ویرگول
ورودثبت نام
میس پنقدی
میس پنقدی
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

اراده به خردورزی- کورسویی در موقعیت ناخوشایند


برای همه ما پیش می‌آید در زندگی روزمره، در موقعیت‌های ناخوشایندی قرار می‌گیریم.

در اینگونه موارد گاه نفس را حبس می کنیم، خودخوری می کنیم، نشخوار ذهنی مغزمان را بکار می‌گیرد، نفس عمیق می‌کشیم؛ شاید از شدت فشار، فریاد بزنیم و یا گریه کنیم.

پس از اینکه در دوره معرفی شده از دوست عزیزی که با تدریس کتاب "اراده به خردورزی" همراه بود شرکت کردم، این قسمت از متن کتاب توجهم را جلب کرد:

"آیا از مشکلات فاجعه می‌سازید؟ یادتان باشد فاجعه به این معناست که وضع از صد درصد بدتر است و هیچ چیز خوبی در آن نیست".

در واقع کلمه "افتضاح" یعنی دیگر بدتر از این نمی‌شود ، آخرش است. درحالیکه همه ما می‌دانیم که می‌تواند بدتر از این هم باشد. مثلا:

بنزین ماشینتان درمیانه بزرگراه تمام شده؛ این خیلی بد است. اما میتوانست بدتر از این هم باشد.

این عبارت ، تاکید میکنم این عبارت همیشه در بحران‌ها به کمکم می‌آید: بله، اوضاع خیلی بد است. اما میتوانست بدتر از این هم باشد.

در انتها توصیه من مطالعه کامل کتاب "اراده به خردورزی"، اثر دکتر علی صاحبی به عنوان پایه گذار کرسی نظریه انتخاب در ایران است. بنابر اعلام انجمن روان‏شناسی آمریکا، «آلبرت الیس»، بنیان‏‌گذار رویکرد شناختی در روان‌‌درمانی، مؤثرترین روان‏شناس قرن بیستم شناخته شده است. این کتاب با گرته‏‌برداری از آموزه‌‏های الیس، به طور گام‏ به‏ گام شما را با تله‏‌های فکری و خطاهای شناختی و پیامدهای رفتاری آن آشنا می‏‌کند. لازم است یادآوری کنم این کتاب فقط 120 صفحه است.


خردورزیاراده به خردوریدکتر علی صاحبیکتابستاناپلیکیشن طاقچه
دوست دارم بنویسم در مورد آنچه که به من کمک میکند، به امید آنکه به شما هم کمک کند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید