badoo رو گرفتم ( اره متاسفانه ۳ دلار پول دادم?)

سوال های آزمایش

  • اولین سوال به وجود آمده همان سوالی است که در کلیپ به نتیجه رسیده بود یعنی آیا دیتینگ اپ ها برای یک مرد متوسط دارای فایده هست یا خیر؟
  • ولی بنظرم سوالی که می تواند مهم تر باشد این است که آیا اصلا دیتینگ اپ ها در ایران کاربردی است یا خیر؟
  • و یک موردی که شخصا من دوست داشتم بدونم این بود که چه مدل و تیپ از آدم ها از این اپ ها استفاده میکنند؟ یا به عبارت بهتر فراگیری این اپ ها چگونه است؟

مشاهدات در آزمایش

نتایج آزمایش
نتایج آزمایش

پس انجام موارد که در شرایط آزمایش بود به مدت حدود ۲۰ روز و ثبت نتایج بدست آمده در جدول گوگل
که میتونید در این لینک مشاهده کنید، در کل این ۲۰ روز از ۷۷۰ لایک تنها ۴ مچ انجام شد و هیچ دیتی انجام نشد. شما میتوانید جزیات بیشتر را در جدول گوگل مطالعه کنید.

  • اولین و جالب ترین چیزی که من دیدم تعداد افرادی بسیاری بود که این اپ را پاک می کردن و حتی تعدادی دوباره نصب میکردن! یعنی بسیاری از لایک هایی که من انجام میدادم افرادی تکراری بودن و حتی میشد این رو اثبات کرد که این افراد واقعی بودن چرا که بعضی عکس های متفاوتی نیز به کار میبردن.
  • دومین نکته ای که من دیدم اکثریت افراد حاضر در این اپ افرادی با تحصیلات بالا نبودن، چرا که به وفور میتوانستید کسانی رو ببنید که تحصیلات خود را کمتر از تحصیلات عالیه بیان کرده بودند. البته این نکته درباره شغل صدق نمی کند تقریبا ۵۰ درصد کسانی که من پروفایل آنان رو دیده بودم کار داشتند.
  • اکثریت افرادی که به پروفایل من ریپلای کردن، افرادی بودن که دارای کار و یا تحصیلات خاص تری بودن. بطور مثال دو نفر که شغل خود را نویسنده عنوان میکردن پیام من رو ریپلای کردن. که هر دو شخص پروفایل های خود رو پس از مدت بسیار کوتاهی پاک کردن. یا کسانی که جملات زننده رو با رفتاری بسیار با شخصیت و بهتر از جمله من پاسخ دادن به سرعت پروفایل های خود رو پاک کردند یا اپ رو حذف میکردن که عملا دسترسی به این افراد رو غیر ممکن میکرد.
  • یکی دیگر از مشاهدات من این بود که اکثریت ریپلای ها ادامه دار نبود یعنی اگر شما ۳ ساعت هم با فردی چت کنید احتمال اینکه همان فرد فردا پاسخ شما رو بدهد تقریبا نزدیک صفر است. بنظرم دلیل این میتونه این باشه که شاید اکثریت افراد میتوانند به راحتی جایگزینی پیدا کنند. بخاطر همین اکثریت افراد سعی میکنند ادامه ی چت رو به پلتفرمی غیر از دیتینگ اپ ببرند.

نتیجه

بنظرم پاسخ به سوالات مطرح شده آسان نخواهد بود چرا که اول از همه بنظرم نیاز به یک فرد متخصص در زمینه جامعه شناسی و علوم انسانی برای پاسخ دارد و دوم اینکه برخی از سوالات جنبه ی مقایسه ای دارند به این معنی که باید یک پروفایل برای یک دختر متوسط نیز ایجاد گردد و آمار آن با آمار یک مرد متوسط مقایسه شود که البته از حوصله ی من خارج است. ولی اگه بخواهم نظر خودم رو درباره ی جواب سوالات بدم باید بگم بنظرم بله یک فرد متوسط شانسی برای دیده شدن در این اپ ها نداره و نتیجه اش این میشه که اون فرد باید سعی کنه بهتر خودش رو نشون بده و این میشه اولین دروغ در رابطه!

ولی حالا جدا از این موضوعات بالا بنظرم قضاوت کردن یک نفر تنها با عکس و اطلاعات کمی که در پروفایل نوشته میشود، بنظر من، درست نیست و این کار موجب شروع یک رابطه که به ظاهر آدم ها متصله میشود نه رابطه ای که باید از باطن آدم ها شروع بشه. شما خیلی راحت تصمیم میگیرید که با کشیدن به چپ شما از این آدم خوشتون نمیاد و شما این قضاوت رو فقط با یک عکس میکنید، ممکن است آن فرد مهارت در عکاسی داشته باشه در حالی که تنها مهارت و نقطه قوت او عکاسی باشد و میتواند شروع یک رابطه تاکسیک باشد. این نظر من با رفتن به این اپ برای خودم اثبات شد چرا که من هم، به اصطلاح، فریب ظاهر عکس ها رو می خوردم.

این که افراد بسیاری از این اپ میروند نشان میدهد علاوه بر مشکلات وجودی که این اپ ها دارند خود ایرانیان فرهنگ استفاده ای برای این اپ ها ندارند. قبلا هم کسانی رو دیدیم که وقتی در فضای مجازی می روند رفتارشان بطور کامل عوض میشود، بنظرم این جا هم خارج از این شرایط نیست.

سوال اصلی شما، کسانی که این مقاله رو می خونید، اینه که آیا من ( به عنوان یک جوان سینگل ایرانی ?) پروفایل خودم رو تغییر میدم و با عکس های خوشگل تر و پروفایلی بهتر حضور خودم رو در این دیتینک اپ ادامه می دهم؟

جواب بله هست! ولی نه اون شکلی که شما فکر میکنید،من بنظرم در این اپ ها نمی توان عشق رو پیدا کرد ولی میتوان با آدم های دیگه صحبت کرد با آدم هایی که در شرایط معمولی نمی توان با آن ها صحبت کرد. مثلا شما در چه حالت دیگه ای که میتوانید با یه دختر ۱۸ ساله صحبت کنید که بچه هم داره؟ بنظرم صحبت با این دسته از افراد بسیار جالب و آموزنده است.

حالا اگر استقبال بشه از این مقاله احتمالا یک پارت دومی هم بسازیم با اکانت دختر برسیش کنیم این دیتینگ اپ ها رو اگه کسی از دخترا علاقه به همکاری داره به هم پیام بده، در ضمن اگه شما هم تجربه ای دارید حتما برام کامنت کنین باهم بحث کنیم.

اجتماعیonline datingbadooدیتینگ اپ‌هاسینگل
مهندسی کامپیوتر دانشگاه علامه طباطبایی ، عاشق کامپیوتر ، برنامه نویس ، دواپس ، اصرار بر متن باز
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید