کتابخانه لاکپشت در پایتون یا turtle module یکی از راه های مناسب برای آموزش برنامه نویسی به کودکان است و با توجه به دستورات و فضای ساده ای که دارد، به نوعی میتوان از آن به عنوان ابزاری برای نقاشی یا طراحی گرافیکی در پایتون نام برد (در گذشته، گرافیک لاکپشتی، یک روش معروف برای آموزش برنامه نویسی به کودکان بوده، که از زبان Logo گرفته شده بود).
علاوه بر آموزش برنامه نویسی گرافیکی به کودکان، با کمک ماژول turtle می توانیم الگوها و اشکال فراکتال متنوعی را با زبان پایتون رسم کنیم.
برای استفاده از این ماژول ابتدا یک Object میسازیم و سپس آن را طوری کنترل میکنیم (حرکت میدهیم) که اشکالی موسوم به گرافیک لاکپشتی را ایجاد کنیم.
دستورات موجود در این کتابخانه را میتوانیم به چند دسته تقسیم کنیم:
برای استفاده از کتابخانه یا ماژول لاکپشت در زبان پایتون نیازی به دانلود کتابخانه turtle یا نصب آن نداریم. این کتابخانه بصورت پیشفرض در پایتون وجود دارد و فقط کافی است آن را فراخوانی (import) کنیم. برای این کار لازم است در ابتدای برنامه خود کد زیر را بنویسیم:
1import turtle
یا اگر بخواهیم کوتاه نویسی را رعایت کنیم، کد زیر را وارد خواهیم کرد:
1import turtle as t
به عنوان مثال هایی ساده در ادامه چند شکل هندسی را با کمک کتابخانه لاکپشت در پایتون رسم کرده ایم. پیشنهاد میکنیم با کپی کردن کدها یک بار هم شما در سیستم خود آنها را تست کنید.
import turtle as t t.circle(50)
123456789import turtle as t t.fd(150) t.rt(90) t.fd(100) t.rt(90) t.fd(150) t.rt(90) t.fd(100)
123456789import turtle as t def drawoval(rad): for x in range(2): t.circle(rad,90) t.circle(rad//2,90) t.seth(-45) drawoval(100)
پیشنیاز این دوره درک پایتون مقدماتی میباشد که بتوان دستورات ساده را اجرا کرد (از جمله حلقه های for, while و نوشتن تابع)