ویرگول
ورودثبت نام
mrdsn3
mrdsn3
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

معماری esp32(risc-v)


یکی از نقاط تمایز esp32 معماری risc-v هست که در اون استفاده شده . risc-v یک معماری اپن سورس هست که مدلی ارتقا یافته از risc بشمار میاد .

در این معماری که در دانشگاه برکلی توسعه داده شده و تحت لایسنس این موسسه هست . میتونیم پردازنده هایی قوی داشته باشیم بدون اینکه هزینه لایسنس isa داده باشیم . اینجا قصد ما معرفی دقیق و تخصصی risc-v نیست و تمرکزمون روی esp32 هست .

عکسی که در بالا میبینید بلوک دیاگرامی از ماژول esp32 هست . همونطور که مشاهده میکنید انواع پرتوکل ها و فناوری های ارتباطی که کاربرد در iot دارند رو پشتیبانی میکنه علاوه بر اون الگوریتم های رمزنگاری مهمی مثل rsa,aes و پریفرال های پرکاربردی مثل pwm, adc,12c,spi هم راه اندازی میکنه که همه این موارد قدرت گرفته از یک پردازنده دوهسته ای 32بیتی هستند.

معمولا esp32 های در دسترس 4 تا 8 مگابایت حافظه فلش دارن و 160 تا 240 مگاهرتز هم فرکانس کاریشون هست .

که برای این دوره انتخاب ما کانفیگ ضعیف تر با 4 مگ فلش و 160 مگاهرتز کلاک میشه .

برای بعضی موارد که قبل از من بلاگ نوشته شده دیگه من نمینویسم و شمارو ارجاع میدم .

مثلا برای راه اندازی اولیه شمارو ارجاع میدم به این بلاگ

https://thecaferobot.com/learn/getting-started-with-the-esp32/

و از جلسه بعدی ادامه این رو میگم


risc vesp32
من محمد مهدی دستان هستم طراح PCB برنامه نویس سخت افزار و فعال حوزه iot سعی میکنم تا چیزایی که یادمیگیرم رو برای شما انتشار بدم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید