ویرگول
ورودثبت نام
امیر مطهری
امیر مطهری
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

تغییر IMEI ماژول GSM جهت احقاق حق!

سلام

قبل از شروع، صرفا جهت اطلاع
این متن جهت انتقال تجربه و آشنایی با دستورات AT نوشته شده، استفاده غیرقانونی از این مطلب برعهده نویسنده نمی باشد، خواندن این مطلب به منزله قبول این شرایط است.

این دو خط رو هم نوشتم که با کیسه‌گونی ملاقات نداشته باشم :)

داستان این اتفاق بر میگرده به زمانی که تازه بحث رجیستر جدی شده بود و پروژه پایانی کاردانیم، یعنی "افزونه هوشمند سازی درب پارکینگ" که به طور خیلی خیلی خلاصه قرار بود با استفاده از پیامک و تماس درب پارکینگ باز و بسته بشه. (یادمه بین افرادی که دیوایس های داشتن که درونشون GSM استفاده کرده بودن (مثل ردیاب خودرو و...) بحث های شکل گرفته بود که این طرح قراره چه بلایی سر پروژه هاشون دربیاره که یکی گفت این ماژول ها قابل تمایز از موبایل ها هستن و احتیاجی به رجیستر ندارن)

یک قسمتی از پروژم شده این:

https://github.com/mthri/car-tracking-gps

برای شروع چندتا قطعه نیاز داشتم 1-ماژول کارت حافظه 2-ماژول جی‌اس‌ام 3-رله و ... که بعضی ها شو داشتم و مابقی هم آنلاین سفارش دارم از جمله GSM A6 mini.

زمانی که سفارش هام رسیدن شروع به کار و تست جی‌اس‌ام کردم‌ که پیامی مبتنی بر اینکه این دستگاه در سامانه ثبت نشده و 30 روز دیگه از کار خواهد افتاد! -اولین واکنش من: شت، نامردا کردن تو پاچم :) -

اول تلاش: سعی کردم با فروشنده تماس برقرار کنم بعد از چندبار تماس که یک بار کلا نبودن یکسری مسئول نبود و... در نهایت با کارشناسشون(مثلا)‌ صحبت کردم، مکالمش کامل یادم نیست ولی فهوای کلامش این بود " این ماژول ها نیاز به رجیستر ندارن و اوکی هست، ولی اگر میخواین ارسال کنید تا ما برسی کنیم" باخودم گفتم چقدر هزینه پست بدم که بره برگرده، ازکجا معلوم ...، خلاصه کلام بی‌خیال شدم و اصلا هم نمیگم اسمشون کافه ربات بود. :) (همینقدر بدونید که کنار این سفارشم یک برد دیجی اسپارک سفارش دادم و تا چند ماه بعد از دریافتش از بسته بندیش در نیاوردم، موقعی که تست کردم اونم از قضا خراب در اومد ??)


تلاش دوم: با این دید که میدونستم ماژول های صنعتی احتیاج به رجیستر ندارن شروع کردم با همتا به مکاتبه کردن (با ایمیل) و درنهایت تماس گرفتم و اون بنده خدایی که پشت تلفن بود گفت این ماژول رو تلفن همراه سامسونگ تشخیص دادن (که برگام ریخت!) و اگر میتونید مرجوع کنید و... که به دلیلی که بالا گفتم همچین کار رو نکردم.

امید داشتم اشتباهی شده باشه و فرجی شه و بعد از یک ماه از کار نیوفته. ولی از کار افتاد و به قول معروف علی موندو حوضش چون هم مهلت تست تموم شده بود و هم پرو‌ژه رو هوا !

اینجا دو راه داشتم: 1- خرید یک ماژول دیگه از خانواده SimCom (مثل sim800l) که بقیه تست کردن و مشکل رجیستر نداشته 2- تلاش برای تغییر IMEI برای احقاق حق!

اول دومی رو انتخاب کردم که اگر بعد از یک هفته به نتیجه نرسم برم سراغ راه اول یعنی خرید ماژول جدید.

تلاش سوم: شروع کردم به زیر و رو کردن اینترنت از تمامی روش هایی که بلد بودم برای سرچ کردن استفاده کردم، *فوروم های زیادی رو زیر رو کردم، *ایشو های زیادی رو تو stack overflow زیادی رو خوندم ولی به دردم نخورد که در نهایت به یک Issue به نسبت بی ربط برخودم، که یکی از جواباش دوای درد من بود، یعنی کامند AT+EGMR. با این کامند میشد به صورت زیر IMEI رو تغییر داد!

AT+EGMR=1,7,"IMEI"

اگر نمیدونید این چه نوع کامندی هست یا IMEI چی هست:

یک) AT COMMAND : این دستور بالا یک AT Command یا یک دستور AT هست، ما با این دستورات به سخت افزار میگم چه کار انجام بده مثلا موقعی که شما قصد دارید با تلفن‌همراهتون با شمار 123456789 تماس بگیرد، سیستم عامل تلفن همراهتون، شماره تلفن رو با یک ساختار خاص (به صورت دستورات AT) برای جی‌اس‌ام میفرسته(مثلا برای sim800 به این صورت هست ATD+ +98123456789;) و اون خودش میدونه دیگه چه کار هایی انجام بده و بلعکس موقعی که SMS یا تماس دریافت میکنید.

دو) IMEI : یا International Mobile Equipment Identity (شناسه بین المللی تجهیزات سیار) از اسمش مشخصه چیه و احتیاجی به توضیح نداره ولی شاید براتون سوال شده باشه چطور GSM من رو تلفن همراه سامسونگ (حتی مدل دقیقش رو هم بهم گفت) تشخص داده، جوابش تو جدول پایینه

از روی FAC یا TAC قابل تشخیص هست، به همین سادگی!

تغییر imeigsmimei
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید