ویرگول
ورودثبت نام
naef raspana
naef raspana
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

رولز رویس چند دلاری

رولز رویس ریث
رولز رویس ریث

رولز رویس یکی از برترین برندهای لاکچری(لاکشری) دنیا که قیمت ماشین های این برند که مالک آن بی ام و آلمان است سر به فلک میکشد.

الوین تافلر در کتاب موج سوم در جایی مینویسد اگر صنعت ماشین سازی هم مانند صنعت کامپیوتر رشد بسیار زیادی داشت ما امروزه شاهد رولز رویس های چند دلاری بودیم یعنی بسیار ارزان.

الوین تافلر
الوین تافلر

تافلر در کتاب معروف خود یعنی همان موج سوم مطالب بسیاری را ارائه میدهد که برخی از آنها به حقیقت پیوسته و برخی از آنها درست نبود یا شاید هنوز به اجرا در نیامده و در آینده ما شاهد آن باشیم مثل اتوبوس فضایی که مسافران را جابجا میکند و ....

کتاب موج سوم
کتاب موج سوم

بیایید برگردیم به همان رولز رویس چند دلاری که اگر حضور ذهن داشته باشم فکر میکنم عدد 2 و نیم دلار در کتاب ذکر شده بود.

گرچه این کتاب فوق العاده است و خودم به شخصه مطالب زیادی از آن یاد گرفتم اما باید بگویم که حتی اگر پیشرفت صنعت ماشین مثل کامپبوتر هم بود باز هم ما شاهد رولز رویس چند دلاری نبودیم.

تافلر به موضوع مهمی مثل سبک زندگی یا همان لایف استایل انسان توجه نکرده و شاید هم آن زمان مبحثی به عنوان برند لوکس در دنیا به اندازه امروز وجود نداشته و شاید هم تافلر از آن بی خبر بوده.

برند سازی لوکس

مبحث برندسازی لوکس به ما نشان می دهد که ما انسانها علاقه مند هستیم که با ابزارها و وسایل گران قیمت و خاص خود را متفاوت و متمایز از دیگران نشان دهیم.

شاید دلیل خرید یک بنز کلاس اس بیشتر این باشد که مردم را تحت تاثیر قرار دهیم تا این که خواسته قلبی خود را عملی کنیم.

ولی در اینجا باید به این مورد توجه کنیم که برندسازی لوکس به ما نشان میدهد فارغ از اینکه شما چند دلار یک محصول را ساخته اید و یا تکنولوژی ساخت شما چقدر پیشرفته است که این محصول را در چند ساعت یا چند روز میتوانید بسازید، باید قیمتی بالا داشته باشد تا دسترسی محصول محدود شود. و به قول معروف به یک آرزو برای افراد تبدیل شود.

خاصیت محصولات لوکس این است که محدود باشد و با قیمت بالا ارائه شود وگرنه که تمام خودروسازی های لوکس دنیا تکنولوژی تولید انبوه را در اختیار دارند اما چرا انبوه تولید نمیکنند؟

زیرا در این صورت محصول لوکس نیست.

این جمله را از کتاب برندسازی لوکس ژان نوئل کافرر خواندم که نوشته بود از قول مدیر شرکت پورشه آلمان:

وقتی در یک خیابان دو عدد پورشه میبینم فکر میکنم یک جای کار من اشتباه است.

من با این نظر الوین تافلر موافق نبودم اما پیشنهاد میکنم حتما این کتاب محشر و فوق العاده را بخوانید تا بدانید که عصر صنعتی چگونه دنیای ما را تغییر داد.

رولز رویسپورشهلاکچریبرندسازی لوکسنائف رسپنا
نائف رسپنا هستم لیسانس مترجمی زبان و MBA خوندم، علاقه‌مند به مطالعه و تحقیق‌م. سالهاست به کار مشاوره. تبلیغات و تولید محتوا برای بیزنس ها مشغولم *نوشته های پراکنده من اینجاست*.اینستاگرام: @naefraspana
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید