ویرگول
ورودثبت نام
نغمه رستگار
نغمه رستگار
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

روز پنجم : بخوان.

Day 5 : Read !

••

چالش روز پنجم خوندنه. من این‌جوری تعبیرش کردم برای خودم: افزایش آگاهی و مشاهده.

••

روزهای آخرِ سالِ گذشته در وهله‌ی نخست(به‌قول ادبیاتی‌های خفن) به‌نظرم اومد که امسال کم کتاب خوندم و به‌شدت ناراضی بودم از خودم. بعد فکر کردم که چرا و دیدم واقعیتش اینه که با توجه به شرایط کاریم زمانم نسبت به گذشته‌ برای خوندنِ کتابِ کاغذی کم بوده اما در کمالِ تعجب، زمان‌ها رو که با هم جمع زدم دیدم از قضا سالِ پُرمطالعه‌ای داشتم. حالا چرا؟ می‌گم خدمتتون.

سالِ پیش من تقریبا با هدفون تردد می‌کردم؛ حتی در حینِ آشپزی. پادکست‌های خوبی تولید می‌شد و واقعا استفاده می‌کردم.

آرشیو کتاب‌های صوتیم رو پربار کردم و گوش می‌دادم.

پادکست‌های خارجی هم که جای خودشون رو دارن.

یه‌سری آدیوبوک زبان اصلی هم بود که لازمه‌ی این‌روزهاست به‌نظرم. ( البته درسته معمولا باز سوئیچ می‌کردم رو پادکست‌ها و کتاب‌های مفرح‌ترم اما همون‌زمانِ کم به‌نظرم بهتر از هیچی بود.)

ویدئوهای تد (TED) هم برای من خیلی دوست‌داشتنی و انگیزه‌بخش هستن و تقریبا سعی می‌کردم دنبالشون کنم از طریق اپ گوشی.

کتاب‌های امسالم بیشتر از نشر اطراف بود و نشر هنوز و چندتایی مربوط به کارم که زبان اصلی بودن.

فیلم و سریال هم که بله! به مقدارِ مُکْفی!

مجلات خیلی خوبی هم امسال یا ادامه داشتن و یا تازه وارد بازار شدن مثل کرگدن، همشهری داستان، روایت، حوالی، ناداستان و ...

از اون‌سمت هم گفتم که دوره‌های آموزشی آنلاین رو واقعا دوست دارم و خیلی ازشون استفاده کردم امسال که اکثرا در زمینه‌ی روانشناسی و ادبیات بود.

••

خلاصه که مجموع این‌ها چندان هم بد نبود و با توجه به شرایطم حتی خیلی خوب بود.

••

یکی از کشف‌های امسالم این بود که معمولا شب‌ها کتاب مربوط به کارم رو می‌خوندم و این باعث می‌شد ذهنم فعال شه و خوابم مختل و سخت. حدود یک‌ماه‌و‌نیمه که هر شب حداقل نیم‌ساعت رمان گوش می‌کنم از اپلیکیشن نوار و برام لذت‌بخشه.

•• 

من معمولا اول سال میلادی در سایتِ گودریدز ( Goodreads ) هدف‌گذاری تعداد کتاب می‌کنم. پارسال ۳۰ جلد کتاب در برنامه بود که خب ۱۸ جلد کتاب کاغذی رسیدم بخونم. برای ۲۰۱۹ می‌خوام برسونمش به ۳۰. تا چه پیش آید!

••

این‌جا غارِ بنفش منه که کنجِ امن و لذت‌بخشیه برام. شاید برای حضورِ این‌همه داستان و روایته که این‌قدر توش آرومم و پر از حسِ خوب.

••

شما امسال از روند مطالعه‌تون راضی بودید؟

برای سال بعدی هدف‌گذاری برای مطالعه انجام دادید؟

شما بیشتر از چه‌طریق کتاب می‌خونید؟کتاب کاغذی یا صوتی؟

زندگی مینیمالمینیمالیسمچالشمطالعهپادکست
پرسه‌نگار معاصر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید