ویرگول
ورودثبت نام
نبی
نبی
خواندن ۴ دقیقه·۱۰ ماه پیش

کارمزد تراکنش شبکه پالیگان رو حدود 10 برابر کمتر کنید!

«این مقاله در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰ تحقیق، آزمایش و نگارش شده است ولی اکنون در سال ۱۴۰۲ درحال انتشار است.»


مشکل چیه؟

دلیل اشاره من به شبکه پالیگان و واحد کارمزدی اون یعنی متیک اینه که الان اکثر بازی هایی که توکن یا پول پرداخت میکنند روی این شبکه قرار دارند و برای هر کاری باید کارمزدی پرداخت بشه که لازمه این مقدار تا حد زیادی کم باشه تا به نسبت درآمدی که از بازی میشه کسب کرد به صرفه باشه.

مثلاً در بازی Crazy Defense Heroes همون ابتدای بازی مقداری در حد 0.075 متیک به هر کاربر داده میشه که گاهاً با افزایش سختی شبکه این مقدار در چند روز تمام میشه، پس لازمه بهینه ترین حالت رو پیدا کرد تا برای چندین ماه کافی باشه.


این آزمایش برای بازی مورد اشاره انجام شده ولی برای همه تراکنشهای بستر بلاک‌چین صادقه که من از تجربه خودم براتون میگم.


چطور کارمزد رو کم کردم؟

در زمانی که پنجره تائید تراکنش باز میشه، اول مقدار Gass limit/price پیشنهادی رو 56321/33.66 زد که مقدارش 0.0018 متیک بود.


من تراکنش قبل از انجام رو ادیت زدم و دستی 56321/6 وارد کردم، مقدار کارمزد رو کمتر زد و 0.00033 متیک زد.


52 دقیقه طول کشید و تراکنشم با موفقیت انجام شد!


این مقدار یعنی حدوداً 6 برابر کارمزد کمتر به نسبت تراکنشهای با گس فی پیشنهادی خودکار روزهای گذشته بوده.


فقط ممکنه حتی چند ساعتم طول بکشه، اگر زیاد طول کشید همون تراکنش که در وضعیت pending قرار داره رو میتونید بازم ادیت بزنید و مقدار gass price رو یکم بیشتر کنید تا سریعتر انجام بشه.

نیازی نیست تراکنش رو کنسل کنید، فقط همون رو ادیت بزنید.


در واقع مرتبه اول که تائیدیه تراکنش میاد گزینه EDIT رو میزنید. اگر بازهم نیاز بود مقدارشو عوض کنید، سری های بعدی همون تراکنش pending رو گزینه Speed Up و یا speed up this transaction رو بزنید تا پنجره مربوط به وارد کردن گس‌پرایس باز بشه.


با کامپیوتر راحت تره ولی با نسخه موبایل هم باید گزینه های مشابه وجود داشته باشه.


اصلاً گس چیه؟!

بد نیست اشاره کنم که «گس» در حقیقت نقش سوخت در ماشین رو روی شبکه بلاکچین رو بازی میکنه که بر اساس پارامترهایی توسط شبکه تعیین میشه و حکم کارمزد تراکنش رو داره. اگر به این موضوع علاقه مند بودید خودتون سرچ کنید. به عنوان یک آموزش کوتاه و ساده این ویدیو رو بهتون پیشنهاد میدم:

https://www.aparat.com/v/kY5Rn

در چارت زیر هم نمودار میانگین قیمت گس مصرفی روزانه شبکه پالیگان رو میتونید ببینید که مثلاً در روز 5 ژانویه این مقدار به شدت بالا رفته و با تکنیکی که عرض شد میتونید در چنین مواقعی، مقدار زیادی در کارمزد صرفه جویی کنید.


یک آزمایش دیگر

من سعی کردم هنوز هم کارمزد رو کمتر کنم.

در آزمایش دیگری گس‌پرایس رو 43 زد و مقدار کارمزد شده بود 0.0024 متیک، من با مقدار 1 گس‌پرایس شروع کردم و هر سری یک واحد بهش اضافه کردم. هر سری هم دو سه ساعت صبر کردم و در وضعیت pending باقی میموند که حتی شاید اگر بیشتر صبر میکردم اوکی هم میشد، اما همین آزمایش هم یک روز کامل زمان برد. در نهایت روی مقدار گس‌پرایز 5.5 که کارمزد 0.00030 متیک شد، با گذشت 78 دقیقه بهم اوکی رو داد و تراکنش موفقیت آمیز ثبت شد. که این یعنی مقدار اولیه خودش 8 برابر بیشتر بود و اینقدر صرفه جویی شد.


و آزمایش 10 برابری...

در آزمایش دیگر پیشنهاد گس 56321/36.3 که کارمزد 0.002 متیک میشد بود. من 56321/4 وارد کردم که کارمزد 0.0002 متیک شد. که 14 ساعت و 43 دقیقه طول کشید تا تراکنش تائید شد. اما 10 برابر توی هزینه ها صرفه جویی شد!


و آزمایش آخر

روی 3 گذاشتم بعد از 20 ساعت تائید نشد.


نکته

یادتون باشه که درمورد بازی CDH چون تنها 24 ساعت زمان دارید، جوری زمانبندی کنید که تائید تراکنش در همون روز صورت بگیره، اگر خیلی زمانش طولانی بشه و به روز بعد کشیده بشه. توکن اون روز که بهتون تعلق نمیگیره، حتی روز و روزهای بعد هم ممکنه دیگه خطا بخوره و همه چیز بهم میریزه. پس اگر وقت اون روز داشت تموم میشد و تائید نشده بود، ادیت بزنید و کمی گس‌پرایس رو بیشتر کنید.


جمع‌بندی

در مجموع به طور معمول گس‌پرایس 6 GWEI با توجه به زمان انتظار حدود 1 ساعت رو پیشنهاد میکنم.

حالا شاید اگر شما حتی مقدار کمتری برای گس‌پرایس وارد کنید و البته زمان بیشتری صبر کنید به رکورد 10 برابر کارمزد کمتر یا حتی بیشتر از اون هم برسید. که هیچ چیز ثابت نیست و همه چیز به سختی شبکه در اون روز بستگی داره.


شما کمترین ‌گس‌پرایس و کارمزد متیکی که تونستید با این روش به ثبت برسونید چقدر بوده و در چه زمانی تائید شده؟ در کامنت ها بهم بگید (:


این مقاله هم میتونید بخونید: دو اشتباه رایج درمورد کسب درآمد بازی Crazy Defense Heroes


—نبی
https://twitter.com/NabiKAZ


صرفه جوییتراکنششبکه پالیگانگسمتیک
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید