ویرگول
ورودثبت نام
naef raspana
naef raspana
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

ساسی مانکن و دکترای تهاجم فرهنگی

دکتر ساسی مانکن
دکتر ساسی مانکن

اخیرا موزیک جنجالی یکی از خواننده های کشور که در ایران نیست و به آمریکا مهاجرت کرده در شبکه های اجتماعی دست به دست میشه و همه به نوعی شنیدیم شاید از روی یک دابسمش یا یکی از بچه های فامیل در حال خوندن موزیک بوده.

موزیک قبلی ساسی مانکن به نام جنتلمن این برند شخصی مرده را زنده کرد و به سر زبون همه انداخت و به صورتی خنده دار وزیر آموزش پرورش را مجبور به استعفا کرد و حتی خود ساسی مانکن در پیج اینستاگرامش نوشت: ما با آهنگ مون وزیر عوض میکنیم ....

این موزیک نقدهای زیادی هم به همراه داشت که میگفتند باعث تهاجم فرهنگی میشه و مغز بچه ها رو خراب میکنه و....

ساسان حیدری ملقب به ساسی مانکن از خواننده های رپ ایرانی بوده که چندسالیه به آمریکا مهاجرت کرده درواقع برندی رو به زوال بود که با خوندن چند آهنگ به اصطلاح هیت دوباره به اوج برگشت و باعث نگرانی بسیاری از خانواده ها و مدرسه و مدیران و وزیران و خوانندگان برای تربیت صحیح فرزند شده :)


تعریف یک خاطره

راستش زمانی که من دبیرستانی بودم خودم یکی از طرفدارهای ساسی مانکن بودم و شعرهای بی محتواش و کاملا از بر بودم و همیشه میخوندم، اون موقع ها تازه باب شده بود بچه ها موبایل دستشون باشه که من تو موبایلم آهنگ های زیادی از ساسی مانکن و رضایا و بقیه رو داشتم و گوش میکردم و همه شون و حفظ بودم و باید در نظر بگیریم که به اقتضای سن و نوجوانی من بود و انتظار عجیبی در اون سن از من نمیرفت که مثلا شجریان یا محمد اصفهانی گوش کنم.

امروزه کاملا سلیقه من تغییر کرده و دیگه ساسی مانکن گوش نمیدم و حتی نظرم کاملا نسبت به این خواننده و شخصیتش عوض شده و اصلا دیگه تو این سبک گوش نمیدم و حتی ذهنیت من نسبت به اون سالها کاملا تغییر کرده و دیگه مثل اون موقع ها فکر نمیکنم.

برند شخصی

ساسی مانکن خواننده رپ به اصطلاح شش و هشت از زمانی که ایران بود همین آهنگ ها رو میخوند و هیچوقت ازش انتظار نمیرفت که مولانا یا سعدی و حافظ بخونه، همونطوری که از چاووشی انتظار نمیره شش و هشت بخونه...

برند شخصی ساسی مانکن برای همه ما مشخصه خواننده ای که هرچیزی تو ذهنش میاد فقط ریتم داشته باشه به شعرش اضافه میشه و اصلا در قید و بند معنی نیست و طرفدارهای اون بخاطر همین دورش جمع شدن و فالو میکنن این خواننده رو،پس فکر نمیکنم انتظار صحیحی باشه که ما از ساسی مانکن توقع خوندن شعر با معنا و مفهوم داشته باشیم و مطمئنا افرادی که شعرش و دانلود میکنن هم این انتظار و ازش ندارند و میخوان همون آهنگهای شش و هشت بی معنی و بشنوند.

حالا اینکه شما این موزیک را به بچه خودتون پیشنهاد میدین یا نه یا اصلا اجازه میدین گوش بده یا نه؟ کاملا مسئله ای شخصی شماست ولی مطمئن باشید همه بچه ها امروزه به هرچیزی بخوان دسترسی پیدا میکنن و شما تنها وظیفه تون اینه راه درست و به بچه نشون بدین و بچه در آینده خودش انتخاب میکنه.

مثالی که من از خودم زدم دقیقا گویای این مسئله است.

هویت برند ساسی مانکن بر اساس خوندن شعرهای ملودی دار بی معنی ساخته شده، پس این خواننده هم داره از مدل خودش پیروی میکنه و با دیدن استقبال جامعه از آهنگ قبلی یا همون جنتلمن دوباره دنبال ساخت یه آهنگ به همین سبک رفته تا طرفدارهای بیشتری و به طرف خودش بکشونه.

سبک برندسازی شخصی ساسی مانکن و امیر تتلو برای همه ما مشخصه و ما نمی تونیم انتظار دیگه ای از این خواننده ها داشته باشیم.

حالا چرا اینا رو گفتم

من جامعه شناس یا روانشناس نیستم و تحلیل تخصصی تبعات این آهنگ ها روی بچه ها بمونه برای این دست از متخصصان. من متخصص برندینگ هستم و در زمینه تخصص خودم وقتی نگاه میکنم می بینم هر فردی برای خودش هویتی داره حالا از طریق اون هویت تونسته برندسازی شخصی خودش و جلو ببره و حتی این برند و از این طریق قدرتمندتر کرده، خب تکلیف همه ما با برند شخصی این فرد و کارهای او مشخصه و میدونیم که رفتار و قول های برند این شخص چیه و مخاطباش هم به همین دلیل دورش هستند.

که میگیم اصطلاحا برندش هویت خاص خودش و گرفته.

حتما نباید این هویت یک هویت هنجار باشه، برعکس برخی مواقع هویت های ناهنجار بشدت طرفدار دارند که نمونه خوبش امیر تتلو هست.

به نظر من همه دست اندرکاران فرهنگی کشور باید نگاه کنن که طی این چندین سال چه کارهایی انجام دادند که جوانان و نوجوانان نه تنها هویت ناهنجار یک برند شخصی و پس نمیزنند بلکه روی خوش نشون میدن و دو روزه تمام بیت های شعرش و حفظ میشن.

و صد البته انسان ها در طول زندگی شون تغییر میکنند و سبک زندگی و عقایدشون متفاوت میشه در گذر زمان و اینکه نوجوان شما به ساسی مانکن گوش میده، یا چرا ساسی مانکن این نوع مبتذل آهنگ میخونه چیز عجیبی نیست.



البته بیشتر دلنوشته نصف شبی بود :)

نظرتون و در مورد این نوشته دوست دارم بدونم و پذیرای همه انتقادها هستم.

با سپاس

ساسی مانکندکتر ساسی مانکنساسان حیدرینقد ساسی مانکنبرند شخصی ساسی مانکن
نائف رسپنا هستم لیسانس مترجمی زبان و MBA خوندم، علاقه‌مند به مطالعه و تحقیق‌م. سالهاست به کار مشاوره. تبلیغات و تولید محتوا برای بیزنس ها مشغولم *نوشته های پراکنده من اینجاست*.اینستاگرام: @naefraspana
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید