ویرگول
ورودثبت نام
mrplanner.ir
mrplanner.ir
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

چرا باید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم؟


شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اصلأ چرا باید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم ؟ اصلأ چه ضرورتی دارد که من این زبان را یاد بگیرم ؟ خوب در این مطلب می خواهم تا به شما بگویم که چرا باید این زبان را یاد بگیرید.

وقتی یکبار به نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران رفته بودم و در حال گشت و گذار بین غرفه ها بودم ؛ وارد یکی از سالن ها شدم که در آن شرکت هایی که از کشور ترکیه در این نمایشگاه شرکت کرده بودند حضور داشتند.

در برخی از غرفه ها مترجم فارسی زبان از هموطنان خوبمان حضور داشتند و در برخی هم مترجمی حضور نداشت و صاحب غرفه یا به زبان مادری خودش ؛ یعنی ترکی استانبولی یا به زبان انگلیسی سعی می کرد تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند ؛ برخی که یکی از این دو زبان را میدانستند ، سوال خود را می پرسیدند و یا به توضیحات متصدی غرفه گوش می کردند ، بعضی از این گفتگو ها جدی می شد و کار به رد و بدل کردن کارت ویزیت و قرارهای کاری بعدی می رسید و بعضی هم در حد یک آشنایی مختصر باقی می ماند.

همینطور در حال گشت و گذار بین غرفه ها بودم که وارد یک غرفه شدم که یک شرکت ترک بود که تولید کننده عایق های ضد حریق بود ؛ در آن غرفه یک مترجم ایرانی و متصدی غرفه حضور داشتند و در حال صحبت با چند ایرانی در خصوص یک پروژه بودند. در نگاه اول حس کردم که این آقای مترجم را قبلأ در یک جای دیگر هم دیده ام. بله درست حس کرده بودم ؛ این آقای مترجم همان آقای مترجمی بود که در نمایشگاه صنعت مبل هم کار مترجمی را انجام میداد.

توجه من بیشتر جلب شد و از آنجایی که به زبان ترکی استانبولی مسلط هستم ؛ به توضیحاتی که مترجم از روی صحبت های متصدی غرفه که یک ترک بود دقت کردم.

متأسفانه از آنجایی که صحبت های متصدی کاملأ تخصصی بود و آقای مترجم هم بنظر میرسید که مثل یک آچار فرانسه در تمام نمایشگاه های تخصصی و غیر تخصصی حضور داشته باشد ؛ متوجه بسیاری از اصطلاحات فنی نبود و عملأ نمی توانست مفاهیمی که توسط متصدی بیان می شد را به مخاطبان انتقال دهد لذا احساس کردم حضور یک مترجم تخصصی می تواند کمک زیادی به این مسأله بکند و با توجه به اینکه سال هاست بین کشور ما و ترکیه مراودات تجاری زیادی وجود دارد و سفرهای کاری و تفریحی بسیاری از هموطنان ما به این کشور انجام می شود. از این رو تصمیم گرفتم تا بعنوان فردی که در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده است ؛ قدمی بردارم و شروع به آموزش این زبان با محوریت کار و سفر نمایم تا بتوانم معلومات خودم را در اختیار سایر هموطنانم قرار دهم. این مراودات فرصت های بسیار زیادی را در اختیار بخصوص فارغ التحصیلان قرار می دهد تا بتوانند با انجام خدمات مهندسی و فروش این نوع خدمات به کشور دوست و همسایه ترکیه مسأله اشتغال هم تا حد زیادی مرتفع شود.


آموزش هایی در حوزه برنامه ریزی و کنترل پروژه ؛ وب سایت رسمی www.mrplanner.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید