ویرگول
ورودثبت نام
N B
N B
خواندن ۹ دقیقه·۵ سال پیش

پلی استیشن5

پلی استیشن 5 ؛ همه آنچه از کنسول نسل نهم سونی می دانیم:

بدون شک همه گیمرها منتظر رونمایی از کنسول‌ های نسل نهم مخصوصا پلی استیشن 5 (PS5) هستند. در این مقاله به مرور اطلاعات منتشر شده از کنسول بعدی سونی می‌پردازیم.

کنسول پلی استیشن 4 از زمان عرضه‌اش تا به امروز (بیش از پنج سال) خاطرات زیادی را برایمان ساخته است. کنسول فعلی سونی با قدرت سخت‌افزاری بالا و داشتن بازی‌های اختصاصی باکیفیت، بی‌تردید بهترین کنسول نسل هشتم بازی‌ های ویدیویی بوده است، اما در آینده نه‌چندان دور باید میدان را خالی کند تا غول بعدی سونی یعنی پلی استیشن 5 پا به عرصه صنعت بازی بگذارد. معمولا کمپانی‌های سازنده کنسول تا زمان رونمایی رسمی پلتفرم‌شان اطلاعات زیادی درباره آن ارائه نمی‌کنند. سونی هم اخیرا فقط جزییات اندکی درباره PS5 ارائه کرده است. علاوه بر این، شایعات متعددی نیز پیرامون این کنسول بازی وجود دارند که برخی از آنها خیلی نزدیک به واقعیت به‌نظر می‌رسند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اطلاعات رسمی و همچنین شایعات مهم مربوط به پلی استیشن 5 بپردازیم. یک ویدیو هم آماده کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تماشا کنید.


بازی های جدید پلی استیشن ۵

شایعات همچنین نشان می دهد که در زمینه واقعیت مجازی این دستگاه دارای دوربینی در داخل خود کنسول خواهد بود که می تواند بهتر از قبل سیستم واقعیت مجازی را اجرایی کند. گفته شده دسته ها و ابزارهای جدید این کنسول هم در راه هستند. برای بازی ها نیز این شرکت اعلام کرده بازی هایی مانند Death Stranding ، The Last of Us Part II و Ghost of Tsushima را در کنسول پلی استیشن ۵ خواهیم دید. البته گفته شده بازی های پلی استیشن ۴ هم احتمالا به این سیستم اضافه خواهند شد و کاربران می توانند این بازی ها را در سیستم جدید خود نیز استفاده کنند.

ایکس باکس ایکارلت و پلی استیشن 5 امکان خلق دشمنان پیچیده تر و دنیا های بزرگ تر را فراهم خواهندکرد:

سازنده‌ی بازی Killsquad می‌گوید سخت‌افزارهای کنسول‌های نسل بعد به سازندگان امکان خلق دشمنان باهوش‌تر و دنیاهای وسیع‌تر را خواهند داد.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس اسکارلت کنسول های پیشرفته‌ای هستند که زمزمه‌های فراوانی درباره قابلیت‌های آن‌ها به گوش می‌رسد. اگرچه مهم‌ترین بخش این کنسول‌ها در اجرای بازی‌ها پردازنده گرافیکی آنها است اما عده‌ی زیادی منتظرند تا ببینند چه قابلیت‌های تازه‌ای با بهره‌گیری از درایوهای اس‌اس‌دی (SSD) آن‌ها برای بازی‌سازان فراهم می‌شود. این درایوها با پردازش‌های بسیار سریع، قابلیت‌هایی را در اختیار بازی‌سازها قرار می‌دهند که تا پیش از این ممکن نبوده است. علاوه‌بر SSDها، قطعات بسیار دیگری وجود دارند که عملکرد بازی‌ها را روی کنسول‌های نسل بعدی بهبود می‌بخشند. برای مثال ایکس باکس اسکارلت از حافظه‌های GDDR6 استفاده می‌کند که این مسئله باعث روان‌تر شدن اجرای بازی‌ها روی این کنسول می‌شود. همچنین هر دو کنسول نسل آینده قرار است از پردازنده‌های Zen 2 شرکت ای‌ام‌دی (AMD) استفاده کنند.

در همین خصوص ریکاردو سلیگمن، تهیه کننده استودیو نواراما (Novarama) به اظهارنظر در این‌باره پرداخته و از برخی ویژگی‌های تازه‌ای که سخت‌افزار جدید کنسول‌های نسل آینده در اختیار بازی سازان قرار می‌دهند صحبت کرده است. این استودیو که سازنده‌ی بازی اکشن نقش آفرینی Killsquad است این بازی را با قابلیت کو-آپ توسعه می‌دهد و امکان همکاری بازیکنان با یکدیگر را فراهم می‌آورد. به‌گفته‌ی سلیگمن، پردازنده‌های قدرتمند جدید، استفاده از هاردهای اس‌اس‌دی و حافظه‌های GDDR6 امکانات تازه‌ای را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند و کمک می‌کنند تا بازی ها طراحی و اجرای فنی پیشرفته‌تری داشته باشند. سلیگمن در مصاحبه‌اش با وبسایت گیمینگ بولت درباره تاثیر سی‌پی‌یوهای Zen 2 روی بازی‌های نسل آینده سخن گفت. طبق گفته‌های او، سازندگان قادرند با استفاده از این سخت افزارهای جدید دشمنان بسیار بیشتر و باهوش‌تری را درون بازی‌ها طراحی کنند.

این سی‌پی‌یوها این قابلیت را در اختیار ما می‌گذارند که دسته‌های بزرگتری از دشمنان را که باهوش‌تر هم هستند درون بازی طراحی کنیم. ما همچنین قادر خواهیم بود دشمنان بسیار پیچیده‌تری را طراحی کنیم که بی‌شک تجربه بازی را ارتقا خواهند داد.

به‌گفته سلیگمن حافظه GDDR6 کنسول ایکس باکس اسکارلت همچنین به سریع‌تر لود شدن Assetهای بازی‌ها (همه‌ی آبجکت‌ها و مواردی که در گیم‌انجین بازی کنار یکدیگر جمع می‌شوند و اشیاء، محیط‌ها و کاراکترهای بازی را تشکیل می‌دهند) کمک می‌کند و این بدین معنا است که دنیاهایی که توسط بازی‌سازها خلق می‌شوند پیچیده‌تر و بزرگ‌تر خواهند بود و با سرعت بسیار بیشتری بارگذاری می‌شوند؛ به‌خصوص زمانی‌که درایوهای اس‌اس‌دی پرسرعت نیز به تسریع این روند کمک می‌کنند.

پهنای باند بیشتر حافظه برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی که سرعت انتقال داده‌ها بیشتر می‌شود، این قابلیت در اختیار ما قرار می‌گیرد که کاری کنیم Assetهای بازی زودتر بارگذاری شوند. و از این طریق می‌توانیم کاری کنیم دنیاهایی که در بازی‌های‌مان طراحی می‌کنیم عمیق‌تر و بزرگ‌تر باشند.

بازی Killsquad از استودیو Novarama هم‌اکنون در حالت Early Access یا دسترسی زودهنگام قرار دارد و شما می‌توانید آن را از استیم تهیه کنید. بدون شک کنسول‌های نسل آینده قابلیت‌های زیادی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند و با انتشار اخبار بیشتر در این‌باره می‌توان به دیگر موارد مهمی که با سخت‌افزار ایکس باکس اسکارلت و پلی‌استیشن 5 در اختیار سازنده‌ها قرار می‌گیرد پی برد.

پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 از کارت گرافیک RTX 2070 SUPER قوی تری بهره خواهد برد:

با توجه به گزارش‌ها، پردازنده‌ای که AMD برای پلی استیشن 5 طراحی کرده قدرت بالاتری در مقایسه با کارت گرافیک RTX 2070 Super انویدیا خواهد داشت.

پلی استیشن 5 به احتمال بالا سال آینده‌ی میلادی عرضه خواهد شد. اطلاعاتی که تاکنون از کنسول جدید ژاپنی‌ها منتشر شده است، کیفیت و کارایی گرافیکی آن را بسیار بالا نشان می‌دهد. حساب کاربری Komachi یکی از مشهورترین افشاکننده‌های اطلاعات سخت‌افزاری در دنیای اینترنت محسوب می‌شود. طبق گزارش HotHardware او در جدیدترین ادعا می‌گوید که نمونه‌های مهندسی پردازنده‌‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 5 تحت فرایند بررسی و آزمایش قرار دارند.

APU (واحد پردازشی یکپارچه شامل CPU و GPU) کنسول بعدی سونی Oberon نام دارد و ساخت AMD است. طبق ادعای Komachi نمونه‌هایی موسوم به Gen 1 ،Gen 0 و Gen 2 اکنون تحت بررسی قرار دارند. به‌روزترین نمونه به‌نام Gen 2 شناخته می‌شود و احتمالا فرکانس دو گیگاهرتز خواهد داشت. در مقام مقایسه بهتر است بدانید که پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 4 پرو فرکانس ۹۱۱ مگاهرتزی دارد.

پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو مجهز به معماری‌های AMD GCN در بخش پردازنده‌ی گرافیکی هستند. عضو بعدی خانواده‌ی کنسول‌های سونی با نسخه‌ی جدیدی از معماری عرضه می‌شود که به‌نام Radeon DNA یا RDNA شناخته می‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند که اگر PS5 با پردازنده‌ی گرافیکی دو گیگاهرتزی عرضه شود، با استفاده از معماری RDNA توانایی عملکردی به میزان ۹.۲ ترافلاپس را خواهد داشت. در صورت پیاده‌سازی معماری GCN، رقم مذکور به ۱۴ ترافلاپس می‌رسد. برای مقایسه، توان پردازش گرافیکی پلی‌استیشن 4 به ۴.۲ و ایکس‌باکس وان ایکس به ۶ ترافلاپس می‌رسد.

PS5 قدم رو به جلوی بزرگی در دنیای کنسول‌ها خواهد بود. ازطرفی مقایسه‌ی آن با جدیدترین کارت‌های گرافیک صنعت کامپیوترهای شخصی هم خالی از لطف نیست. مقایسه‌ی کنسول سونی با جدیدترین کارت‌های GeForce RTX نشان‌دهنده‌ی موقعیت مناسب محصول ژاپنی خصوصا در بحث پردازش گرافیکی خواهد بود.

از جدیدترین محصولات انویدیا در بازار کارت‌های گرافیک می‌توان به GeForce RTX 2070 اشاره کرد که قدرت پردازشی ۷.۵ ترافلاپس دارد. قدرت پردازشی نسخه‌ی Super از این کارت نیز به ۹ ترافلاپس می‌رسد. تنها محصول قدرتمند، RTX 2080 است که قدرت پردازشی ۱۰.۱ ترافلاپس دارد. به بیان دیگر با توجه به اطلاعات افشاشده، می‌توان پلی‌استیشن 5 را در موقعیتی بین نسخه‌ی سوپر ۲۰۷۰ و ۲۰۸۰ دانست.

کارت گرافیک GeForce RTX 2070 Super برچسب قیمتی ۵۰۰ دلاری دارد. احتمال می‌رود سونی نیز کنسول بعدی خود را با قیمتی نزدیک به همین رقم عرضه کند. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که ژاپنی‌ها با قیمتی برابر، به‌جای یک کارت گرافیک، دستگاهی کامل عرضه خواهند کرد که بازدهی گرافیکی بهتری هم خواهد داشت. به‌علاوه کنسول پلی‌استیشن 5 به‌عنوان یک دستگاه کاملا 4K شناخته می‌شود و شاید زمانی نسخه‌ی بالاتر پردازنده‌ی گرافیکی یعنی Gen3 را هم دریافت کند. در آن صورت شاید حتی بتوان انتظار برابری پلی‌استیشن با RTX 2080 را منطقی دانست.

پتنت لو رفته از ظاهر PS5

سایت LetsGoDigital که منبع معتبری محسوب می‌شود، اخیرا پتنتی از ظاهر PS5 را منتشر کرده است که طراحی این کنسول را نشان می‌دهد. این پتنت که توسط سونی در WIPO (سازمان جهانی مالکیت فکری) ثبت شده است، به نظر می‌رسد که مربوط به PS5 باشد و سیستم خنک‌کننده قابل توجهی در آن دیده می‌شود که با توجه به قدرت کنسول، قابل درک است.​

طراحی V شکل PS5 هم که در زبانی رومی به معنی 5 است با عقل جور درمی‌آید. پورت‌های یواس‌بی و خطی که احتمالا جای دیسک را نشان می‌دهد، در این تصویر دیده می‌شوند. البته این عکس می‌تواند یک طرح اولیه از PS5 باشد که با مرور زمان تغییر می‌کند، اما اگر واقعیت داشته باشد، این اولین نگاه ما به ظاهر و طراحی PS5 است.

مشخصات سخت افزاری:

پس از عرضه کنسول ایکس باکس وان ایکس توسط مایکروسافت، شایعاتی مبنی بر شروع شدن مراحل ساختِ کنسول نسل بعد سونی، یعنی پلی استیشن 5، پیرامون این شرکت ژاپنی شکل گرفت. با وجود اینکه نام نهایی این کنسول لزوما PS5 نیست، اما به نظر می‌رسد که پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو یا همان قابلیت Backward Compatibility، به اندازه ارتقاهای سخت‌افزاریِ مورد انتظار، در طراحی این کنسول نقشی کلیدی خواهد داشت.

این اطلاعات را سایت SemiAccurate در قالب یک مقاله منتشر کرده است که بعدا این نوشتار، در انجمن اینترنتی Resetera در قالب چکیده‌ای منتشر شد. مطلبی که در انجمن Resetera قرار گرفت، خلاصه‌ای دارد که در آن اطلاعاتی هرچند کم درباره معماری سخت‌افزاری این کنسول به اشتراک گذاشته شده است؛ درحالی که در این مطلب خلاصه‌شده، درباره مواردی مثل قدرت GPU براساس ترافلاپس، فرکانس پردازنده و در کل جزئیات دقیق این کنسول چیزی مطرح نشده است.

جدیدترین اخبار در مورد کنسول بعدی پلی‌استیشن به این موضوع اشاره دارند که این کنسول از یک پردازنده براساس معماری Zen، ساخته شرکت AMD، استفاده خواهد کرد و معماری پردازنده گرافیکی سفارشی این کنسول بر پایه Navi است که البته AMD هنوز محصولی را بر پایه این فناوری عرضه نکرده است. همانطور که در معماری کنسول پلی‌استیشن 4 پرو از فناوری گرافیکی Vega استفاده شد و یک سال بعد از عرضه کنسول، کارت‌های گرافیک Vega برای پی‌سی در دسترس قرار گرفتند، در مورد قدرت گرافیکی کنسول بعدی شرکت سونی و استفاده از معماری Navi هم چنین فرضیاتی مطرح شده است.

استفاده از پردازنده‌های Zen در پلی‌استیشن بعدی در حالی که در کنسول پلی‌استیشن 4 عادی و پرو از پردازنده Jaguar استفاده شده است، یک جهش سخت‌افزاری بزرگ خواهد بود و به بهره‌گیری بیشتر از Simultaneous Multi-Threading و افزایش کارایی هر هسته CPU منجر خواهد شد. همچنین شایعاتی مبنی بر استفاده از ویژگی‌های واقعیت مجازی در این کنسولِ جدید مطرح شده است؛ ویژگی‌هایی جدید که تجربه بهتری از «واقعیت مجازی» را به کاربران ارائه خواهند داد و می‌توان از این شایعات نتیجه گرفت که شرکت سونی به این زودی‌ها قصد ندارد پلی استیشن VR را رها کند.

سایت SemiAccurate در ادامه مطلبش اشاره کرد که کیت‌های پلی‌استیشن 5 برای عرضه به شرکت‌های بازی‌سازی آماده شده‌اند و از نظر این سایت، عرضه کنسول بعدی شرکت سونی در سال ۲۰۱۸ دور از انتظار نخواهد بود؛ مطلبی که به درست بودنش نمی‌توان اطمینان داشت.

احتمال اینکه نسل بعدی کنسول پلی‌استیشن در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شود بیشتر است؛ چرا که در این سال حافظه‌های GDDR6 بیشتر و راحت‌تر در دسترس خواهند بود و هر دو کمپانی GlobalFoundries و TSMC فناوری پردازش ۷ نانومتری‌شان را، در دسترس قرار خواهند داد. فناوری پردازش ۷ نانومتری‌ به سونی در ساخت قطعات کوچک‌تر در کنسول نسل بعدی‌اش کمک خواهد کرد که کوچک‌ بودن پردازنده این کنسول می‌تواند به بیشتر شدن فرکانس پردازنده، کمک شایانی بکند. با وجود اطلاعاتی که در سایت Resetera پیرامون کیت‌های توسعه کنسول PS5 منتشر شده، احتمالا قطعات استفاده‌شده در کیت‌هایی که برای بازی‌سازها قرار است ارسال شود، دقیقا سخت‌افزار موجود در کنسول اصلی و نهایی نخواهد بود.

احتمال دارد کنسول پلی‌استیشن 5 در نوامبر سال ۲۰۱۹ (آبان-آذر ۹۸) به بازار راه یابد؛ دقیقا سه سال بعد از عرضه پلی‌استیشن 4 پرو و البته شش سال پس از عرضه پلی‌استیشن 4. اگر این اتفاق رخ دهد و کنسول بعدی سونی در این تاریخ روانه بازار شود، با «چرخه سه ساله ارتقاء کنسول» همخوانی خواهد داشت.

ویدیو:

https://www.aparat.com/v/uHs30

همچنین برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت کالاسودا مراجعه نمایید.<br/>یا به لینک های زیر مراجعه نمایید.
منابع:

https://www.zoomg.ir/2019/8/15/307499/xbox-scarletts-gddr6-quickly-assets/

https://kalasoda.com/%d9%87%d9%85%da%af%db%8c-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%9b%d8%b5%d8%af%d8%a7%db%8c-%d9%be%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86-5-%d8%a8%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4/

https://www.plaza.ir/mag/139805/168378/playstation-5-details-ps5/

https://www.zoomg.ir/2018/4/4/273601/sony-ps5-next-specifications-leak/

https://www.zoomg.ir/2019/8/19/307625/ps5-gpu-better-than-rtx-2070-super/

با تشکر از:

https://www.aparat.com/

http://www.picofile.com/

http://www.blogfa.com/

https://kalasoda.com

پلی استیشن5ps5معرفی پلی استیشن 5پلی استیشن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید