اهرمن، راهنمای بدیها، شیطان، ابلیس، روح خبیث، روح شریر:
روح پاکم چند باشد منزوی در کنج خاک حور عینم تا کی آخر بار اهریمن کشم
سعدی
آن چنان که از تعالیم اوستا، استنباط می شود در مقابل «اهورامزدا» که خدای نیکیهاست موجودی به نام اهریمن وجود دارد که خلقت همه بدی ها و شرور و آفات و موجودات زیان آور به او نسبت داده شده است. در بعضی از این تعالیم، اهریمن یک جوهر قدیم ازلی است مانند اهورامزدا و به هیچ وجه آفریده اهورامزدا نیست. اهورامزدا او را نیافریده بلکه او را کشف کرده است. در بعضی از تعالیم هم بیان شده است که اهورامزدا دو موجود آفرید: یکی خرد مقدس و دیگری اهریمن. بنابر این بخش از تعالیم زرتشتی، اهریمن مخلوق آهورامزداست.
آنچه که در این دین بر آن تأکید می شود این است که شرور به هیچ وجه مخلوق اهورامزدا نیستند، بلکه مخلوق اهریمن می باشند، خواه خود اهریمن مخلوق اهورامزدا باشد و خواه نباشد. به هر حال، اهریمن، خالق و آفریننده بسیاری از مخلوقات جهان است؛ قسمتی از جهان آفرینش، جزء قلمرو اوست و او در خالقیّت شریک اهورامزدا می باشد.
نکته قابل توجه اینکه بین اهریمن زرتشتیان و شیطان مسلمانان تفاوت ماهوی وجود دارد و به هیچ وجه شیطان برابر اهریمن نیست. بنابر این ترجمه کلمه شیطان به اهریمن در متون اسلامی اشتباه فاحشی است.
در متون مقدس زرتشتیان در مورد اهریمن آمده است: «اهريمن سرکرده همه ديوان که به ديوان ديو نامبردار است.» (ونديداد، فصل19، بند1) و: «در دوزخ تيره، زير زمين و جهان تاريکی به سر می برد و جايگاهش در اپاختر؛ شمال قراردارد. او دارای نيروی آفرينندگی است.»(يشت، فصل15، بند3) و: «آفرينش بد را در برابر آفرينش نيک اهورامزد به وجود می آورد.»(يسنا، فصل57، بند17) و: «آفرينش اهريمن آفرينشی پتياره و پرگزند است. او در برابر آفرينش نيک اهورامزدا آفرينش اهريمنی خود را آشکار می کند و جهان بدی را میآفريند.»(ونديداد، فصل19، بند6) و: «اهريمن برای تباه کردن آفرينش نيک اهورامزدا و جهان راستی، اژیدهاک؛ نيرومندترين ديو دروج را می آفريند. او در سرزمينهای نيک آفريده اهورامزدا، اژدها، زمستان، گرمای سخت، خرفستران(جانور موذی مانند مار، عقرب و...)، سستباوری، ناهنجاریهای اخلاقی و انواع گناه را میآفريند. او با چشم بد دوختن بر آفريدگان نيک اهورامزدا آنها را تباه کرده و با هرزگی و ناپاکی هزاران بيماری پديد میآورد.» (ونديداد، فصل22، بند2)
کلام آخر اینکه اهریمن در مقابل اهورامزدا است و اهورامزدا نمی تواند به تنهایی او را از بین ببرد و از موجودات دیگر کمک می گیرد.
شیطان در اسلام سرنوشت دیگری دارد؛ شیطان از اول موجود بدی نبود و شش هزار سال خداوند را عبادت کرده و به جایگاه ملائک مقرب رسیده است. بعد از خلقت آدم به او حسودی کرد و از فرمان خدا سرپیچی نمود و از درگاه خداوند رانده شد. شیطان نه تنها موجودی را خلق نکرده است بلکه تسلطی نیز بر موجودات دیگر ندارد و فقط می تواند وسوسه کرده و آنها را به گناه دعوت کند؛ آن چنان که در قیامت به آن تصریح خواهد کرد: « وَ قَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ مَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاتَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ مَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ و چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] شيطان مى گويد در حقيقت خدا به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم و مرا بر شما هيچ تسلطى نبود جز اينكه شما را دعوت كردم و اجابتم نموديد پس مرا ملامت نكنيد و خود را ملامت كنيد من فريادرس شما نيستم و شما هم فريادرس من نيستيد من به آنچه پيش از اين مرا [در كار خدا] شريك مى دانستيد كافرم آرى ستمكاران عذابى پردرد خواهند داشت.»(ابراهیم، آیه۲۲) بنابر این شیطان هیچ شباهتی به اهریمن ندارد و به مراتب از اهریمن ضعیفتر می باشد.