13 ـ اَلْمُدَّثِّر (عیون الاثر، ج۲، ص۳۸۲) اسم فاعل از باب افتعال از ریشه دَثَر به معنی لباس به خود پیچید، می باشد. اعراب به لباس زيرين شعار و به لباسى كه روى لباسها پوشیده می شود دِثار می گویند. گفته شده است دثار، لباس بلندى است كه روى ساير لباسها به تن مىكنند و يا به هنگام خواب روى خود مىكشند. بنابر این مدثر یعنی کسی که بر خود لباس پیچیده است. این لقب از آیه اول سوره مُدَّثِّر هفتاد و چهارمین سوره قرآن گرفته شده است. سوره مدثر در آغاز بعثت بر پیامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است. واژه مدثر اشاره به آن حضرت دارد. در شأن نزول این آیه آمده است: رسول اکرم (صلى الله عليه وآله) از تکان روحی آغاز وحی، احساس سرما میکردند و به همسرشان میگفتند: مرا بپوشان. خداوند در آیات آغازین این سوره به پیامبر (ص) دستور میدهد که برخیزد و مردم را هشدار دهد. (ر.ک: دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۲۵۹) علامه طباطبایی پس از نقل نظراتی درباره معنای «مدثر» احتمال لباس پوشیدن برای خواب را به ذهن نزدیک تر می داند. (ر.ک: تفسیر المیزان، ج۲۰، ص۷۹)
همچنین نقل شده است: «مشرکان عرب در آستانه موسم حج، جمع شدند و سران آنها مانند ابوجهل، ابوسفیان، ولید بن مغیره، نضر بن حارث و... به مشورت پرداختند که در برابر سؤالات مردمى که از خارج به مکّه مى آیند و جسته گریخته مطالبى درباره ظهور پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) شنیده اند، چه بگویند؟ اگر هر کدام بخواهند جواب جداگانه اى بدهند، یکى کاهنش خواند، دیگرى مجنون و دیگرى ساحر، این تشتّت آراء، اثر منفى خواهد گذاشت، باید با وحدت کلمه، به مبارزه تبلیغاتى بر ضد پیامبر (صلى الله علیه وآله) بر خیزند! بعد از گفتگو به اینجا رسیدند، بهتر از همه این است که: بگویند ساحر است؛ زیرا یکى از آثار پدیده سحر، جدائى افکندن میان دو همسر و پدر و فرزند است و پیامبر با عرضه آئین اسلام، چنین کارى را انجام داده بود!
این سخن به گوش پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) رسیده، سخت ناراحت شده، بیمار گونه، غمگین به خانه آمد و در بستر آرمید که آیات فوق نازل شده و او را دعوت به قیام و مبارزه کرد...»( تفسير فخر رازى، ج۳۰، ص ۱۸۹)
جابر بن یزید روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است؛ آن حضرت در توضیح این آیه فرموده اند : « فِی قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ: یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِرْ یَعْنِی بِذَلِکَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ قِیَامَهُ فِی الرَّجْعَه یُنْذِرُ فِیهَا وَ قَوْلِهِ: إِنَّها لإِحْدَی الْکُبَرِ نَذِیراً یَعْنِی مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) نَذِیراً لِلْبَشَرِ فِی الرَّجْعَه وَ فِی قَوْلِهِ: إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ کَافَّه لِلنَّاسِ فِی الرَّجْعَه؛ درباره این آیه: یَا أَیُّهَا الْمدَّثِّرُ، قُمْ فَأَنذِرْ، مقصود از مدثّر، محمّد (صلی الله علیه و آله) و آمدن آن حضرت در زمان رجعت است که مردم را از نافرمانی خدا برحذر میدارد و در آیه دیگر که خدا میفرماید: إِنَّها لإِحْدَی الْکُبَرِ نَذِیراً لِلْبَشَرِ؛ نیز مقصود پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در رجعت به دنیا بازگشته و بشر را از معصیت خدا برحذر میدارد. و هم در آیه دیگری که میفرماید: و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم. مقصود آن حضرت است که خدا او را در رجعت، برای هدایت و تأمین حوائج تمام مردم جهان برانگیخته میگرداند. (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۵۴؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۴۲)