ویرگول
ورودثبت نام
naef raspana
naef raspana
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

بورس جنجالی ترین بحث روزهای کرونایی

البته این را در ابتدا باید بگویم که من در بازار بورس ایران فعالیتی ندارم چون بازار ارزهای دیجیتال برای من جذابتر و سودآورتر بوده و به همین دلیل حتی وقتی کد بورسی را هم گرفتم دوست نداشتم در بازار بورس ایران فعالیت کنم.

اما دوستان زیادی دارم که در این بازار فعالیت میکنند و سودهای زیادی هم میبرند اما من ترجیح میدادم با دلار کار کنم.

ولی بورس یکی از بحث های داغ این روزهاست و نقل همه محافل، بصورتیکه هرجا میروید صحبت از این است که مقداری پول دارم آیا آن را در بورس سرمایه گذاری کنم؟ مخصوصا وقتی به ما میرسند که تخصصی در بیزنس و بازار داریم همه سوالات متفاوتی در جیب خود آماده دارند که به محض دیدن آن را بپرسند....من به شخصه هیچ مشکلی با این موضوع ندارم و تا جایی که سوادش را دارم حتی در خیابان هم دوستان را راهنمایی میکنم.

در این مقاله دوست داشتم کمی از بورس بنویسم تا بلکه برخی از دوستان آگاهی کسب کنند از این بازار و بدانند ساز و کار این بازار چیست و باید در این بازار چگونه فعالیت کنند.

کمی تاریخچه

در قرن پانزدهم میلادی در بلژیک شخصی بنام واندر بورس وجود داشت که صرافان و دلالان جلو خانه او به داد و ستد میپرداختند و حتی اوراق بهادار هم خرید و فروش میکردند. کلمه بورس هم از فامیلی ایشون گرفته شده اما این را هم بگویم که بورس bourse کلمه ای انگلیسی نیست بلکه فرانسوی است.

انگلیسی به این بازار میگویند stock exchange یا stock market

سال 1460 اولین بورس دنیا در شهر انورس بلژیک تاسیس میشود.

در ایران قبل از انقلاب یعنی سال 1346 بورس تاسیس شد، اوایل انقلاب برخی سعی در بستن این بازار به بهانه مبارزه با سرمایه داری داشتند ولی موفق نشدند.

بورس یکی از ارکان مهم اقتصادی هر کشور است و با رشد این بازار اقتصاد هم رشد میکند یعنی اقتصاد و بورس بصورت مشابه هستند وقتی اقتصاد خراب است دلیلی ندارد که بورس رشد کند ولی این اتفاق در ایران در حال رخ دادن است.

این بازار سودهای سرشاری دارد به شرطی که ساز و کار آن را بلد باشید، در ابتدای متن اشاره کردم که بسیاری از دوستان من در بورس ایران فعالیت دارند برخی مواقع که با هم صحبت میکنیم میگویند که مثلا در این سال چند درصد سود کرده اند و از چه طریقی این سود عایدشان شده.

وقتی شما به بازاری وارد میشوید که دانش آن را ندارید احتمال اینکه سود کنید بسیار کم است بهمین دلیل شما یا باید خودتان تحلیل های متفاوت بازار را یاد بگیرید و یا اینکه پول تان را به یک تریدر حرفه ای دهید تا با پول شما در بورس سرمایه گذاری کند و به شما سود برساند. فقط حواستان باشد که تریدر مورد اعتمادی انتخاب کنید.

انواع بازار بورس

احتمالا وقتی صحبت از بورس میشود همه ما در ذهنمان جایی را تصور میکنیم که همه به تابلویی خیره شده اند و قیمت های سهام متفاوت را بررسی میکنند و بعضی از آنها را میخرند و بعضی را میفروشند.

تقریبا این تصور درست اما با این تفاوت که دیگر نیازی نیست شما در تالارهای بورس به صورت حضوری باشید بلکه از پشت یک لب تاب یا تلفن هوشمندتان هم میتوانید سهام خرید فروش کنید، اما کل بورس فقط سهام نیست.

ما چند نوع بورس داریم

بورس کالا:

در این بورس کالا مورد معامله قرار میگیرد و معمولا مواد اولیه است و به همان نام نامگذاری میشود مثلا بورس نفت، بورس گندم، بورس آهن


بورس ارز:

این بورس در کشور ما فعال نیست. همانطور که از اسمش مشخص است این بورس به خرید و فروش ارز میپردازد و شما از طریق نوسان گیری از ارزهای قدرتمند دنیا میتوانید سرمایه خود را بیشتر کنید.

شاید دوستانی که با فارکس سرو کار دارند این کلمه ترید جفت ارز را شنیده باشند و البته ما در بازار ارز دیجیتال هم دقیقا همین کار را میکنیم که میتوان کل مارکت کریپتو را بورس ارز نامید.


بورس اوراق بهادار و سهام:

این همان بورسی است که اغلب افراد از آن صحبت میکنند، اوراق دارای بها مثل سهام شرکت ها یا سهام مشارکت...

در این بورس شما سهام شرکت های متفاوت را خرید و فروش میکنید.

خب فکر کنم دید بهتری از بورس بدست آوردیم.


انواع تحلیل ها در بورس

اگر شما خودتان میخواهید در بورس بعنوان یک تریدر یا همان فردی که خرید و فروش را انجام میدهد فعالیت کنید بهتر است که از بازی ها و ساز و کارهای بورس سر در آورید.

تحلیل فاندامنتال:

فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی در مورد روانشناسی بازار است و اخبار هایی که در بازار وجود دارد که به ما نشان میدهد بازار قرار است به کدام سمت کشیده شود مثلا ترامپ در مورد نفت جمله ای گفته که بسیار حیاتی است.

فاندامنتال یا همان تحلیل پایه ای به مواردی مانند تاریخچه و سوابق هم کار دارد که این شرکت از چه تاریخچه ای برخوردار است و باید مواردی پیرامون سرمایه گذاری خودتان را بدانید.

شاید من فاندامنتال را به سادگی در چند خط بیان کردم اما تحلیل فاندامنتال دنیایی از حرف است که میتوان در مورد هر سهمی ساعت ها تحلیل های فاندامنتالی انجام داد که به نتیجه برسیم این سهم خوب است یا نه؟

تحلیل تکنیکال:

این نوع تحلیل بیشتر مربوط به تکنیک های سرمایه گذاری شماست و بیشتر به نمودار وابسته است، نمودار سرمایه گذای شما که بالا و پایین میرود و اصطلاحا با شاخص ها و کندل ها حرف های خود را میزند.

تحلیل تکنیکال هم برای خود دنیایی است که با شناختن این تحلیل میتوانید بررسی کنید کجای نمودار وقت خرید است و در کجا باید بفروشید.

این نکته را از من داشته باشید، بسیاری از تحلیلگران فقط از یک جنبه تحلیل میکنند مثلا فقط فاندامنتال کار هستند و جالب تر این است که برخی از فاندامنتالیست ها تحلیلگران تکنیکال را قبول ندارند و تکنیکالی ها هم همچنین میگویند فاندامنتال به درد نمیخورد و تمام ماجرا روی نمودار مشخص است. و هستند کسانی که از هر دو تحلیل استفاده میکنند.

  • بازار بورس و سهام را اگر بلد باشید و علمش را به دست آورید میتوانید سودهای خوب و بلند مدتی داشته باشید مخصوصا در اقتصاد کشور ما ایران که سود در نوسان گیری است.
  • این نکته را بیاد داشته باشید بازار بورس آنچنان آش دهان سوزی نیست که بخاطرش کل زندگی تان را بفروشید تا وارد این بازار شوید بلکه عاقلانه با آن برخورد کنید. بازاری است که در صورت آگاهی میتوانید سرمایه های راکد خود را مولد کنید و به اقتصاد هم کمک میکنید.
  • بازار بورس مغازه نیست که ماهانه به شما سود دهد بلکه دوره های فصلی و سالانه دارد و در آن زمان سودها را مشخص میکنند پس انتظارات غیر واقعی از این بازار نداشته باشید.
  • در صورت آگاهی از این بازار، وارد شوید و از نوسان های بازار استفاده کنید تنها از این طریق میتوان در بورس پول پارو کرد.

از تجربیات بورس خود برای من بنویسید تا من هم از شما یاد بگیرم.


بورسبازار بورسچگونه در بورس سودکنیمبورس ایرانتاریخچه بورس
نائف رسپنا هستم لیسانس مترجمی زبان و MBA خوندم، علاقه‌مند به مطالعه و تحقیق‌م. سالهاست به کار مشاوره. تبلیغات و تولید محتوا برای بیزنس ها مشغولم *نوشته های پراکنده من اینجاست*.اینستاگرام: @naefraspana
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید