ویرگول
ورودثبت نام
Naghmeh.Ilbeigi
Naghmeh.Ilbeigi
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

جزوه و تشریح کاری که در کلاس شیزیک برای درس معدن انجام دادیم

سلام دوستان ، این یک پست نیست صرفا چون نیمتوانستم ارسالش کنم اینجا می نویسم و لینک شو به معلم مان می دهم اگر بخواهید میتوانید بخوانید، چیز خیلی مهمی نیست!





ما در ابتدا در مورد ماده ی اولیه حرف زدیم و یک صفحه ی ویدکی پدیا خواندیم. من خودم اینگونه ماده ی اولیه را تعریف کردم :

ماده اولیه، مثل ستون اصلی اجزای تشکیل دهنده ی جسم ما می ماند. منظورم این است، که خیلی مهم است. مثلا مواد اولیه یک لباس پشمی، پشم گوسفند یا خود گوسفند است. چرا که اگر آن نباشد، نمی توان شی مورد نظر را ساخت. و حتی می شود گفت که گاهی ( به غیر مثال من) آن ماده ی اولیه خودش به تنهایی نتواند کاری بکند، مثل مواد اولیه کیک می مانند که وقتی جدا جدا بخوری بدت می آید اما وقتی همه را مخلوط کنی، یک کیک خوشمزه و قابل استفاده می شود.

بعدش سعی کردیم چند مثال آن را بزنیم یا جواب دهیم. سوالی که خانم وکیل به ما در مورد این بود که چند ماده به ما دادند و گفتند به نظرتان کدامشان ماده ی اولیه میتوانیم به حساب بیاریم؟ اگر بخواهیم طبق چیزی که در صفحه ی ویدکی پدیا گفته شده بود بگویم، می شود:"لاتکس خام، نفت خام، پنبه، زغال‌سنگ، زیست‌توده خام، سنگ معدن آهن، هوا، کنده چوب، آب، و البته گوگرد. "(گوگرد توی یک عکس بود) با توجه به گزینه ها من هوا و گوگرد را انتخاب کردم.

بعد از آن دوباره تعریفی از معدن و استخراج خواندیم. من فهمیدم که دو نوع استخراج وجود دارد، یکی سطحی یکی زیر سطحی. که معمولا استخراج سطحی بیشتر استفاده می شود. به عنوان مثال در آمریکا 98 درصد ازش استفاده می کنند . آنها ماده ها را از این این طریق استراج می کنند، بجز نفت و گاز . حالا برایمان سوال پیش آمد که چرا سطحی؟ خب در حقیقت سطحی خیلی امن تر هست، انگار که بخواهید در یک جعبه ی شکلات را از بالا باز کنید، و شکلات بردارید،اما استراج زیر سطحی مثل این است که گوشه و کنار جعبه را سوراخ کنید و از آن شکلا بردارید! کدام عاقلانه به نظر می آید و باعث می شود جعبه خراب نشوند؟ قطعا استراج سطحی و باز کردن جعبه ی شکلات از بالا! و متوجه شدم دقدقه ی معدن کاران امینت جان شان است .چون در استخراج زیر سطحی امکان مرگ و میر زیاد است. در استخراج زیر سطحی یک تونل طور می کنند و مواد را استخراج می کنند.اما در استخراج سطحی ،سطح خود اون کوهه یا هر چی هست را بر میدارد و معدن کاری را شروع می کنند. حالا این معدن کجا به کار ما می آید؟ خب گاهی نمیتوانیم یک سری ماده ها را از طریق کشاورزی یا توی آزمایشگاه ها مصنوعی شو بسازیم، پس باید آن را از دل طبیعت کشف کنیم و کجا بهتر از معادن؟!

ما در مورد معادن ایران که تحقیق کردیم طبق یک عکس. و من متوجه شدم که

معادن ایران: zinc-chromium-lead-iron-copper /روی-کروم-سرب-آهن-مس

هستند.

بعد یک ذره زاویه ی دید مون رو باز تر کردیم و پرسیدم کدام قاره بیشترین معادن الماس رو داره؟ و طبق اون عکسه فهمدیم قاره ی آفریقا بیشترین معدس الماس را دارد.

و سپس پیغامی ارسال شد که من باید این متن را برای شما بفرستم! چقدر جالب که الان به این جمله رسیدید، موفق باشید.

پی نوشت: من یکبار یکی از معلم هام بهم گفته بود ویدکی پدیا سایت معتبری نیست چون قابلیت تغییر اطلاعات دارد، و هر شخصی می تواند تغییر دهد. شما بجز ویدکی پدیا چه منبعی را پیشنهاد می کنید؟


درس معدنجزوه ی منشیمی فیزیک شیزیکچرا داری تگ هارو میخونی؟
یک دختر هستم که دنیای در ذهنم ساختم و با هر پست به کمی از اون سفر می کنم البته عاشق انیمه هستم و یک اتاکو هم هستم و همچنین یک ENFP واقعی! من یک استی هستم!(SKZ)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید