خواهشگری، پایمردی، خواستاری، درخواست بخشش:
پشتم قوی به فضل خدای است و طاعتش تا در رسم مگر به رسول و شفاعتش
ناصرخسرو
فردا هم از شفاعت او کار آن سرای در حضرت کریم تعالی برآورم
خاقانی
شفاعت از ماده «شفع» به معنای جفت شدن با چیزی است و در اصطلاح به حائل شدن برای رفع ضرر از كسی و یا رساندن منفعتی به او گفته می شود. به بیان دیگر، خواهش شخص آبرومندی از بزرگی برای عفو مجرمی یا افزایش پاداش خدمتگزاری شفاعت است. حقیقت مطلب این که، شخص متوسل به شفیع چون نمی تواند با اتکا به نیروی خود به اهدافش برسد نیروی خود را با نیروی شفیع گره زده و آن را دو چندان می کند تا به خواسته اش نائل شود. دین مبین اسلام با شرایطی شفاعت را پذیرفته است:
الف ـ شفاعت مختص خداست: «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعَاءَ قُلْ أَوَ لَوْ كَانُوا لايَمْلِكُونَ شَيْئًا وَ لايَعْقِلُونَ* قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ آيا غير از خدا شفاعتگرانى براى خود گرفته اند؟ بگو: آيا هر چند اختيار چيزى را نداشته باشند و نينديشند؟ بگو: شفاعت يكسره از آن خداست. فرمانروايى آسمان ها و زمين خاص اوست. سپس به سوى او باز گردانيده مى شويد.»(زمر، آیات4۴ـ۴۳) همچنین آیه: «وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لايَضُرُّهُمْ وَ لايَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هَؤُلاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لايَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَ لا فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ؛ و به جاى خدا چيزهايى را مى پرستند كه نه به آنان زيان مى رساند و نه به آنان سود مى دهد و مى گويند اينها نزد خدا شفاعتگران ما هستند. بگو: آيا خدا را به چيزى كه در آسمان ها و در زمين نمى داند، آگاه مى گردانيد؟ او پاك و برتر است از آنچه [با وى] شريك مى سازند.» (یونس، آیه۱۸)
ب ـ شفاعت به اذن خداست: «اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاتَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لانَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لايُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لايَؤدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ؛ خداست كه معبودى جز او نيست. زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبك او را فرو مى گيرد و نه خوابى گران. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است از آن اوست كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى يابند. كرسى او آسمان ها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ.»(بقره، آیه۲۵۵)
بنابر این در مسأله شفاعت، رضایت خداوند نسبت به شفاعت شوندگان شرط است و فیض شفاعت نصیب هر كس نمی شود. به عنوان مثال شفاعت شامل حال کسانی که نماز نمی خوانند، زكات نمی دهند و روز قیامت را تکذیب می کنند نخواهد شد: «فِی جَنَّاتٍ یَتَسَألُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِینَ * مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ * قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ * وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ * وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ * حَتَّی أَتَانَا الْیَقِینُ * فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ؛[بهشتیان] در بهشت از مجرمین سؤال می كنند كه چه كردید كه اینك گرفتار عذاب دوزخ شدید؟[دوزخیان] می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و با پرداخت زكات دستگیری از مسكینان نكردیم و همواره عمر خویش را با اهل باطل به بطالت گذراندیم و روز جزا و قیامت را دروغ می پنداشتیم تا این كه ناگاه مرگ گریبان ما را گرفت و برایمان یقین حاصل شد.[اما اینان باید بدانند كه] با این وضع، شفاعت شافعان در روز رستاخیز هرگز شامل حال آنها نمیشود.» (مدّثر، آیات 48 ـ40)