ویرگول
ورودثبت نام
محمدرضا نظیف
محمدرضا نظیف
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

تجربه از من دوره کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی

سلام به همراهان عزیز

من در فصل پاییز 97 دوره‌ کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی را در جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده بودم و مدت‌ها بود که دوست داشتم تا در موردش بنویسم که به دلایلی مثل مشغله و تنبلی و ... این موضوع را به تاخیر می‌انداختم. تا اینکه در هفته‌ی پیش هنگام خرید در خیابان متوجه شدم که خانمی با حالت بسیار پریشان و مضطرب درخواست کمک می‌کند و رنگ چهره‌ی فرزند 5 ساله‌اش به حالت خفگی در آمده. با توجه به اینکه در دوره فوریت‌های پزشکی برای عکس العمل مناسب در این حالت آموزش دیده بودم، موفق شدم با اجرای مانور هایملیخ این پسربچه را به لطف خدا از خفگی نجات دهم. حس ارزشمندی که از این کار داشتم انگیزه‌ای دوباره برای من شد که این مطلب را در مورد دوره کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی بنویسم. شاید خواندن این متن موجب شود که کسی این دوره را بگذراند و شخص دیگری را نجات دهد.

این دوره به صورت کلی به دو بخش تئوری و عملی (کارآموزی در بیمارستان) تقسیم می‌شود. در ابتدای امر در چندین جلسه کلاس تئوری، به معرفی مختصر آناتومی بدن انسان، اتفاقات و سوانحی که ممکن است رخ دهد مانند خفگی، سوختگی، خونریزی، مار(حشره) گزیدگی، سرما و گرمازدگی،... و همچنین نحوه‌ی عکس‌العمل مناسب هنگام رخ دادن هر یک از این موارد توسط یک پرستار یا کارشناس فوریت‌های پزشکی پرداخته می‌شود.

پس از اتمام دوره‌ی تئوری، ما می‌بایستی سه روز را برای کارآموزی در بیمارستان شهدای تجریش انتخاب می‌کردیم. به نظرم بخش اعظم ارزش این دوره در بخش عملی آن معنا پیدا می‎‌کند. از سه روزی که به عنوان کارآموز فوریت‌های پزشکی در بیمارستان بودم، دو روز در واحد اورژانس و درمانگاه و یک روز در بخش‌های جراحی و اورولوژی مشغول به فعالیت بودم.

در این مدت این فرصت را داشتم تا مواردی از قبیل چک کردن علائم حیاتی بیمار مثل تب، فشار خون و ضربان قلب، گرفتن نوار قلب، کشیدن بخیه، تعویض پانسما، آتل گرفتن پا، انجام عملیات CPR، تزریق آمپول و سرم و نصب آنژی کت و موارد جزیی دیگر با نظارت کارشناس مخصوص انجام دهم.

کشیدن بخیه‌ی بیماری که جراحی دیسک کمر داشته
کشیدن بخیه‌ی بیماری که جراحی دیسک کمر داشته

جدای از اقدامات عملی‌ای که در این دوره آموزش داده و در عمل نیز تمرین می‌شد، مهارت دیگری که در واحد اورژانس نصیب آدم می‌شود، حفظ خونسردی در مواجهه با یک فرد نیازمند کمک فوری است که هم در این خصوص و هم در سایر جنبه‌های زندگی انسان به او کمک خواهد کرد.

پس از اتمام دوره‌ی کارآموزی، کارشناس ناظر به عملکرد شما نمره می‌دهد و گواهی پایان دوره نیز از طرف جهاد دانشگاهی علوم پزشکی بهشتی صادر می‌گردد.

گواهینامه پایان دوره فوریت های پزشکی
گواهینامه پایان دوره فوریت های پزشکی

دقیقاً نمی‌دانم که این مدرک در چه مراکزی اعتبار دارد اما آموزش‌های فراگرفته شده در این دوره در سرتاسر عمر قطعاً کمک کننده خواهد بود.

جزییات مربوط به اطلاع‌رسانی های دوره‌های جدید در کانال جهاد دانشگاهی علوم پزشکی به آدرس https://t.me/acecremdad قابل دسترس است.

با آرزوی سلامتی و پیروزی

محمدرضا نظیف

کمکهای اولیهفوریتهای پزشکیجهاد دانشگاهی علوم پزشکیتزریقاتمانور هایملیخ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید