ویرگول
ورودثبت نام
رضا
رضا
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

مدیریت جلسه | چرا برخی از جلسات بد یا بی کیفیت هستند؟


بحث جلسه رو دوست دارم!

توی بحث جلسه، همه مهارتهای نرم و سخت انسان درگیر میشه. لذا برای موفقیت در جلسه باید بتونیم مهندسی جلسه و مدیریت مهارتها رو بلد باشیم.
سوال اصلی رو من میخوام اینجوری جواب بدم که من تجربه خودم نه از یک جلسه بلکه از جلسات اداری داخل یک مجموعه تولیدی-صنعتی رو بگم.
به نظرم مواردی هست که نتیجه و کیفیت یک جلسه رو تحت تاثیر قرار میده یا بدتر میکنه:

موارد مربوط به شرکت کنندگان:

  • افراد بلد نیستن حرف بزنن: خیلی دیدم افرادی که از نظر علمی و فنی اطلاعات زیادی دارن ولی اونجور که باید، علم ارتباطات رو بلد نیستن
  • با اصول و مقدمات مذاکره و متقاعدسازی آشنا نیستن: بده بستان و زمان و کیفیت و مقدار اون رو بلد نیستن
  • با اصول و مقدمات حل مسئله آشنا نیستن: بدون همدلی و اینکه مشکل طرف مقابل هم حل بشه، همه میخوان فقط مشکل خودشون حل بشه
  • اگر هوش هیجانی افراد پائین باشه
  • دستورجلسه رو قبل از جلسه نخوندن / آماده نیستن
  • توی جلسه با لبتاب و تبلت میان (صرفا برای ایمیل بازی و کار دیگه)
  • اگر افراد نسبت به هم غرض ورزی داشته باشن
  • تاخیر داشتن و احترام نذاشتن به زمان دیگران
  • اگر بدون اجازه و اطلاع افراد صدا یا تصویر جلسه ضبط بشه


موارد تکنیکال:

  • اگر دستورجلسه نداشته باشیم (شفاف و اصولی): دستورجلسه مهندسی شده نباشد
  • اگر صورتجلسه نداشته باشیم (شفاف و اصولی) و مورد تائیید و امضا همه: ترجیحا در جلسه یا نهایت یک روز بعد از جلسه امضا و توزیع بشه
  • توافقات و تصمیمات جلسه ثبت نمیشه
  • اگر ثبت میشه، تائید و امضا نمیشه
  • اگر امضا میشه، پیگیری نمیشه
  • اگر پیگیری میشه، اصولی و درست و منظم پیگیری نمیشه
  • اگر درست پیگیری میشه، موارد بسته و تمام و اطلاع رسانی نمیشه
  • ریز به ریز صحبت ها و توافقات و ترجیحا دلایل اونها باید ثبت بشه: هم آدم یادش نمیره و هم به آرامش ذهنی افراد کمک میکنه
  • اگر تصمیمات تضمین اجرایی نداشته باشد: باید یک شخص یا واحد بالایی ضامن اجرایی باشه. اجرا نشدن تصمیمات یعنی بی فایده بودن جلسات
  • اگر ابزار یا نرم افزار مدیریت جلسه نداشته باشیم: من خودم با اکسل مدیریت میکنم
  • اگر تعداد جلسات بیشتر از حد باشه
  • اگر زمان جلسات زیاد باشه و تنفس یا استراحت نداشته باشه
  • اگر تعداد افراد شرکت کننده اصولی و مناسب انتخاب نشوند: افراد هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ مثبت بودن در جلسه باید اصولی انتخاب شوند
  • اگر در ابتدا تفکر جمعی و همگرا وجود داشته باشه (اول باید تفکر واگرا باشه و بعد به سمت همگرایی بره)
  • مکان جلسه شاید نامناسب و distractive باشه
  • نبود ابزارهای مناسب در جلسه: مثل برگه سفید، تخته وایت برد، آب و پذیرایی، رای گیری، تلفن، ویدئو پروژکتور و ...
  • اگر زمان جلسه جوری تنظیم بشه که افراد تمرکز و آمادگی ذهنی نداشته باشن: به نظرم شنبه و روز قبل از تعطیلات جلسه ممنون (مگر اینکه اضطرار داشته باشه). مثلا بعد نهار یا بعد ساعت 2 یا جلسه حل مسئله ممنوع
  • جلسه بهتره از صبح تا قبل از نهار برگزار بشه بعد اون خستگی افراد زیاده و تمرکز ندارن

البته این موارد که گفتم به نوع جلسه، نوع فضا یا صنعت هم بستگی داره. من عموما در مورد جلسات حل مسئله صحبت کردم

امیدوارم مفید باشه - 020919



در ضمن برای آموزش نوشتن دستورجلسه میتونید از لینک زیر استفاده کنید.

https://xrio.ir/product/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d9%86-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87/


جلسهجلسه اداریمدیریت جلسهدستورجلسهبرگزاری جلسه
یه آدم معمولی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید