ویرگول
ورودثبت نام
محمدامین اسکندری
محمدامین اسکندری
خواندن ۹ دقیقه·۶ ماه پیش

تجربه عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس ASUS

عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس
عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس


بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام و صد سلام خدمت همه‌ی شما دوستان قشنگم.

خب.

خیلی خوش اومدین به این پُست.

امم...

قراره که درمورد تجربه عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس بگم بهتون.

خب.

من تقریبا 3 هفته پیش این کارو انجام دادم و میخوام از تجربه خودم بهتون بگم که اگه خواستید عوض کنید، یه‌چیزایی رو بدونید.

خب.

اول از همه باید این رو بفهمیم که چرا باید باتری لپ تاپ رو عوض کنیم.

خب.

ببین.

کلا وقتی چند سال از لپ تاپ استفاده میکنی، بعد از یه مدت دیگه کلا باتریش خراب میشه.

و اتفاقی که میفته، اینه که دیگه نمیتونه شارژ رو نگه داره.

مثل باتری گوشی.

دیدی وقتی گوشیت قدیمی شده و باتری زود خالی میشه؟

مثلا یه دفعه از 50 درصد میرسه به صفر!

این دلیلش اینه که باتری خرابه و دیگه باید عوضش کنی.

حالا من این رو خیلی نمی‌دونستم و فکر نمی‌کردم که لپ تاپم مشکلش از باتریه.

بعدا نمیدونم یه‌جوری فهمیدم که این باتریش باید عوض بشه.

خب.

چون کلا یکم یه‌جوریه این موضوع، من خودم به شخصه تنبلیم میشد که برم درموردش سرچ مرچ کنم.

بعد کاری کردم، این بود که اومد کار رو ساده کردم!

این خیلی نکته‌ی مهمیه بچه‌ها.

اگه تنبلیت میشه که یه‌ کاری رو انجام بدی، یعنی اون کار توی ذهنت خیلی بزرگ و سخته!

پس: بشکونش!

منم اومدم شکوندم :)

گفتم خب بذار بیام فقط یدونه کلیپ ببینم.

اومد سرچ کردم که چجوری باتری لپ تاپ رو عوض کنم.

یه همچین چیزی بنویسی، میاره برات...

بعد یه کلیپ رو دیدم که درمورد پارت نامبر حرف زد.

حالا درکل چیزی که مهمه، اینه که شما مدل لپ تاپت رو بدونی و پارت نامبر.

خب.

مدل لپ تاپ کجاست؟ معمولا پشت لپ تاپ.

مثلا برای من مدلش R542B هست.

حالا نمیشه لپ تاپ رو بردارم و عکس بگیرم از پشتش. وگرنه عکس هم میدادم...

آره.

این شد از مدلِ لپ تاپ.

حالا پارت نامبر کجاست؟

روی باتری!

باتری کجاست؟ داخل لپ تاپ!

این یکم کارو سخت کرده.

ولی باید حتما انجامش بدی و بدونی که پارت نامبرِ باتری‌ای که روی لپ تاپ هست چیه.

چون باید اون باتری‌ای که میخری، پارت نامبرش به پارت نامبرِ این باتری فعلی بخوره.

خب.

من این 2تا موضوع رو فهمیدم و تصمیم گرفتم که بیام خودم عوضش کنم.

خب مدل رو که راحت دیدم.

بعد باید پارت نامبر رو چک میکردم.

اول از همه، توی گوگل یه سرچی کردم که چجوری باتری لپ تاپ رو عوض کنم و یه چنتا ویدیو دیدم که دستم بیاد به چه شکله.

و بعد رفتم یه چاقو برداشتم و شروع کردم به باز کردن پیچ‌های لپ تاپ.

البته که نباید با چاقو باز کنی ولی خب چون پیچ گوشتی نبود همراهم، دیگه چاقو برداشتم...

و بعد اینکه اممم...

آره.

پیچ‌ها رو باز کردم و روی یه ورقه A4 به صورت یکسان قرار دادم.

یعنی دقیقا از همون جایی که باز کردم، گذاشتم. همینطوری پرت نکردم روی کاغذ. چون سایز پیچ‌ها فرق داره.

و بعد اینکه لپ تاپ خود من، پشتش، توی وسط صفحه، یه پیچی داره که اونو باز کردم.

و این رو نمیدونستم که باید داخل اون که یه پیچ هست رو هم باز کنم.

خلاصه بعدا فهمیدم که جلوتر میگم کجا فهمیدم.

پس اگه لپ تاپتون، پشتش یه دری هست که میشه پیچشو باز کرد، حتما باز کنید و اون در رو بردارید و داخل اون یه پیچ هست، اونو هم باز کنید.

خب.

من این کارو کردم و بعد رفتم سراغ اینکه صفحه کیبورد لپ تاپ رو کلا بردارم.

حالا زمانی که پیچ‌ها رو باز میکنی، میتونی کم کم، کم کم صفحه رو برداری.

حالا اگه نمیدونی چطوریه، یه ویدیو ببینی دستت میاد.

آره.

صفحه رو برداشتم و خیلی سخت بود اولش.

یعنی وقتی میخوای خودت برای اولین بار صفحه کیبورد رو برداری، احساس میکنی که الان میخواد صفحه بشکنه!

خیلی خرچ خرچ میکنه خخ.

و بعد من توی اینجا بود که دیدم صفحه برداشته نمیشه.

و فهمیدم که اون پشت باید پیچ رو باز میکردم که بهتون گفتم باز کنید...

آره.

بعد صفحه رو برداشتم و بعد 2تا گیره‌حالت داره که کیبورد وصل شده به لپ تاپ.

اونا رو هم طبق ویدیویی که می‌بینید، باز میکنید و تامام.

خب.

اگه این کارو انجام بدید، میرسید به یه همچین جایی:

عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس
عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس


اون سیاهه، پایین صفحه، باتری هست. (البته بسته به مدل لپ تاپتون، جای باتری میتونه تغییر کنه)

خب روی باتری، پارت نامبر رو نوشته.

مثلا یه نمونه از پارت نامبر اینطوریه: 0B200-02550200

به این میگن پارت نامبر.

باید حالا یا یادداشت کنی یا یه عکسی بگیری ازش.

بعدش باید بری باتری رو بخری.

خب.

اول این رو بگم که کلا این رو سرچ کن که چطوری باتری رو عوض کنیم و چه نکاتی داره و...

حالا خیلی چیز مهمی نیستا ولی خب اگه بدونی بهتره.

اینکه آقا مثلا انواع باتری چیا هستن و کدومشون خوبه و...

اینا رو توی یه مقاله می‌نویسن.

مثلا ببین:

عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس
عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس


مینویسی مثلا آموزش خرید باتری لپ تاپ.

من اون 2تا ویدیو رو نگاه کردم و یکی دوتا هم مقاله خوندم...

آره.

خب.

پس تا اینجا یه اطلاعاتی رو به دست میاری و میفهمی که مدل لپ تاپت و پارت نامبرش چیه.

این 2تا خیلی مهمه که بدونی...

و بعد باید بری باتری بخری.

که خب این خیلی مهمه که از کجا بخری.

سایت های زیادی هستن با قیمت‌های مختلف.

من از شهر باتری خریدم.

چون گفتم اینا باز کلا کارشون باتری ماتریه و بذار از همینجا بخرم.

سایت‌های دیگه هم بودن که ارزون‌تر از همین شهر باتری بودن ولی چون که سایت درستی نداشتن، من ریسک نکردم. (چقدر ظاهر سایت مهمه! و همچنین اطلاعات کامل و جامع دادن به مشتری!)

گفتم بابا یه چندصد تومن گرون‌تر میخرم ولی حداقل آرامشم سر جاشه...

آره.

خلاصه رفتم خریدم.

حالا اگه خواستی بخری، باید مدل لپ تاپ رو سرچ کنی.

مثلا بنویسی خرید باتری لپ تاپ مدل R542.

اینطوری بنویسی میاره برات.

احتمال زیاد توی شهر باتری باشه.

حالا از هرجایی که خواستی میتونی بخریا...

و بعد نکته‌ی دیگه اینه که باید زمانی که رفتی وارد صفحه خرید شدی، ببینی که اون باتری، مناسبه!

حالا یعنی چی؟

یعنی اولا مدلش دقیقا همون باشه و بعد پارت نامبرش رو چک میکنی.

ببین:

عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس
عوض کردن باتری لپ تاپ ایسوس


باید یکی باشن...

تمام.

بخر و وایسا که بیاد.

حالا من از شهر باتری که خریدم، همکاراش یکم اسکول بودن.

میدونی.

باتری کلا 2نوع هست.

یکی اورجیناله.

یکی Grade A.

و یکی هم فیک هست که معمولا نمی‌فروشن.

البته اگه از جای درستی نخری، ممکنه یه فِیکشو رو بندازن بهت...

بخاطر اینه میگم از جایی که فکر میکنی مطمئنه بخر...

آره.

حالا اون جا یه اشتباهی شد و طرف گفتش اورجینال تموم شده و مدل آ هست.

نگو که داره برعکس میگه و خودش خبر نداره!

خلاصه چندروز ایسگاه شدیم و آخرش زنگ زدم که بابا پس باتری من چیشد؟

تا زنگ میزنی بهشون، میگن شماره سفارش؟

زهر مار خخخ.

2 هفته تمام ایسگاه کردید.

یعنی اگه زنگ نمیزدم، فکر میکنم اصلا اهمیتی نمیدادن.

برام جای سوال بود که بابا این سایت که اینقدر خفن داره کار میکنه، پس این آدمای اسکول و بی‌مسئولیت چیه گذاشتن اونجا؟

حالا زیر محصول هم کامنت گذاشتم ولی تایید نکردن...

حالا کار نداریم...

خلاصه بعد از 2هفته به دستم رسید و بعد اومدم که بندازم سرجاش.

بابام هم اومد کمک کنه.

اومدیم همون مراحلِ باز کردن پیچ‌ها رو رفتیم و صفحه کیبورد رو باز کردیم و بعد باتری رو هم عوض کردیم و بعد گفته بودن که باید 4ساعت توی شارژ باشه.

بعد وقتی باتری رو انداختم سرجاش و اون 2تا کابلِ کیبورد رو وصل کردم به داخل لپ تاپ، روشن کردم و دیدم روشن نشد!

برگام ریخت!

گفتم لابد شارژ نداره.

آقا گذاشتم توی شارژ موند و بعد از 3ساعت اومدم دکمه روشن رو زدم و دیدم باز روشن نشد!!

بعد رفتم زنگ زدم و اونم گفت لابد باتری مشکل داره و باید پیام بفرستید توی ایتا و همکارامون بررسی کنن و اگه لازم شد، باتری رو بفرستید بیاد که چک کنیم.

گفتم باشه.

بعد گفتم خدایا جون مادرت من دیگه حال ندارم منتظر بمونم.

اونم چی؟

دوباره باتری رو بدم دست این اسکولا.

هی الاف بشم که بابا پس چیشد و چی نشد...

گفتم خدایا فقط معجزه کن.

دیگه من حالشو ندارم...

بعد حالم خیلی بد بود که بابا ای خدا پس چرا این روشن نمیشه.

بعد گفتم بذار یه‌بار دیگه بیام پیچ‌ها رو باز کنم و ببینم چیه.

بعد اومدم باز کردم و اون کابل‌ها رو درآوردم و یه‌بار دیگه انداختم سر جاش.

بعد دکمه روشن رو زدم.

دیدم واااای.

حاجی روشن شد.

یعنی اینقدر خوشحال شدم که یه داااااادِ بلند زدم.

خخخ.

گفتم خدایا عاشقتم.

مرسی که درستش کردی...(ما میکاریم یا شما میکارید؟)

بعد فهمیدم که اون کابل کیبورد رو درست وصل نکرده بودم.

یعنی انگار کیبورد کار نمیکرد...

و خلاصه درست شد و بابام هم بیرون بود. زنگ زدم گفتم درست شد.

بعد میگه میخواستم بگما اون کابل‌ها رو درست ننداختی!

خخخ.

خب حاجی اگه میدونستی که میگفتی.

خدایا شکرت.

آره.

و اینطور دیگه.

و خداروشکر باتری خیلی خوبه.

بابا راحت شدما.

اصلا پدرمو درآورد اون قبلی.

هی باتریش تموم میشد و اذیت میکرد.

فقط باید دائم توی شارژ بود.

یعنی اگه یه لحظه برق می‌رفت، کلا لپ تاپ خاموش می‌شد!

آره.

اینطور.

الان خیلی راضی هستم.

راحت شدم واقعا.

حالا شاید بگی به نظرت، خودم عوض کنم یا ببرم بیرون؟

ببین بستگی به خودت داره.

من دیدم که به‌صرفه نیست ببرم بیرون.

چون اونا هم کاری خاصی نمیکنن.

میان مدل لپ تاپ رو چک میکنن و پارت نامبر.

و بعد سفارش میدن میاد.

بعد مثلا اگه باتری رو یه تومن خریدن، به تو یک و دیویست میدن.

حالا هزینه عوض کردن و اینا هم هست.

من گفتم آقا چه کاریه این همه پول خرج کنم.

خودم میام عوض میکنم.

اولش ترس داشت ولی اوکی شد بابا.

حالا میدونی.

اون موقع که میخواستم برای اولین بار، صفحه کیبورد رو در بیارم، اینقدر سخت بودا.

بعد، اون لحظه به این فکر میکردم که بابا حالا این لپ تاپه.

نهایتش میخواد آتیش بگیره!

ببین یه جراج چقدر کارش سخته.

بدنِ بیمار رو باز میکنه و واه واه...

اصلا پزشکی اینا خیلی سخته. فقط از دور خوشگله...

والا.

یعنی اون لحظه من گفتم اگه کسی میخواد بره پزشکی، اول بیاد باتری لپ تاپشو عوض کنه.

اگه نترسید، بعد بره...

آره.

خلاصه که اینگونه :)

همین.

خیلی الان راضی هستم.

راحت شدم واقعا...

و سعی کن که اورجینال بخری.

گرید آ با اورجینال، توی قیمت، تفاوت آنچنانی ندارن.

ولی خب اورجینال، بیشتر عمر میکنه.

آره.

همین.

خدایا شکرت.

امیدوارم که این تجربیات، برات مفید باشن.

اگه سوالی هم داشتی، میتونی توی قسمت کامنتا بپرسی.

خب.

مثل همیشه بریم سراغ شکرگزاری.

🍁شکرگزاری⚡👇

  1. خدایا شکرت بابت لپ تاپ.
  2. خدایا شکرت بابت کارمندای اسکول شهر باتری.
  3. خدایا شکرت بابت باتریِ لپ تاپ.
  4. خدایا شکرت بخاطر امکاناتی که داریم.
  5. خدایا شکرت که میتونیم پیشرفت کنیم.
  6. خدایا شکرت بابت این پُست.
  7. خدایا شکرت که محمدامین از تجربش بهمون گفت :)
  8. خدایا شکرت که برق داریم.
  9. خدایا شکرت که گاز و آب داریم.
  10. خدایا شکرت بابت سلامتی و امنیت و آرامش.

الهی شکرت.

خب.

تامام دی تامام.

اگه سوالی چیزی بود کامنت کن.

فعلا یاعلی.

تاریخ: 3 فروردین 1403

** راستی توی کانال تلگرام(MrAminEsCh@) هم مطالب خوبی قرار میدم؛ گر خواستید یه سَری بزنید **


پادکست‌ها: پادکست داستان انگلیسی | پادکست MrAminEs | پادکست پندون
کتاب‌ها: رهایی از بختک سردرگمی | معجزه‌ی داکیومنت کردن
دونیت: قهوه مهمونم کن😁☕
حال خوبتو با من تقسیم کنشهر باتریباتری لپ تاپلپ تاپتکنولوژی
عاشق اینم که یاد بگیرم و یاد بدم😉 | MrAminEs.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید