ویرگول
ورودثبت نام
تجربه من
تجربه من
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

تجربیات ازمون ept | داستان قبولی من در آزمون ept دانشگاه آزاد

من دانشجوی دکتری رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در ایران هستم. بتازگی موفق شدم رساله دکتری خودم را تحویل دهم و از این رشته فارغ التحصیل شوم. همانطورکه شاید خیلی از دانشجویان مقطع Ph.D دانشگاه آزاد می دانند یکی از مراحل سخت قبل از شرکت در آزمون جامع دکتری شرکت در یک آزمون زبان انگلیسی بنام EPT است که درواقع برای سنجش سطح زبان انگلیسی برگزار می شود و قبولی در آن الزامی می باشد.

در این نوشته قصد دارم داستان قبولی ام در این آزمون را برای شما تعریف کنم و امیدوارم راه من را شما نروید و خیلی سریعتر و از راه میانبر در این آزمون موفق شوید.

رکورددار شرکت در آزمون ept

داستان از آنجا شروع شد که من از ترم دوم دکتری در این امتحان شرکت کردم. از انجا که اعتبار مدرک این امتحان ۲ سال است تصمیم گرفتم سریعتر مدرک آن را کسب کنم تا در ترم های پایانی دچار مشکل نشوم. خوب تصمیم گرفتم در ازمون شرکت کنم. آن زمان ept هر ماه برگزار می شد و به دوران قبل از کرونا بر میگردد.

اولین بار که در این امتحان شرکت کردم نمره 25 آوردم. یعنی از 100 تست ازمون من فقط 25 مورد را درست پاسخ دادم. خیلی تو ذوقم خورد و تصمیم گرفتم دفعه بعدی خیلی اماده تر و بهتر در ازمون شرکت کنم. بنابراین تصمیم گرفتم چند تا جزوه از اینترنت و دوستان تهیه کنم. شروع به مطالعه بخش گرامر از روی یک جزوه چند صفحه ای که مطالب را بصورت خلاصه وار آورده بود کردم. تا زمان آزمون من حدودا ۴ هفته زمان داشتم.

من روزی تقریبا 1 ساعت این جزوه را مطالعه کردم. در کنار اون یک کتاب 504 واژه ضروری هم گرفتم و اونم روزی نیم ساعت تا 40 دقیقه مطالعه میکردم. روش خاصی هم برای حفظ لغات بلد نبودم و فقط کلمه رو میخوندم و معنیش رو حفظ میکردم. تا نزدیک ازمون رسیدم حدودا 25 درس را کامل مطالعه کردم.

بالاخره روز موعود فرا رسید و من در ازمون شرکت کردم. بعد از چند روز نتیجه ها روی سایت اومد و من شگفت زده شدم! نمرم 30 شده بود. یعنی این همه وقت برای مطالعه جزوه بذار و فقط 5 نمره بیشتر گرفتم!

با خودم فکر کردم ایراد از من بوده و کم کاری کردم. بنابراین تصمیم گرفتم ماه بعدی چند دور جزوه گرامر رو بخونم و اون کتاب 504 تا اخر حفظ کنم. واقعا این کار رو هم کردم ولی در کمال ناباوری ازمون بعدی نمرم مجدد 30 شد!

واقعا کلافه شده بودم. از دوستان سوال کردم هرکدوم چیزی می گفتن اولا خیلی هاشون خودشون هنوز درگیر ازمون بودن و از همه جا هم بریده بودند. به توصیه دوستان تصمیم گرفتم در یکی از دوره های آموزشی که توسط یکی از اساتید این زمینه بصورت حضوری برگزار می شد شرکت کنم. اسمش رو اجازه بدین نیارم چون همه تون قطعا میشناسید و نمیخام تبلغیش رو بکنم چون واقعا شایسته تبلیغ نیست. ایشون با این وعده که دوره های ما تضمین قبولی داره و غیره من رو سمت خودشون کشیدن و من در دوره ایشون شرکت کردم. کلی هم هزینه از من گرفتند و گفتن در آزمون بعدی شما حتما قبول خواهید شد.

با هزار امید و آرزو و از همه جا بریده من در دوره ایشون که اون موقع حدودا یک ماه هم بود شرکت کردم. بعد از کلی رفت و امد شرکت در کلاس و خرید جزوه های ایشون در آزمون بعد شرکت کردم. انتظار داشتم دیگه این اخرین بار باشه که در ازمون شرکت میکنم و دیگه نمره قبولی رو بیارم.

خلاصه ما در ازمون شرکت کردیم و چند روز بعد نتایج اومد. نمره من شد 45. بله نمرم بالا رفت اما هنوز هم 5 نمره دیگه برای قبولی نیاز داشتم. طبق وعده ای که این موسسه به من داده بودند در صورت عدم قبولی میتونستم مجدد توی دوره ایشون بصورت رایگان شرکت کنیم. مجدد دوره برگزار شد و من شرکت کردم. تا اینکه در ازمون بعدی شرکت کردم. نتیجه چی شد؟

بله احتمالا درست حدس زدین. من مجدد قبول نشدم. اینبار نمرم 42 شد. یعنی چی من که دارم مدام مطالعه میکنم و دوره استاد فلانی شرکت میکنم پس چرا قبول نمیشم. مجدد به موسسه مراجعه کردم و گفتن که مشکل شما احتمالا در لغت هست و از این حرفا. البته یه نکته خیلی جالبی که هر بار مراجعه میکردم به این موسسه این بود که افراد مراجعه کننده همون شرکت کنندگان دوره قبلی بودن انگار هیشکی قبول نمیشد! بله همینطور هم بود از چند ده نفری که شرکت می کردند هر بار نهایتا 2 یا 3 نفر قبول میشد که اونم بنظرم کاملا شانسی بود!

آقا ما همینطور تو ازمون شرکت میکردیم و هر بار نتیجه بدتر از قبل میشد. یکی می گفت سوالات سال های قبل رو بیار بشین حفظ کن همونا میاد. نمیدونم مهندسی معکوس انجام بده نمیدونم همه رو یک گزینه بزن و ...

انتخاب درست

تا اینکه یکبار بعد از آزمون با یک آقایی هم صحبت شدم و ایشون گفتند که من اولین بار هست در ازمون شرکت میکنم و احتمالا هم نمره قبولی رو میگیرم و ازمون راحتی بوده برام. آقا من داشتم اونجا منفجر میشدم یعنی چی کسی هم هست که بگه آزمون راحت بود. شمارش رو گرفتم و گفتم لطفا موقع اعلام نتایج من رو در جریان بگذارید. بعد از چند روز گوشیم زنگ خورد و دیدم شماره ایشون هست. بعد از سلام و احوالپرسی دیدم خیلی خوشحال هستند و گفتن که من نمره 58 رو تو آزمون آوردم و قبول شدم. من دیگه اونجا میخاستم خودم رو بکشم یعنی!

ازشون خواهش کردم اگر ممکنه منابعی که خوندن رو بهم معرفی کنند که ایشون گفتند از یک بنده خدایی به اسم آقای استاد مهرداد زنگیه وندی (استاد رو خودم اضافه کردم چون واقعا لایق ایشون هست) چند تا کتاب گرفتند و توی دوره ای هم که قبل از آزمون داشتند شرکت کردند. راستش من تو این مدتی که ازمون میدادم چندبار اسم ایشون رو شنیده بودم اما چون در محل برگزاری آزمون همیشه اسم فلان استاد رو می دیدم زیاد توجه نکردم. ظاهرا ایشون شهرستان ساکن هستند و دوره هاشون هم بصورت هر چند ماه یکبار تو تهران برگزار میشد.

خلاصه ماجرا اینکه ما با ایشون تماس گرفتیم و بعد از مشاوره دادن گفتن چونکه نمره من نزدیک نمره قبولی هست فقط دو کتاب آموزش گرامر و آموزش لغت شون رو مطالعه کنم و بعد اگر صلاح دونستم تو دوره ایشون هم شرکت کنم. البته این رو هم گفتند اگر منابع ما رو مطالعه کنید دیگه نباید سراغ منابع دیگه برید چون متاسفانه منابع دیگه بیشتر شما رو گمراه میکنه تا راهنمایی.

ما هم که از همه جا بریده بودیم به حرف ایشون گوش دادیم و دو کتاب رو از سایت خودشون که فست زبان نام داره تهیه کردیم. ادرس سایت شون رو هم در اخر صفحه براتون میذارم حتما.

شروع کردیم مطالعه اینبار خیلی جدی و پیگیر. اصلا خیلی عجیب بود انگار داشتم یک منبع از فضا میخوندم. همه چی انگار برام جدید بود با اون چیزهایی که قبلا خونده بودم آسمون تا زمین فرق داشت. زمانیکه تست ها رو می دیدم تحلیل شون میکردم و شاید باورتون نشه نکات رو برای خودم تدریس می کردم.

دیگه اینکه چه جور سوالی و مربوط به کدوم سال باشه برام فرقی نداشت. من هر تستی رو میدیدم میتونستم بزنم. ولی هنوز تو بخش واژگان مشکل داشتم و مشکل هم این بود لغات رو فراموش می کردم.

با پشتیبانی مجموعه فست زبان تماس گرفتم و مشکل رو مطرح کردم اونا راهنماییم کردن و گفتن حتما از جدول لایتنری که تو کتاب لغتی که از آقای زنگیه وندی گرفته بودم استفاده کنم و کلمات رو براساس اون حفظ کنم. اینبار اومدم و از اون جدول استفاده کردم. جدول لایتنر رو تو گوگل سرچ کنید متوجه میشین چی هست.

بالاخره روز موعود فرا رسید

ما تو آزمون شرکت کردیم و البته برای اولین بار با اعتماد به نفس کامل. بعد از آزمون فقط خدا رو شکر میکردم هرکی رو میدیدم داد میزدم قبول شدم.... بله اگه شما هم ۱۲ بار تو یه آزمون شرکت می کردین و نتیجه نمی گرفتین مثله من داد می زدین. چند روز بعد که نتیجه امتحان ای پی تی اومد دیدم به به خدایا من که گیر ی 50 بودم الان نمرم شده 73 !!!!!

اووووووف خدایا شکرت. سریع زنگ زدم به پشتیبانی استاد زنگیه وندی و کلی ازشون تشکر کردم. جالب اینجا بود اونها از من خشوحال تر بودن و میگفتن این نتیجه زحمات خودتون بوده. واقعا کیف می کردم برای انتخابی که انجام داده بودم و حسرت میخوردم برای اشتباهاتی که قبلا کرده بودم. به هر حال بنظرم بهترررررررررررررررررررررررررررررررررین مجموعه برای قبولی در ازمون زبان ept (لعنتی) دانشگاه آزاد مجموعه فست زبان استاد زنگیه وندی بزرگ هست و تمام! اینم لینک سایت شون

https://fastzaban.com/

من دیگه حرفی ندارم....

دانشگاه آزادآزمون ept
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید