آموزش همراه با سرگرمی غالبا به ذهن نمی رسد، اما این دقیقاً همان چیزی است که آموزش آموزشی است . آموزش با هدف لذت بردن از یادگیری. در کلاس درس، سرگرمی آموزشی به شکل رسانه ها، بازی ها، اسباب بازی ها و تجربیاتی که سرگرمی و یادگیری را برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان ترکیب می کند. معلمان همچنین از گیمیفیکیشن در کنار سرگرمی آموزشی استفاده می کنند تا فضای سرگرم کننده تری برای دانش آموزان ایجاد کنند. این تاکتیک های یادگیری در نهایت منجر به تجارب آموزشی بهتر و حفظ دانش آموزان می شود.
بیشتر بخوانید: مدرسه هوشمند چیست و شامل چه امکاناتی میشود؟
بررسی اجمالی سرگرمی آموزشی
سرگرمی آموزشی چیست؟
سرگرمی آموزشی، چه در داخل و چه در خارج از کلاس، به یادگیری سرگرم کننده کمک می کند. پیتر کاتالانوتو، تصویرگر آمریکایی، این اصطلاح را در دهه 1990 در حالی که به دانش آموزان در مورد نوشتن و تصویرسازی آموزش می داد، ابداع کرد. عمل ترکیب آموزش و سرگرمی پس از آن که جان دیویی، فیلسوف و آموزگار، روش های تجربی و جذاب تدریس را برای ارتقای هیجان دانش آموزان در یادگیری تشویق کرد، در ایالات متحده رایج شد.
امروزه معلمان از رمانها، فیلمها، موزههای تعاملی، بازیهای رومیزی و اسباببازیها، برای آموزش موضوع یا درس خاصی استفاده میکنند. سرگرمی آموزشی همچنین کاربردهایی فراتر از محیط کلاس دارد. گروههایی در ایالات متحده، بریتانیا و آفریقا از برنامههای آموزشی برای آموزش مردم در مورد مسائل اجتماعی مانند سوء مصرف مواد مخدر، ایمنسازی و بارداری نوجوانان استفاده میکنند.
آمیختگی آموزش و سرگرمی
معلمان می توانند از آموزش و سرگرمی با هم به طرق مختلف از جمله بازی، اسباب بازی، رسانه و تجربیات استفاده کنند. این روش ها به طور همزمان باعث سرگرمی و آموزش دانش آموزان می شود.
بازی ها و اسباب بازی های آموزشی
معرفی بازی ها در طول روز در مدرسه راهی عالی برای افزودن سرگرمی به یادگیری است.
بازی های سنتی برای سرگرمی
پازل های منبت کاری اره مویی یکی از قدیمی ترین بازی هایی هستند که در حین آموزش سرگرم کننده هستند. آنها به مهارت، روابط فضایی و تفکر منطقی کمک می کنند. معلمان پیش دبستانی اغلب پازل های منبت کاری اره مویی را با دانش آموزان خردسال خود انجام می دهند، اما دانش آموزان بزرگتر نیز می توانند این پازل ها را برای بهبود حافظه و افزایش دامنه توجه خود انجام دهند.
شطرنج بازی دیگری است که می تواند یادگیری را لذت بخش کند. به گفته بهترین مدارس، دانشآموزانی که شطرنج بازی میکنند نمرات خواندن و نوشتن، حفظ کردن، نمرات ریاضی و تفکر و خلاقیت را بهبود بخشیدهاند.
بازی های آنلاین برای آموزش
جدا از بازی های ملموس، بازی های آنلاین نیز می توانند یک محیط آموزشی سرگرم کننده ایجاد کنند. وب سایت هایی مانند CoolMath4Kidsاز بازی های ویدیویی برای آموزش انواع درس های ریاضی و حل مسئله استفاده می کنند. دانشآموزان همچنین میتوانند از وبسایت Scratch، یک زبان برنامه نویسی رایگان، دیدن کنند تا برنامه نویسی را یاد بگیرند و در عین حال بازی ها و انیمیشن های تعاملی خود را ایجاد کنند.
لگو برای آموزش
مانند بازی ها، اسباب بازی ها نیز یکی دیگر از موارد افزودنی آسان به روز مدرسه هستند. یک مورد معروف در این مورد، لگوها هستند، یک اسباب بازی ساخت و ساز معروف که در بین بزرگسالان و کودکان به طور یکسان محبوب است. ساخت مدل با لگو خلاقیت، مهارت های حرکتی و مهندسی، استدلال و تشخیص فضایی دانش آموز را افزایش می دهد. مدل های لگو شامل مجسمه آزادی، برج ایفل، کاخ سفید و بیگ بن و غیره است.
معلمان می توانند ساخت لگو را در درس های معماری، هنرهای زیبا و روباتیک اعمال کنند. آنها همچنین می توانند از آنها برای اضافه کردن یک جزء عملی به درس های مهندسی، تاریخ و دولت استفاده کنند.
تجربیات آموزشی
بیرون آمدن از کلاس درس و تجربه آموزش از طریق کلاس های تربیت بدنی به دانش آموز سرگرمی می بخشد. تربیت بدنی نمونه بارز سرگرمی آموزشی است. دانش آموزان در حین انجام انواع ورزش، کار تیمی، آمادگی جسمانی، تشخیص فضایی، ارتباط و هماهنگی را یاد می گیرند. ورزش دو و میدانی همچنین می تواند استرس را کاهش دهد و خروجی ای برای دانش آموزان فراهم کند تا انرژی خود را آزاد کنند.
یکی دیگر از تجربههای آموزشی که دانشآموزان را از کلاس درس خارج میکند، سفر میدانی به یک موزه تعاملی است. این گشت و گذارها به دانش آموزان امکان می دهد در حین یادگیری علم یا لحظه ای از تاریخ بازی کنند.
رسانه های آموزشی
مربیان از دهه 1940 از فیلم و تلویزیون برای سرگرمی های آموزشی استفاده کرده اند. نمایش هایی مانند Sesame Street، Dora the Explorer و Teletubbies تلویزیون، کودکان را به سمت سرگرمی های آموزشی سوق دادند.
فیلمهای تخیلی درباره تاریخ و همچنین مستندها میتوانند ابزار قدرتمندی برای آموزش رویدادهای مهم به دانش آموز باشند و در عین حال آنها را درگیر نگه میدارند.
گیمیفیکیشن در آموزش و سرگرمی
گیمیفیکیشن استفاده از عناصر گیم پلی مانند رقابت، امتیاز دادن و پیروی از قوانین برای تقویت تعامل است. این به یک ابزار سرگرمی آموزشی پرکاربرد در کلاس تبدیل شده است. به عنوان مثال، برخی از نرم افزارهای آموزشی باعث می شود دانش آموزان یک سطح آموزشی را قبل از رفتن به مرحله بعدی تکمیل کنند.
سرگرمی آموزشی یادگیری را ارتقا می دهد، در حالی که گیمیفیکیشن در هر مرحله به یادگیرندگان پاداش می دهد. آنها با هم انگیزه را تقویت می کنند و یادگیری را تشویق می کنند.
گیمیفیکیشن کاربردهای متعددی دارد. معلمان می توانند از یک سیستم امتیاز یا نشان برای هر سطح یادگیری (چه به صورت آنلاین و چه حضوری) استفاده کنند. صنعت آموزش الکترونیکی پیشنهاد میکند که معلمان به دانشآموزان هر بار که یک کار را انجام میدهند، پاداش میدهند و یک تابلوی امتیازی نگه میدارند که پاداشهای تجمعی آنها را برجسته میکند.
منبع:
https://soeonline.american.edu/blog/what-is-edutainment