Witness For Prosecution ; Movie Billy Wilder
شاهدی برای پیگرد، فیلمی کلاسیک محصول دهه 50 و دقیقترش سال 1957 . هفت سال پس از فیلم سانست بلوار(بلوار سانست). فیلمی که آغاز موفقیت های این مرد بزرگ هالیوودی بود. بعد از سانست بیلی بهترین آثار کلاسیک رو در دهه 50 خلق کرد که میشه به غرامت مضاعف(دابل ایندمتی) در سال 54,آپارتمان(اپارتمنت) در سال 60,و فیلم شاهدی برای پیگرد(ویتنس فور پراسیکیوشن) در سال 57 اشاره کرد. کارنامه هنری بیلی وایلدر در سایت لترباکسد شامل 27 فیلم میباشد که هرکدام از جهات زیادی قابل بررسی هستند ولی در این مطلب فقط میخواهیم نگاهی گذرا به شاهدی برای پیگرد بیندازیم.
فیلمی هالیوود پیرامون دادگاه و قصه جنایی؛ کاملا قضیه آشنا هست. حتما در این سبک فیلمهای سیدنی لومت بهترین نمونه باشد ولی اینبار بیلی وایلدر میرود سراغ دادگاه و قانون اساسی انگلستان.فیلم شروع کندی دارد و برای جبران اون سعی میکند با کنایه و طنزهای پیرامون شخصیت ها شما رو برای شروع اصلی فیلم سرحال نگه دارد . به شخصه در دقیقه 15 که رسیدم هرگز گمان نمیکردم این فیلم چیز جدیدی برای گفتن داشته باشد. اما هرچه جلوتر میرفت قصه جذاب تر میشد,دیالوگ ها دقیق تر و شخصیت ها کامل تر. شخصیت ها از میزان طنز برای به خنده آوردن شما کاسته بودند و به جایش حساسیت بالای داستان رو منتقل میکردند. بیلی وایلدر یکی از بهترین آثار دادگاهی تاریخ سینمایی رو با روشهای مختص به خودش خلق کرد. فیلمی که شاید بشود ازش ایراداتی گرفت ولی در فرم خودش نشان داد که میتواند حرفهای زیادی بزند.
شاهدی برای پیگرد فیلمی سیاه سفید هست با تمرکز بر روی ماجرا و نه شخصیت ها. استفاده از شوخی های تعجب آور و گاها شاید خیلی عجیب که هرچه جلوتر میرویم بار طنز به کمدی سیاه نزدیک میشود. درامی که در شروع خیلی بسته بود حالا بسط پیدا میکند. هیجانی که ناشی از سفید و سیاه بود حالا میشود دنباله رو نتیجه و اینکه نتیجه چه میشود فارغ از خوب یا بد بودن. و زمانیکه مشخص میشود،همان زمانیکه بیننده فکر میکند فیلم تمام شد بیلی وایلدر تیر آخر تجربه و مهارتش رو بیرون میاورد و بر پیکر فیلم میزند و این میشود یه شاهکار روایی، داستانی ساده ولی فیلمنامه بی نظیر. فیلم به دو ساعت تمام نمیرسد ولی حق خودش را کامل ادا میکند. مطمئن باشید این یکی از همان فیلمهاست که هیچکاک برایش ایستاده دست میزند.
کارکترها زیاد نیستند کم هم نیستند. دقیقا به اندازه اند. فیلم از میانه های راه صعود به قله شروع میشود. ابتدا شاهد مسیر هموار و نه چندان لذت بخش هستیم ولی خیلی سریع باد سهمگین شروع میشود و هر سنگی زیرپایتان لیز میخورد. بله فیلم کاملا رو به جلو هست و در هیچ شات یا سکانسی رو به عقب برنمیگردد. دائم به سمت قله یورش میبرد و تا لحظه ای که اسم بازیگران در پرده به نمایش میافتد فیلم درحال اوج گیری هست. فیلمی که در قله تمام میشود.
بیلی وایلدر در استفاده از زنان میان سال که زیرک و عاشق هستند مهارت خاصی دارد و این فیلم هم همان موضوع رو ادامه میدهد. به عقیده من این فیلم درون مایه ای از فیلم سانست بلوار هست که دلیل اینکه اول مطلب هم اسمش را آوردم همین بود.
اگر قرار باشد من لیستی برای فیلمهایی که باید قبل از مرگ ببینید بدهم قطعا این فیلم درون این لیست خواهد بود.اما من فقط یه بیننده هستم. این فیلم جز برترین فیلمهای تاریخ از نظر راجر ایبرت(یکی از برترین مننقدان سینما) هست . همچنین در بین صد فیلم برتر تاریخ از نظر انجمن ملی فیلم آمریکا, هالیوود ریپورتر و همچنین ده ها لیست برتر دیگه از جمله اسکار و کن و نخل طلایی و ... قرار دارد.همچین بیلی وایلدر جز برترین کارگردانان تاریخ هالیوود نیز هست که آثارش الهامبخش بسیاری از فیلمهای بعدی شد. از ابعاد فنی فیلم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و همچنین از افتخاراتش هم نمیگنجد در این مطلب.
نمره شخصی من برای این فیلم در سایت لترباکسد نمره 3.5 از 5 هست . امیدوارم فیلم رو ببینید و زودتر برام نظراتتون رو به اشتراک بگذارید تا دیدگاهتون رو بخونم.همچنین عزیزانی که این فیلم رو دیدید خوشحال میشم نظراتتون رو بنویسید برام.
محمدرضا توسلی"MTS"